Seniorze, uważaj na firmę CMSE sp. z o.o., która zaprasza na bezpłatne
badania, a potem sprzedaje drogie pakiety usług medycznych. Spółka działa w całej Polsce, używając różnych nazw.
Dowiedziałam się, że grozi mi wózek inwalidzki
(…) i w związku z tym moją jedyną szansą na zachowanie zdrowia
i znośnej kondycji jest skorzystanie z ich oferty, czyli wykupienie
pakietu usług medycznych.
To jedna z licznych skarg na
spółkę CMSF (obecnie CMSE), które wpłynęły do Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
Firma posługuje się m.in. nazwami:
- Centrum Medyczne Świętego
Franciszka (Warszawa, Wrocław, Łódź),
- Centrum Medyczne Świętego
Jakuba (Poznań),
- Dolnośląski Instytut Zdrowia
(Wrocław),
- Mazowieckie Centrum Medyczne
(Warszawa),
- Instytut Zdrowia Świętej
Barbary (Katowice),
- Wielkopolskie Centrum Medycyny
Zintegrowanej (Poznań).
CMSE kieruje ofertę głównie do starszych osób. Namawia na zakup drogich
pakietów medycznych, które rzekomo mają zapewnić szybki dostęp do badań
i wizyt lekarskich.
- Apeluję do seniorów, żeby
byli ostrożni, gdy dostają zaproszenia na bezpłatne badania medyczne. Często
jest to pretekst, aby przyciągnąć ich na pokaz handlowy i skłonić do
zakupu drogich i niepotrzebnych produktów lub usług. Badania
przeprowadzają handlowcy, a ich wyniki nie wydają się wiarygodne. Dlatego
nie ulegajmy presji. Dokładnie przeczytajmy umowę, skonsultujmy ją
z rodziną, zanim cokolwiek podpiszemy – mówi Marek
Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK prowadzi 2 postępowania przeciw spółce CMSE: o naruszanie
zbiorowych interesów konsumentów oraz o stosowanie niedozwolonych
postanowień. W każdym z nich przedsiębiorcy grozi kara finansowa
w wysokości do 10 proc. jego obrotów z poprzedniego roku, jeżeli
choćby nieumyślnie dopuścił się naruszenia zakazów określonych w ustawie
o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zarzuty dotyczące naruszania
zbiorowych interesów konsumentów:
Niechciane telefony. Do
nieprawidłowości mogło dochodzić już przy pierwszym kontakcie. Przedstawiciele
CMSE dzwonili z zaproszeniami na spotkania, choć nie mieli wcześniejszej
zgody konsumentów na prowadzenie marketingu przez telefon. Jest to niezgodne
z art. 172 prawa telekomunikacyjnego. W rozmowach tłumaczyli, że numer
telefonu mają np. z ośrodka zdrowia.
Ukryty cel handlowy. Przedstawiciele
CMSE zapraszali konsumentów na bezpłatne badania lub odwiedzenie nowej
przychodni. Skarżący twierdzą, że nikt ich nie informował, że celem spotkania
jest sprzedaż pakietów medycznych.
Wątpliwa diagnoza. Pracownicy
spółki zakładali badanym na palec czujnik i na tej podstawie diagnozowali
poważne choroby.
Wywieranie presji. Konsumenci
skarżą się, że pracownicy CMSE poddawali ich manipulacjom, aby jak najszybciej
podpisali umowy i wpłacili pieniądze. Słyszeli, że okazyjna cena
obowiązuje tylko w danym dniu i wyłącznie dla nich. Jeśli nie mieli
pieniędzy na zakup pakietu medycznego, handlowcy czasem zawozili ich do banku,
aby mogli natychmiast wziąć kredyt. Często dopiero wtedy dostawali podpisaną
umowę, której wcześniej nie mogli dokładnie przeczytać i przemyśleć.
Mylące pouczenie. Konsumenci
byli informowani, że w przypadku usług zdrowotnych nie przysługuje prawo
do odstąpienia od umowy. Takie pouczenie mogło wprowadzić ich w błąd. Przepis
ten dotyczy wyłącznie usług medycznych, a nie sprzedaży pakietów
oferujących możliwość dostępu do nich. W tym przypadku – tak jak przy
innych umowach zawieranych na pokazie odbywającym się poza siedzibą
przedsiębiorcy – konsument ma 14 dni, aby przemyśleć zakup i ewentualnie
się z niego wycofać. Wiele osób mogło zrezygnować z tego uprawnienia
po przeczytaniu mylnego pouczenia spółki.
Postępowanie w sprawie
niedozwolonych klauzul
To nie jedyne postępowanie UOKiK przeciw CMSE. Wątpliwości urzędu wzbudziło
też kilka postanowień umów zawieranych przez spółkę z konsumentami.
Dotyczą zmiany warunków, automatycznego przedłużenia umowy, możliwości jej
wypowiedzenia oraz kar. Na przykład jeśli klient wypowie umowę przed jej
końcem, ma w ciągu 3 dni zapłacić wysoką karę – nawet 1800 zł. Musi też
ponieść koszty świadczeń, z których dotąd skorzystał. Nic nie uzasadnia
pobrania tych kwot, zwłaszcza jeśli konsument zapłacił za cały pakiet
z góry. Natomiast spółka nie przewiduje dla siebie żadnych kar, gdyby to
ona nie wywiązała się z umowy.
Zaproszenie dla mediów –
kampania „Poznaj swojego kontrahenta”
Polskie
Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej wspólnie z Federacją Konsumentów pod honorowym
patronatem UOKiK rozpoczyna akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Jej cel to
przeciwdziałanie nierzetelnej sprzedaży podczas prezentacji. Akcja
informacyjno-edukacyjna jest skierowana do firm wynajmujących sale na pokazy oraz
do konsumentów.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz