Twoja Telekomunikacja
podszywała się pod dotychczasowego operatora. Spółka utrudniała konsumentom
odstąpienie od umowy. Prezes UOKiK nałożył na
operatora 1,5 mln zł kary.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło 600 skarg od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz od operatorów sieci stacjonarnej na działania Twojej Telekomunikacji (TT).
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło 600 skarg od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz od operatorów sieci stacjonarnej na działania Twojej Telekomunikacji (TT).
Pracownicy Twojej Telekomunikacji odwiedzali konsumentów w ich domach
pod pretekstem: nowej oferty, obniżki abonamentu, przeprowadzaniem procesu
cyfryzacji. – Dostaliśmy mnóstwo skarg od
osób starszych i ich rodzin. Przedstawiciele TT nie informowali, że
złożenie podpisu pod podsuwanymi dokumentami oznacza zmianę operatora
telekomunikacyjnego. Zataili, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko
przez dwa miesiące. Naruszyli podstawowe obowiązki informacyjne –
mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
- Twoja Telekomunikacja
agresywnie zdobywa klientów. To celowe działania, które potępiam. Pracownicy TT
informują konsumentów o tym, że realizują „ogólnopolską kampanię
cyfryzacji”, w związku z tym niezbędna jest wymiana telefonu
z analogowego na cyfrowy. Podpis na dokumentach potwierdzających
otrzymanie telefonu oznacza zmianę operatora. Pomimo licznych reklamacji od
konsumentów spółka nie zmieniła praktyki. Nie znalazłem żadnych okoliczności
łagodzących – dodaje Marek Niechciał.
Urząd zakwestionował:
Podszywanie się pod
dotychczasowego operatora. Konsultanci telefoniczni
dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarnych wywierając
na nich błędne wrażenie, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator.
Przykładowa skarga: Co
najważniejsze nie zostawił mi umowy. Kurier powiedział, że mnie nic nie jest
potrzebne, bo to chodzi tylko o obniżenie abonamentu. Ja nic nie
wiedziałam o tym, że zawieram umowę z jakąś inną firmą. Dopiero kiedy otrzymałam
aparat telefoniczny zorientowałam się, że zostałam oszukana. Co najgorsze ja
nie mam teraz podłączonego telefonu, odłączono mi sygnał. Mieszkam sama, mam 85
lat, utrzymuję się z niskiej emerytury, nie stać mnie na wykupienie
wszystkich zalecanych leków, potrzebuję być w stałym kontakcie
z lekarzami.
Zatajanie informacji
o tym, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące.
Po tym czasie opłaty wzrosły z 25 zł do 41 zł.
Przykładowa skarga: Faktury
otrzymuję co miesiąc i to z kwotą 2,5 krotnie wyższą za
abonament – niż było obiecane ze strony spółki TT.
Brak informacji
i dokumentów: konsumenci nie otrzymywali informacji
o odstąpieniu od umowy, formularza odstąpienia od umowy, cennika,
a nawet umowy.
Przykładowa skarga: Wizyta
polegała na tym, że zapytał czy tu mieszka [***] i powiedział, że
jest z firmy Orange i przywiózł do podpisu aneksy obniżające
abonament i zwiększające limit bezpłatnych rozmów do 100 minut. Poprosił
o dowód osobisty i wskazywał miejsca podpisu. Na pytanie
o pozostawienie kopii powiedział, że będzie przysłane wszystko po
podpisaniu.
Żądanie zapłaty za dodatkowe
usługi, których konsument nie zamawiał. Pracownicy TT nie
pytali, czy konsument zamawia dodatkowe usługi (np. biling online), sami
wypełniali odpowiednie pola w umowie i je zamawiali. W efekcie,
wzrastała cena za miesięczny abonament.
Przykładowa skarga: W
umowie zaznaczono wszystkie możliwe pakiety jakimi tylko dysponuje ta firma, aż
się boję pomyśleć ile ma wynosić ten abonament.
Urząd nałożył 1,5 mln zł kary
na Twoją Telekomunikację. Na jej wysokość miało wpływ to, że
mimo napływających do TT skarg, spółka nie zmieniła swoich działań. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od
niej odwołanie do sądu.
Zawarłeś umowę z Twoją Telekomunikacją? W rezygnacji
z usług bezpłatnie pomoże ci rzecznik konsumentóww twoim
mieście lub powiecie. Pomocy szukaj też w oddziałach Federacji Konsumentów.
Te instytucje pomogą ci również zapobiec automatycznemu przedłużeniu umowy na
kolejny czas oznaczony. Pamiętaj, aby tego uniknąć, poinformuj TT przed
zakończeniem umowy, że nie zgadzasz się na jej przedłużenie. Zostałeś oszukany?
Skontaktuj się z Prokuraturą Okręgową w Płocku,
która prowadzi postępowanie w sprawie Twojej Telekomunikacji.
Masz starszych sąsiadów, samotnych krewnych itp. - poinformuj ich, że są
firmy stosujące praktyki podobne do przypadku Twojej Telekomunikacji. Mogą to
być dostawcy prądu, gazu czy telefonii. Może dzięki twojemu działaniu uchronisz
ich przed oszustwem.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz