wtorek, 20 lutego 2018

"Pakiet bezpieczeństwa" w Banku Millennium

Bank Millennium automatycznie dodawał do kart płatniczych płatną usługę „Pakiet bezpieczeństwa”. Konsumenci nie mieli wyboru - UOKiK ustalił, że mogła to być nieuczciwa praktyka rynkowa. Złóż reklamację, a bank zwróci ci opłaty za dodatkową usługę.
Klienci, którzy między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. podpisywali z bankiem Millennium umowę o kartę debetową lub kredytową, automatycznie nabywali usługę „Pakiet bezpieczeństwa”. Polegała ona na powiadomieniach SMS o transakcjach oraz na ubezpieczeniu karty. Po bezpłatnym okresie promocyjnym kosztowało to 3,99 zł miesięcznie. Aby zrezygnować z „Pakietu bezpieczeństwa”, klienci musieli zadzwonić na infolinię albo wybrać się do banku.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził postępowanie administracyjne i ustalił, że mogła to być nieuczciwa praktyka rynkowa. Zastrzeżenia wzbudziło to, że bank przerzucił na klientów konieczność rezygnacji z „Pakietu Bezpieczeństwa”. Klient, który chciał zrezygnować z usługi, musiał pilnować terminu, w którym przestawała być ona bezpłatna. Inaczej wbrew swej woli mógł zostać obciążony opłatami.
Konsument nie mógł mieć karty bez dodatkowego pakietu. Musiał się na niego godzić, by móc korzystać z usługi głównej, czyli karty płatniczej. Bank zapewne liczył, że wiele osób po okresie promocyjnym nie zrezygnuje z usługi, bo zapomni albo nie będzie miało czasu, by załatwić tę sprawę  – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Toczące się postępowanie UOKiK skłoniło bank do zmiany wzorców umów kart kredytowych i debetowych. Od 2 października 2016 r. klienci mogą już przy zawarciu umowy karty płatniczej wybierać, czy chcą korzystać z „Pakietu bezpieczeństwa”.
Obecni i byli posiadacze kart płatniczych mogą składać reklamacje związane z automatycznym uruchomieniem „Pakietu bezpieczeństwa”. Zgodnie z decyzją UOKiK mają na to czas do 20 czerwca 2018 r. (pięć miesięcy od jej uprawomocnienia się). Bank zwróci im opłaty za tę usługę. Musi także pozytywnie rozpatrzyć już złożone i odrzucone reklamacje. Dodatkowo dla klientów, którzy zawarli umowy między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. i nadal korzystają z „Pakietu bezpieczeństwa”, usługa ta przez miesiąc (w marcu 2018 r.) będzie bezpłatna.
Decyzja prezesa urzędu nie stoi w sprzeczności z prawem konsumenta do dochodzenia roszczeń w terminach przysługujących na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
O decyzji UOKiK bank Millennium już informuje na swojej stronie internetowej (komunikat i decyzja będą tam widniały przez pięć miesięcy). Musi także powiadomić o niej w dzienniku „Rzeczpospolita”. Klienci, którzy zawarli umowy na karty między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. i nadal mają aktywny „Pakiet bezpieczeństwa”, dostaną list lub wiadomość za pośrednictwem bankowości elektronicznej z przypomnieniem, że ta usługa jest dobrowolna i mogą z niej zrezygnować.
Treść listu do klientów znajdziesz w decyzji prezesa UOKiK.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz