piątek, 13 grudnia 2013

Prawa Człowieka w SSP Ostojów

10 grudnia - Światowy Dzień Praw Człowieka, święto obchodzone corocznie w rocznicę podpisania przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka w 1948r. Tego dnia świętujemy również Dzień Ochrony Praw Dziecka.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka liczy 30 artykułów. Mowa w niej m.in. o prawach: do życia, wolności, bezpieczeństwa osobistego, nauki, wolności myśli, sumienia i wyznania, zakaz zastraszania, torturowania i stosowania niewolnictwa. Obchody tego dnia organizowane są na całym
świecie, we wszystkich miejscach, gdzie znajdą się osoby mające świadomość, jak ważne są te prawa i to, żeby jak najwięcej osób miało możliwość je poznać, a co za tym idzie, bronić się przed ich łamaniem.
Pamięć o Prawach Człowieka w SSP Ostojów przewijała się przez cały dzień. 10 grudnia Samorząd Uczniowski  Szkoły Podstawowej w Ostojowie podjął akcję popularyzacji wśród uczniów szkoły wiedzy na temat praw przysługujących każdemu człowiekowi. Przygotowano tablicę z hasłem „Mam prawo do …” , na której wszyscy uczniowie szkoły, ci młodsi i ci starsi,
umieszczali karteczki z nazwą lub graficznym symbolem prawa gwarantowanego ludziom w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Podczas apelu została przedstawiona przez przedstawicielki SU postać Nelsona Mandeli, pierwszego czarnoskórego prezydenta RPA, człowieka, który całe życie poświęcił walce o wolność Afryki i równość ras. Niezłomna postawa Mandeli, zakończona zwycięstwem – zniesieniem polityki segregacji rasowej w RPA – zaimponowała uczniom. Swoje przemyślenia i uwagi na jego temat zamieszczali oni  na przygotowanej na korytarzu szkolnym tablicy, korzystając tym
samym z jednej z podstawowych wolności człowieka – wolności słowa i przekonań.
Dopełnieniem obchodów Światowego Dnia Praw Człowieka były zajęcia przeprowadzone według scenariuszy dobranych dla odpowiednich grup wiekowych. Poprzez realizację takich tematów jak: Skarby mojego serca, Nasi przyjaciele ze świata bajek oraz Małe i duże strachy, czyli gdzie szukać pomocy i kto może pomóc? Uczniowie klas I-III bardziej zrozumieli znaczenie roli miłości – bycia kochanym i obdarzania miłością każdego człowieka, znaczenie radości dla budowania
przyjaznych kontaktów międzyludzkich. Bohaterowie bajek pomogli uwrażliwić się na losy innych ludzi. Dzieci  pozyskały informację, gdzie szukać pomocy w przypadku naruszenia praw przez osoby dorosłe. Zaś uczniowie klas IV-VI poznali podstawowe dokumenty, w których zapisane są prawa człowieka i dziecka: Powszechną Deklarację Praw Człowieka, Konwencję o prawach dziecka i Konstytucję RP. Wszystkie te zajęcia związane były m.in z realizacją przez szkołę projektu „Szkoła demokracji – szkoła samorządności".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz