Bank Millennium automatycznie
dodawał do kart płatniczych płatną usługę „Pakiet bezpieczeństwa”. Konsumenci nie mieli wyboru -
UOKiK ustalił, że mogła to być nieuczciwa praktyka rynkowa. Złóż reklamację, a bank
zwróci ci opłaty za dodatkową usługę.
Klienci, którzy między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r.
podpisywali z bankiem Millennium umowę o kartę debetową lub
kredytową, automatycznie nabywali usługę „Pakiet bezpieczeństwa”. Polegała ona
na powiadomieniach SMS o transakcjach oraz na ubezpieczeniu karty. Po
bezpłatnym okresie promocyjnym kosztowało to 3,99 zł miesięcznie. Aby zrezygnować
z „Pakietu bezpieczeństwa”, klienci musieli zadzwonić na infolinię albo
wybrać się do banku.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
przeprowadził postępowanie administracyjne i ustalił, że mogła to być
nieuczciwa praktyka rynkowa. Zastrzeżenia wzbudziło to, że bank przerzucił na
klientów konieczność rezygnacji z „Pakietu Bezpieczeństwa”. Klient, który
chciał zrezygnować z usługi, musiał pilnować terminu, w którym
przestawała być ona bezpłatna. Inaczej wbrew swej woli mógł zostać obciążony
opłatami.
- Konsument nie mógł mieć karty
bez dodatkowego pakietu. Musiał się na niego godzić, by móc korzystać
z usługi głównej, czyli karty płatniczej. Bank zapewne liczył, że wiele
osób po okresie promocyjnym nie zrezygnuje z usługi, bo zapomni albo nie będzie
miało czasu, by załatwić tę sprawę – mówi Marek
Niechciał, prezes UOKiK.
Toczące się postępowanie UOKiK skłoniło bank do zmiany
wzorców umów kart kredytowych i debetowych. Od 2 października 2016 r.
klienci mogą już przy zawarciu umowy karty płatniczej wybierać, czy chcą
korzystać z „Pakietu bezpieczeństwa”.
Obecni i byli posiadacze kart płatniczych mogą
składać reklamacje związane z automatycznym uruchomieniem „Pakietu
bezpieczeństwa”. Zgodnie z decyzją UOKiK mają na to czas do 20 czerwca
2018 r. (pięć miesięcy od jej uprawomocnienia się). Bank zwróci im opłaty za tę
usługę. Musi także pozytywnie rozpatrzyć już złożone i odrzucone
reklamacje. Dodatkowo dla klientów, którzy zawarli umowy między 28 marca 2015
r. a 1 października 2016 r. i nadal korzystają z „Pakietu
bezpieczeństwa”, usługa ta przez miesiąc (w marcu 2018 r.) będzie bezpłatna.
Decyzja prezesa urzędu nie stoi w sprzeczności
z prawem konsumenta do dochodzenia roszczeń w terminach
przysługujących na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
O decyzji UOKiK bank Millennium już informuje na swojej
stronie internetowej (komunikat i decyzja będą tam
widniały przez pięć miesięcy). Musi także powiadomić o niej
w dzienniku „Rzeczpospolita”. Klienci, którzy zawarli umowy na karty
między 28 marca 2015 r. a 1 października 2016 r. i nadal mają aktywny
„Pakiet bezpieczeństwa”, dostaną list lub wiadomość za pośrednictwem bankowości
elektronicznej z przypomnieniem, że ta usługa jest dobrowolna i mogą
z niej zrezygnować.
Treść listu do klientów znajdziesz w decyzji prezesa
UOKiK.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz