Operator
telefoniczny Twoja Telekomunikacja może wprowadzać konsumentów
w błąd. Do Urzędu
i rzeczników konsumentów trafiło prawie 450 zgłoszeń od
klientów. Prezes UOKiK
wszczął postępowanie przeciwko przedsiębiorcy.
Urząd rozpoczął
postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy
konsumentów przeciwko spółce „Twoja Telekomunikacja”. Operator świadczy usługi
telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej oraz związane z nimi odpłatne
usługi dodatkowe („Usługa Pakiet Bezpieczeństwa”, ochrona spadkobiercy przed
odpowiedzialnością finansową w przypadku śmierci abonenta, itp.).
Urząd w postępowaniu sprawdzi czy niezgodne z prawem działania
jak: podszywanie się pod innego operatora, brak informacji o faktycznej
wysokości opłat abonamentowych, utrudnianie odstąpienia od umowy, niedoręczanie
wszystkich dokumentów po podpisaniu umowy oraz nieuprawnionym żądaniu opłat za
niezmówione usługi dodatkowe są stosowane w praktyce. Konsultanci
telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów
stacjonarnych wywierając na nich błędne wrażenie o tym, że rozmawia
z nimi ich dotychczasowy operator.
- Na Twoją
Telekomunikację spływa wiele skarg od klientów, jak i sygnałów od
rzeczników konsumentów z całej Polski. Wiemy o niemal 450 osobach
pokrzywdzonych przez Twoją Telekomunikację. Sprawdzamy wzorce umów
i przyglądamy się sposobowi działania tego operatora. Praktyki spółki mogą
być sprzeczne z prawem, a przede wszystkim mogą realnie szkodzić
konsumentom. W większości sprzedawcy kierowali ofertę do osób starszych,
którzy podpisywali niekorzystne dla siebie umowy – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Konsumenci skarżyli
się również, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie przez dwa okresy
rozliczeniowe. Jak informuje jedna z pokrzywdzonych osób - Przedstawiciel
z Twojej Telekomunikacji przedstawił mi kwotę miesięczną rachunku 25 zł,
a nie dodał, że to tylko przez dwa miesiące. Z analizy Urzędu
wynika, że konsumentom mogła nie być przekazywana kompletna informacja
o wysokości opłaty abonamentowej, tj. obejmująca cały okres zobowiązania,
w tym również wzrost ceny po pływie okresu promocyjnego.
Prawo nakłada na
przedsiębiorcę sprzedającego poza lokalem lub na odległość, a więc przez
telefon czy w domu konsumenta, obowiązek poinformowania go o prawie
odstąpienia od umowy oraz przekazanie formularza odstąpienia. - Przy
podpisaniu umowy nie zostałem pouczony o prawie odstąpienia od umowy jak
również nie otrzymałem jego wzoru oświadczenia o odstąpieniu – pisze
konsument.
Działaniem na
szkodę konsumentów jest również niewydawanie im pełnej dokumentacji dotyczącej
umowy: Pełnomocnik nie wręczył mi całości umowy a jedynie 3
i 4 stronę (…). Okazuje się, że Twoja Telekomunikacja może nie
przekazywać klientowi egzemplarza umowy, potwierdzenia jej zawarcia,
a także niektórych załączników.
UOKiK
zakwestionował również żądanie zapłaty za usługi dodatkowe, których konsument
nie zamawiał. Przykład: Pełnomocnik własnoręcznie uzupełnił na umowie
wybór takich usług, jak: Usługa Pakiet Bezpieczeństwa, czy Usługa Dodatkowa,
które wymagają ode mnie umiejętności chociażby obsługi SMS, czego w ogóle
nie potrafię i nie znam. W rezultacie dodania do abonamentu usług
dodatkowych cena usługi mogła znacznie wzrosnąć, a główną motywacją
konsumentów do podpisania nowej umowy mogła być chęć zaoszczędzenia.
Jeśli postawione
zarzuty potwierdzą się Prezes UOKIK może nakazać zmianę praktyki
i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną nawet do
wysokości 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku.
Konsumencie, nie
podpisuj umowy, której nie rozumiesz, poradź się kogoś bliskiego, albo zadzwoń
na Infolinię Konsumencką (22) 290 89 16 lub 801 440 220. Jeśli
zawarłeś umowę na odległość, a więc podpisałeś ją np. u siebie
w domu, masz 14 dni na zrezygnowanie. Wraz z umową sprzedawca/kurier
musi wręczyć formularz odstąpienia od umowy.
(Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz