poniedziałek, 30 marca 2020

"W DOMU Z KULTURĄ"


To akcja zainicjowana przez wojewodę świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza, której celem jest zachęcenie mieszkańców regionu do korzystania z internetowej oferty świętokrzyskich instytucji kultury. Współorganizatorem przedsięwzięcia jest marszałek województwa Andrzej Bętkowski.

„Czas spędzony w domowym zaciszu możemy z powodzeniem przeznaczyć na to, co niejednokrotnie odkładaliśmy z powodu nadmiaru codziennych obowiązków. Dzięki zdobyczom współczesnej techniki możemy zrobić wiele nie ruszając się z ulubionego fotela. Muzea, biblioteki czy galerie sztuki sprostały trudnemu okresowi, w jakim się znaleźliśmy, i wyszły z ciekawymi propozycjami dla nas wszystkich. Zachęcam Państwa do skorzystania ze stron internetowych tych instytucji i zagłębienia się w bogactwo oraz piękno naszych dóbr kultury” – napisał wojewoda Zbigniew Koniusz.
Za pośrednictwem internetowej sieci możemy skorzystać z interesujących ofert przygotowanych m.in. przez:
– Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Kielcach www.wbp.kielce.pl – posiada ona ponad 45 tysięcy zdigitalizowanych zbiorów w Świętokrzyskiej Bibliotece Cyfrowej dostępnej zdalnie dla wszystkich użytkowników na całym świecie. Poza książkami są to archiwalne roczniki regionalnych czasopism, m.in. „Gazety Kieleckiej”, „Słowa Ludu” i „Echa Dnia”. Czytelnicy mogą ponadto bezpłatnie skorzystać z ponad 3 tysięcy e-booków na platformie Ibuk Libra (które można czytać na urządzeniach elektronicznych). Biblioteka na swoim portalu społecznościowym codziennie informuje o spotkaniach autorskich on-line w Internecie, a także o innych wydarzeniach kulturalnych związanych z książkami, w których można uczestniczyć bez wychodzenia z domu. Placówka udostępnia także na swojej stronie internetowej bibliografię regionalną za pomocą katalogu Primo.
– Muzeum Narodowe w Kielcach www.mnki.pl – proponuje oglądanie wystaw w mediach społecznościowych. Część muzealnych zbiorów można oglądać także za pośrednictwem strony internetowej – są to wystawy stałe oraz czasowe, a także atrakcyjny spacer online po ogrodzie włoskim czy cyfrowa kolekcja „Sienkiewicz ponowoczesny”. Muzeum przygotowało także gry edukacyjne dla najmłodszych, filmy edukacyjne oraz elektroniczne wersje muzealnych wydawnictw, np. „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach”, „Sanktuarium Józefa Piłsudskiego w Kielcach” czy „Biel – Czerwień – Braterstwo”, które są dobrą propozycją zarówno dla starszych, jak i młodszych odbiorców. Udostępniono również katalog Galerii Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej. Muzealna oferta online jest na bieżąco aktualizowana i rozszerzana.
– Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach www.wdk-kielce.p) – jego oferta to ciekawe projekty, jak np. “Zostań w domu! Kultura przyjdzie do Ciebie”, w ramach którego artyści, muzycy, kabareciarze, satyrycy czy plastycy prezentują specjalnie przygotowane utwory (lub te już znane, ale w nowych aranżacjach) czy projekt „Senior Show on-line” skierowany do artystów 60+, który został przeniesiony do internetu, gdzie seniorzy mogą pokazać swoją twórczość. WDK proponuje także udział w konkursie fotograficznym „Zostań w domu – pokaż świat z Twojego okna”: ma on na celu zachęcenie do pozostania w domach i uwieczniania ciekawych widoków, których do tej pory nikt nie dostrzegał w natłoku codziennych obowiązków.
Inne projekty WDK to m.in. „Zostań w domu. Ucz się z nami” (edukacja skierowana do uczniów i studentów o zainteresowaniach związanych z kulturą i sztuką), „Zostań w domu. Zrób to sam” (cykl lekcji rękodzieła, do samodzielnego wykonania w domu; tematyka lekcji oscylować będzie wokół robótek ręcznych: szydełkowanie, tworzenie biżuterii czy kwiatów z bibuły), „Zostań w domu – zwiedzaj z nami” (każdego dnia udostępniane będą zasoby zgromadzone w Izbie Regionalnej Wojewódzkiego Domu Kultury, wraz z opisem pochodzenia), „Zostań w domu. Folk – wieści” (w jego ramach prezentowane będą tradycje ludowe, przekazywane z pokolenia na pokolenie), „Zostań w domu. Filmowe czytanki w domu” (organizatorzy zapraszają do wspólnego wykonywania prac plastycznych dla najmłodszych – uprzednio przygotowywane były na nasze niedzielne spotkania dla najmłodszych widzów, teraz można je wykonać w domu) oraz „Zostań w domu. Fenomen w Twoim domu” (na profilu kina na FB zamieszczane są posty związane z urodzinami i rocznicami śmierci twórców filmów, przypominające premiery filmowe krajowe i zagraniczne, dodatkowo przedstawiane są propozycje wieczornych seansów domowych).
Wojewódzki Dom Kultury proponuje także internetowe rozstrzygnięcie konkursu poetyckiego zorganizowanego w ramach XVI Festiwalu Wielkopostnego (na stronach www prezentowane będą najlepsze utwory poetyckie) oraz internetowe rozstrzygnięcie tegorocznego „Konkursu z jajem” z prezentacją prac w galerii internetowej. Oferta WDK to również bieżąca działalność Portalu Informacji Kulturalnej województwa świętokrzyskiego, która obecnie skupia się na udostępnianiu treści zamieszczanych przez jednostki kultury w regionie świętokrzyskim.

– Muzeum Wsi Kieleckiej www.mwk.com.pl – jedna z inicjatyw to „Czytaj w domu – Muzealna Biblioteka Online”, która została uruchomiona na stronie internetowej. Muzeum co tydzień będzie w niej udostępniać wydawnictwa, które w minionych latach ukazały się nakładem instytucji. Ich autorami są etnografowie i historycy pracujący lub współpracujący z Muzeum Wsi Kieleckiej. Bibliotekę zapoczątkowała publikacja Ewy Tomaszewskiej “Wiosenne świętowanie na Kielecczyźnie”. Filmiki z cyklu “Minuta w skansenie”, w których można zobaczyć najciekawsze obiekty w Muzeum Wsi Kieleckiej są na bieżąco realizowane i prezentowane na FB oraz na kanale Youtube. Pokazywane są także dłuższe filmy zrealizowane przez muzeum i opowiadające o strojach ludowych, ginących rzemiosłach (kowalstwo, pozyskiwanie dziegciu, tkactwo, strzecharstwo, młynarstwo, garncarstwo). Codziennie na stronie MWK (w Aktualnościach) publikowane są zdjęcia oraz informacje o wybranym obiekcie muzealnym. Ponadto na stronie internetowej została udostępniona aplikacja „Przewodnik po skansenie” (na trzy platformy mobilne). Zawiera ona opisy 80 obiektów oraz 3 trasy zwiedzania i dostępna jest także w wersji angielskiej.
– Muzeum Okręgowe w Sandomierzu www.zamek-sandomierz.pl – udostępnia swoje zbiory w zakładce „Muzeum w Sieci”, gdzie zawarte zostały odnośniki do różnych muzealnych propozycji. Muzeum aktywnie prowadzi strony na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram) oraz kanale Youtube, gdzie na bieżąco zamieszcza artykuły, fotografie, materiały video związane z posiadanymi zbiorami oraz realizowanymi projektami. Oferta muzeum to także audiodeskrypcje poświęcone najważniejszym obiektom muzealnym oraz linki do ogólnej charakterystyki i dokumentacji fotograficznej wystaw stałych: m.in. „Sandomierskie dziedzictwo” (wystawa prezentująca zabytki związane z historią miasta), „Dawna wieś sandomierska. Ciemne ścieżki” (poświęcona Jarosławowi Iwaszkiewiczowi), „Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych”, a także odnośniki do internetowego katalogu wystawy „Ziemia Sandomierska w pradziejach i wczesnym średniowieczu” (wraz z materiałami video z prowadzonych badań archeologicznych), wystawy „Dotyk historii” czy internetowych galerii wybranych obiektów sandomierskiego muzeum.
– Europejskie Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie www.stolica-bajek.pl – zespół przygotowuje scenariusze zadań, zabaw i animacji dla dzieci i rodzin. Podcasty są nagrywane i publikowane na facebookowym profilu instytucji. Tematyka animacji online to: głośne czytanie dzieciom, fragmenty spektakli z Małego Teatru w Pacanowie, warsztaty. Uruchomiono również Bajkową Szwalnię: Europejskie Centrum Bajki szyje maseczki dla personelu medycznego, ratowników i strażaków.
– Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach www.teatrzeromskiego.pl – na portalach społecznościowych trwa m.in. promocja emisji spektaklu „Widnokrąg” w Teatrze Telewizji, promocja spektaklu “BEM! Powrót człowieka-armaty” (który był dostępny na kanale YouTube Teatru Syrena), spektaklu „Dzieje grzechu” (na platformie vod.tvp.pl). To także akcja „Aktorzy w domu” polegająca na udostępnianiu zdjęć lub nagrań aktorów zachęcających do pozostania w domu. Ponadto prezentowana jest wizualizacja siedziby teatru po remoncie. Wśród planowanych działań on-line wymieniane są:  udostępnienie spektaklu „Twardy gnat, martwy świat” Mateusza Pakuły na kanale YouTube przez 4 dni, kontynuacja akcji „Aktorzy w domu”, dalsza promocja spektakli dostępnych na VOD:  „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego oraz „Dzieje Grzechu” Stefana Żeromskiego, udostępnienie nagrania odczytanego orędzia na Międzynarodowy Dzień Teatru, udostępnienie wywiadu z reżyserem Krzysztofem Rekowskim w miesięczniku „Teatr”, odczytanie fragmentu scenariusza “Wiosennej bujności traw”, stworzenie „Galerii plakatu” (ze spektakli teatru od najstarszych po najnowsze), udostępnianie ciekawostek związanych z teatrem i jego historią, udostępnienie projektów scenografii i kostiumów z poszczególnych spektakli, konkurs na Facebooku dla fanów teatru:  “Najlepsze wspomnienie z Teatru Żeromskiego” oraz promocja akcji „Teatr wspiera szpitale” (szycie maseczek i kombinezonów).
– Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach www.filharmonia.kielce.com.pl – na oficjalnym profilu na FB są publikowane utwory z płyt, które nagrała orkiestra Filharmonii. Pochodzą z cyklu czterech płyt „Album Polski”, płyty “We Are From Here” z muzyką Włodka Pawlika oraz płyty “Muzyka na otwarcie” z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej.
„Czas, nawet z konieczności spędzony w domu, nie musi być czasem trudnym do pokonania. Wykorzystajmy go dla siebie i swoich bliskich. Cytując słowa znanego pisarza: Nie możemy zmienić kierunku wiatru, ale możemy inaczej postawić żagle zachęcam Państwa, by ten trudny dla nas czas spędzić w DOMU z KULTURĄ” – podkreśla wojewoda Zbigniew Koniusz.
(źródło: Urząd Marszałkowski)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz