W dniu wczorajszym, tj. we wtorek 5 maja poseł na Sejm RP Maria Zuba złożyła interpelację do Ministra Infrastruktury i Rozwoju Marii Wasiak dotyczącą modernizowania linii kolejowej nr 8, której treść prezentuję poniżej:
INTERPELACJA
INTERPELACJA
w sprawie: konieczności uwzględniania żywotnych potrzeb mieszkańców
Suchedniowa, Skarżyska i innych miejscowości w procesie modernizowania linii kolejowej nr 8.
Na podstawie art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 9 maja 1996
roku o wykonywaniu mandatu posła i
senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350 z późn. zmian.), kierując się szeroko pojętym interesem społecznym, uprzejmie proszę Panią Minister o
spowodowanie modernizacji linii kolejowych w sposób zgodny nie tylko z doraźnym interesem PKP, ale również uwzględniający dalekosiężne potrzeby mieszkańców Suchedniowa i innych miejscowości położonych przy linii kolejowej nr 8.
W sprawie różnych aspektów modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa-Okęcie - Radom – Kielce składałam na
przestrzeni lat wiele interpelacji, apelując o należyte traktowanie tej arcyważnej linii i położonych przy niej miejscowości oraz wskazując sposoby rozwiązywania najważniejszych problemów.
Jak podał ostatnio „Rynek Kolejowy”, rozpoczęto procedurę przetargowąw trybie „zaprojektuj i zbuduj” na modernizację fragmentu
linii kolejowej nr 8, pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a
Suchedniowem. Zakres
przewidzianych prac zakłada
przebudowę 12 kilometrów nawierzchni torowej, przejazdów kolejowo-drogowych, urządzeń srk
i sieci trakcyjnej. Zmiana geometrii toru na niektórych odcinkach ma pomóc w uzyskaniu większej prędkości szlakowej - w rezultacie pociągi osobowe po zakończeniu remontu, zaplanowanego na 12 miesięcy pomiędzy czerwcem 2015r, a czerwcem 2016,
pojadą z prędkością 100
km/h.
Obawiam się, że ta modernizacja, koncentrując się wyłącznie na poprawie szybkości pociągów na tym krótkim odcinku, zupełnie nie poprawi sytuacji komunikacyjnej mieszkańców Suchedniowa. Skłania mnie do tej smutnej refleksji sposób, w jaki w tym roku PKP wykonały w północnej
części Suchedniowa modernizację miniwiaduktu
pod torowiskiem, między ul. Stokowiec a cmentarzem parafialnym. Mieszkańcy mieli nadzieję, że modernizacja ta ułatwi przejazd samochodami w tym miejscu – a jest to ważne, gdyż główny przejazd kolejowy jest ustawicznie zablokowany.
Nadzieje okazały się zupełnie płonne.
Niewątpliwie poprawiono estetykę tego miejsca,
przynajmniej dla osób podróżujących pociągiem. Jednak dla mieszkańców Suchedniowa zmieniło sięniewiele, a przede wszystkim właściwie nic się nie zmieniło na korzyść: i tak już wąski przejazd został jeszcze zwężony o kolejnych kilka centymetrów, a nawierzchnia drogi jezdnej zbudowana jest w
dalszym ciągu z gliny i szutru, są w niej ogromne
garby i dziury, grożące urwaniem zawieszenia samochodów.
Na domiar złego – z punktu
widzenia mieszkańców – zbudowano
odwodnienie torowiska w ten sposób, że... woda spływa teraz z rynienki prosto na nawierzchnię drogi pod
mostem! A brak tam kanalizacji, więc woda nie odchodzi, tworząc kałuże jeszcze większe niż przed
modernizacją. Czemu taka modernizacja służy? Czy nie można było jej wykonać, przy bardzo podobnych kosztach, w sposób służący z pożytkiem również mieszkańcom
Suchedniowa? Bo po takiej modernizacji wiadukt jest dla mieszkańców Suchedniowa równie mało przydatny jak przed remontem.
Oczywiście, znacznie większym problemem jest jednak to, że zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie dostrzega żywotnych potrzeb mieszkańców Suchedniowa i nie uwzględnia w projekcie modernizacji linii kolejowej nr 8 w części dotyczącej gminy Suchedniów konieczności doprowadzenia do likwidacji przejazdu kolejowego kat. A w km 152,082
zlokalizowanego w ciągu drogi powiatowej nr 0578T. Ten przejazd kolejowy
dzieli gminę na dwie części i jest zmorą nie tylko
dla kierowców, ale i
pieszych.
Utrudnienia komunikacyjne w tej
części miasta wymagają wykonania następującego
zakresu prac: skierowania ruchu pojazdów samochodowych po wschodniej stronie linii kolejowej w ul. Stokowiec, a
następnie pasem terenu na wysokości ul. Szerokiej w kierunku istniejącego wiaduktu kolejowego w km 151,596 (niedawno
poddanego opisywanej wyżej pseudomodernizacji). Po stronie zachodniej wiaduktu
ruch należy pokierować drogą powiatową poprowadzoną do drogi nr 7 śladem starej kolejki wąskotorowej (zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy
Suchedniów przyjętego
przez radę miejską w 1998 r.).
Takie perspektywiczne rozwiązanie komunikacyjne wymaga wybudowania od zachodniej
strony wiaduktu drogi w kierunku południowym do cmentarza parafialnego oraz w kierunku północnym do istniejącej zabudowy mieszkaniowej oraz przejęcia przez gminę Suchedniów terenów
kolejowych, przez które obecnie poprowadzona została prowizoryczna droga łącząca ul. Bugaj z ul. Langiewicza – obecnie
stanowi ona prowizoryczny objazd przejazdu kolejowego dla pojazdów samochodowych.
Ponadto dla ruchu pieszego w
ramach tej inwestycji niezbędne jest
wybudowanie w km 152,090 przejścia
podziemnego. W wiadukcie kolejowym zlokalizowanym w km 153,663, którego gabaryty uniemożliwiają dojazd do ul.
Leśnej technicznych samochodów specjalistycznych (zwyżka, wóz strażacki), należy zwiększyć pionowe światło prześwitu
wiaduktu lub alternatywnie po wschodniej stronie linii kolejowej wybudować drogę stanowiącą połączenie ul. Leśnej poprzez ul. Źródłową do ul.
Langiewicza. Natomiast dla swobodnego skomunikowania miejscowości Michniów i Ostojów konieczne jest poszerzenie do wielkości normatywnych wiaduktu zlokalizowanego w 157,544 km w
miejscowości Krzyżka.
Uwzględnienie przez rząd i zrealizowanie tych potrzeb inwestycyjnych mieszkańców gminy Suchedniów podczas modernizacji linii kolejowej nr 8 poprawi w znacznym stopniu
ich możliwości
komunikacyjne, bezpieczeństwo i jakość życia.
Proszę również o informację, jakie na obecnym etapie jest stanowisko rządu w zakresie realizacji potrzeb mieszkańców gminy Skarżysko-Kamienna, na terenie której zlokalizowany jest ważny węzeł kolejowy. W
sprawie tej padło ze strony rządowej już mnóstwo obietnic i najwyższa pora zweryfikować ich rzetelność.
Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie proszę Panią Minister o
podjęcie działań i odpowiedź na następujące
pytania:
1/ Czy zakres planowanej
modernizacji fragmentu linii kolejowej nr 8 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a
Suchedniowem, przewiduje korzystne dla mieszkańców miasta rozwiązanie problemów z przejazdem przez torowisko? W szczególności proszę o odniesienie
się do koncepcji
przedstawionej powyżej w niniejszej interpelacji.
2/ Jak ocenia Pani Minister
sposób „modernizacji” miniwiaduktu
przy ul. Stokowiec w Suchedniowie oraz kiedy i w jaki sposób ta inwestycja zostanie poprawiona?
3/ Czy zostanie wybudowane pod
lub nad torowiskiem przejście dla pieszych w ciągu ulic Langiewicza i Bugaj w Suchedniowie?
4/ Czy zostanie zmodernizowany
wiadukt kolejowy zlokalizowany w km 153,663 (którego gabaryty uniemożliwiają dojazd do ul.
Leśnej technicznych samochodów specjalistycznych) tak, aby zwiększyć pionowe światło prześwitu
wiaduktu lub alternatywnie po wschodniej stronie linii kolejowej wybudować drogę stanowiącą połączenie ul. Leśnej poprzez ul. Źródłową do ul.
Langiewicza.
5/ Czy nastąpi poszerzenie do wielkości normatywnych wiaduktu zlokalizowanego w 157,544 km w
miejscowości Krzyżka, co
umożliwi właściwe skomunikowanie miejscowości Michniów i Ostojów?
6/ W odpowiedzi na interpelację nr 25668, w
maju ubiegłego roku (a więc równo rok temu) Minister Infrastruktury i Rozwoju
obiecywał, że w roku 2016 nastąpi gruntowna modernizacja okolic dworca PKP w Skarżysku - Kamiennej i budowa kompleksowo zintegrowanego węzła komunikacyjnego w obrębie dworca kolejowego, w tym budowa przejścia podziemnego. Na jakim etapie jest ta inwestycja?
Wnoszę również o poinformowanie mnie o decyzjach, jakie Pani Minister
podejmie w przedmiotowej sprawie.
Do wiadomości:
1. Sz. Pan Konrad
Kronig Prezydent Miasta Skarżysko - Kamienna
2. Sz. Pan Leszek Golik Przewodniczący Rady Miejskiej w Skarżysku - Kamiennej
3. Sz. Pan Cezary Błach Burmistrz Miasta i Gminy
Suchedniów
4. Sz. Pani Małgorzata Styczeń Przewodnicząca Rady Miejskiej w Suchedniowie
5. Sz. Pan Jerzy Żmijewski Starosta Powiatu Skarżyskiego
6. Sz. Pani Bożena Bętkowska Przewodniczący Rady Powiatu
a / a
Pani poseł to tylko umie interpelowac, i miedzy inbymi pani posel już wyinterpelowala w sprawie Marywilu w 2010 roku, kiedy to chciała go kupić firma ze Starachowic i zainwestować w marywil grubą kasę na rozwój, wprowadzenie nowego asortymentu, modernizacje lini produkcyjnych i co najwazniejsze zwiększyć zatrudnienie itp. Ale co po niektorzy bali się o siebie i teraz nie ma miejsc pracy i naszej perełki dzięki której Suchedniów był słynny w całej Polsce
OdpowiedzUsuńAle temu Burmistrzowi dobrze, wszyscy za niego myślą i robotę odwalają. Jak nie dzieci to posłanka. Czyżby przejazd był w innej gminie, na tylu spotkaniach bywa a o tak ważnym problemie który dotyka wszystkich mieszkańców zapomniał.
OdpowiedzUsuńPerełki to są własnością państwa tak jak Orlen, Lotos, KGHM i inne , i myślę że o to w interpelacji w 2010 r pani poseł chodziło.A jak ta firma taka była zainteresowana to przecież może kupić teraz od syndyka, pewnie za dużo mniej i bez długów , pracowników i innych zobowiązań. Jakoś nie widać ani fachowości ani możliwości twórczych tej firmy w rozwoju kopalni którą posiada przy ulicy Leśnej. A o ile dobrze pamiętam to już ponad dwadzieścia lat jak to realizują i nie tylko końca ale nawet początku nie widać. A może po co posiadać kopalnię, ponosić koszy jej utrzymania jak można było za bezcen glinę kupować.
Cezary, ta firma w Starachowicach robi gigantyczną inwestycję. Rozbudowuje zakład na dużą skalę. Przyjedź, zobacz.Krytykujesz innych a sam nie sprawdzisz swoich informacji. Nie chcieli sprzedać w 2010 r Marywilu, to ta firma zrobiła inwestycję w innym miejscu. Biznes nie lubi czekać.
UsuńWidzę, że z Tomusia znawca Biznesu. Ty się chłopie nie wymądrzaj, tylko sobie roboty pilnuj bo jak ci szkołę zlikwidują to dopiero będzie płacz.
UsuńBurmistrz powinien bezwzględnie sprawę pociągnąć. W końcu rządzi popierająca go koalicja. No i te znajomości. Sprawa powinna być załatwiona!
OdpowiedzUsuńCzy to prawda że w urzędzie będzie zatrudniony specjalista od kolei ?
OdpowiedzUsuńU nich obowiązują inne standardy; http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150507/POWIAT0107/150509300
OdpowiedzUsuńhttp://opinie.newsweek.pl/24-letnia-marta-giermasinska-wiceprezesem-energetyki-cieplnej,artykuly,362678,1.html
OdpowiedzUsuńA w naszych standardach stawiam że to będzie Mariusz B.
OdpowiedzUsuń