Do
UOKiK trafiły skargi na spółkę Enrex Energy. Wynika
z nich, że przedstawiciele firmy mogli podszywać się pod dotychczasowego
sprzedawcę prądu lub gazu. Prezes
UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.
Urząd Ochrony Konkurencji i
Konsumentów otrzymał sygnały od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz z
Urzędu Regulacji Energetyki dotyczące spółki Enrex Energy z Katowic. Dotyczą
one zachowań przedstawicieli tej firmy podczas zawierania umów sprzedaży prądu
i gazu w domach klientów. Ze skarg wynika, że handlowcy mogli się podszywać pod
pracowników sprzedawcy, z którego usług wcześniej korzystali konsumenci, a
także że często nie zostawiali im podpisanych dokumentów. W efekcie część osób
mogła się zorientować, że zmieniła sprzedawcę prądu/gazu, dopiero po otrzymaniu
rachunków, gdy minął już termin na odstąpienie od umowy.
- Konsekwentnie
walczymy z nieuczciwymi metodami pozyskiwania nowych klientów. Nie zgadzamy się
na to, aby sprzedawcy prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych podszywali się
pod firmy, z którymi konsumenci mieli podpisane umowy i wprowadzali w błąd
twierdząc, że chodzi tylko o podpisanie aneksu czy kontrolę instalacji. Takie
praktyki są tym bardziej naganne, że ich ofiarami najczęściej padają seniorzy.
Wszcząłem postępowanie wyjaśniające aby ustalić, czy są podstawy do postawienia
spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów –
mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Rady dla konsumentów
Zanim cokolwiek podpiszesz, dokładnie przeczytaj
wszystkie dokumenty. Zwróć uwagę na nazwę, logo i adres firmy.
Nie daj sobie wmówić, że musisz od razu podpisać
podsuwane dokumenty. Masz prawo skonsultować umowę np. z rodziną, sąsiadem,
prawnikiem.
Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do dotychczasowego
sprzedawcy prądu lub gazu i zapytaj, czy jego przedstawiciele roznoszą jakieś
dokumenty do podpisania.
Jeśli cokolwiek podpisałeś, żądaj kopii umowy i
wszystkich załączników.
Od umowy zawartej poza siedzibą firmy, a więc np. w domu,
masz prawo odstąpić w ciągu 14 dni. Jeśli firma nie poinformuje cię o takim
uprawnieniu, termin wydłuża się do roku. Formularz odstąpienia pobierz ze strony
UOKiK.
Jeśli zostałeś wprowadzony w błąd, a termin na
odstąpienie od umowy minął, możesz uchylić się od skutków oświadczenia woli
złożonego pod wpływem błędu. W rozwiązaniu umowy pomoże ci miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Możesz także
zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej: 801 440 220 lub 22 290 89 16,
gdzie uzyskasz bezpłatną poradę finansowaną ze środków UOKiK.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz