Provident Polska, Polkomtel, Multimedia Polska. To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji
UOKiK z zakresu ochrony konsumentów.
Provident – sygn. VII AGa 1473/18
Pierwszy z opisywanych wyroków dotyczy decyzji z grudnia
2013 r., w której urząd uznał, że Provident Polska naruszył zbiorowe
interesy konsumentów. Spółka podawała w umowie pożyczki z obsługą
w domu nieprawdziwe informacje o całkowitym jej koszcie oraz
wysokości rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Przedsiębiorca nie
informował o wysokości opłaty za obsługę w domu i dodatkowej
opłaty przygotowawczej. Urząd nałożył na spółkę kary finansowe w łącznej
wysokości ponad 12 mln zł.
W listopadzie 2017 r. SOKiK wydał wyrok, którym obniżył kary nałożone
przez UOKiK do ok. 770 tys zł.
Od wyroku sądu I instancji obie strony złożyły apelacje.
W listopadzie 2018 r. Sąd Apelacyjny ogłosił wyrok w którym uznał
argumenty prezesa UOKiK i oddalił apelację przedsiębiorcy. SA znacznie
surowiej od SOKiK ocenił szkodliwość praktyki polegającej na niepodawaniu
pełnych informacji o opłatach związanych z obsługą pożyczki
w domu konsumenta. W jego ocenie na działania te byli szczególnie
podatni konsumenci znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej, pilnie
potrzebujący gotówki. Takie osoby są znacznie bardziej skłonne do
zaakceptowania oferty na niekorzystnych dla siebie warunkach, o których
dowiadywały się dopiero w końcowym etapie zawierania umowy. Sąd
zwrócił również uwagę, że opłaty pobierane za obsługę w domu nie były
proporcjonalne do kosztów, które ponosił Provident. W ocenie sądu prezes
UOKiK prawidłowo obliczył wysokość kary nałożonej na spółkę.
Polkomtel – sygn. XVII AmA 56/16
Kolejny z wyroków dotyczy odwołania Polkomtel od decyzji UOKiK
z marca 2016 r. Operator bez wcześniejszej zgody użytkowników
telefonów „na kartę” uruchamiał im na okres próbny pakiet internetowy „Non
Stop”. W chwili rozpoczęcia świadczenia usługi, przedsiębiorca nie
przekazywał pełnych informacji umożliwiających podjęcie świadomej decyzji
dotyczącej umowy. Komunikaty kierowane do abonentów albo nie zawierały
istotnych informacji dotyczących aktywowanej usługi albo przekazywały je
w sposób nieprawidłowy. Dotyczyło to takich danych, jak nazwa usługi,
informacja o możliwości i sposobie rezygnacji z niej oraz
o tym, że po upływie okresu próbnego usługa stawała się płatna.
W chwili aktywacji konsumenci nie byli również informowani o tym, jak
nazywa się regulamin, w którym mogą znaleźć potrzebne informacje dotyczące
pakietu. W wydanej decyzji Prezes UOKiK uznał, że taka praktyka Polkomtel
może wprowadzać konsumentów w błąd.
Urząd stwierdził zaniechanie stosowania przez Polkomtel zakwestionowanych
praktyk i zobowiązał spółkę do publikacji treści decyzji na swojej stronie
internetowej.
W listopadzie 2018 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił
odwołanie operatora. W ustnym uzasadnieniu rozstrzygnięcia sąd wskazał, że
sms-y kierowane przez Polkomtel do konsumentów wywoływały u nich
nieprawdziwe przekonanie, że doszło do zmiany umowy. Sąd podzielił argumentacje
prezesa UOKiK, że konsumenci nie byli dostatecznie informowani o tym, co
powinni zrobić gdyby chcieli zrezygnować z niezamawianej usługi.
Multimedia Polska – sygn. XVII AmA 42/16
Ostatni z wyroków dotyczy odwołania Multimedia Polska od decyzji UOKiK
z grudnia 2015 r. Spółka, w ramach usługi telewizji kablowej,
gwarantowała liczbę programów telewizyjnych składającą się na wybrany pakiet.
Jednocześnie nie określała w umowie jego zawartości programowej. Liczne
skargi na operatora świadczą o tym, że sposób prezentowania oferty
sprawiał, że konsument był przekonany o dostępie do określonych kanałów.
Tymczasem wymieniane w umowach, najbardziej pożądane programy, nie
wchodziły w skład oferty lub były po krótkim czasie zastępowane innymi.
Prezes UOKiK uznał działanie operatora za praktykę naruszającą zbiorowe
interesy konsumentów. W decyzji urząd nałożył na spółkę obowiązek
umożliwienia klientom rozwiązania niekorzystnych umów oraz nałożył karę
finansową w wysokości ponad 4,8 mln zł.
W październiku 2018 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił
odwołanie spółki. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd stwierdził, że
sposób skonstruowania oferty był niejasny dla konsumenta. Przedsiębiorca dawał
sobie możliwość jednostronnych zmian w zapisach umowy. Sąd utrzymał
wysokość kary nałożonej na spółkę.
Baza wyroków
Od listopada 2015 r. na stronie UOKIK działa baza wyroków sądowych. Zamieszczane są w niej
informacje dotyczące wszystkich rozstrzygnięć w sprawach decyzji
z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji,
naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie
klauzul za niedozwolone (w których powodem był prezes UOKiK). Baza dostępna
jest w zakładce „Wyroki” na stronie internetowej UOKiK: http://decyzje.uokik.gov.pl/bp/wyroki.nsf.
Szczegóły dotyczące zasad zamieszczania wyroków znajdują się
w dokumencie: Zasady informowania
o sprawowaniu sądowej kontroli nad decyzjami prezesa UOKiK.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz