Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów
pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi
podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej. Kampania edukacyjna skierowana jest m.in. do firm wynajmujących sale na
takie spotkania.
W całej Polsce odbywają się pokazy, podczas których konsumenci są poddawani
manipulacjom. Przychodzą na bezpłatne badania albo prezentację, a wychodzą
z horrendalnie drogim kompletem garnków, urządzeniem do magnetoterapii czy
umową na pakiet usług pseudomedycznych. Nierzetelni sprzedawcy ukrywają przed
nimi handlowy cel spotkania, wprowadzają w błąd co do właściwości
oferowanych produktów, wmawiają zły stan zdrowia. Urząd Ochrony Konkurencji
i Konsumentów zebrał dane o ok. 500 takich pokazach w samym
tylko woj. łódzkim i ponad 300 - w dolnośląskim. Ale to tylko niewielki
procent pokazów, które się w rzeczywistości odbywają.
Takie spotkania mają miejsce najczęściej w wynajętych salach, np.
w hotelach, restauracjach, domach weselnych, ale także w sanatoriach,
a nawet szkołach czy szpitalach. Rozpoczynająca się dziś kampania „Poznaj
swojego kontrahenta” to akcja informacyjno-edukacyjna adresowana do podmiotów
wynajmujących pomieszczenia na pokazy komercyjne. Organizatorzy szczególny
nacisk kładą na przestrzeganie praw konsumentów.
- Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że nieraz biorą udział w oszustwie.
PSSB wspólnie z UOKiK i Federacją Konsumentów chcą dać jasny sygnał,
że wynajmowanie pomieszczeń firmom nierzetelnym to zachowanie nieetyczne,
a tym samym edukować i przestrzec zainteresowane placówki czy
instytucje przed takimi działaniami – mówi Konrad Szałkiewicz, Przewodniczący Zarządu PSSB.
Pierwsza odsłona kampanii ma na celu edukację środowiska hotelarskiego
i restauracyjnego, bo to w ich pomieszczeniach najczęściej odbywają
się tego typu przedsięwzięcia. Działania PSSB wraz z UOKiK i Federacją
Konsumentów są reakcją na nasilające się zjawisko.
- Mamy informacje o ponad 120 firmach organizujących pokazy, podczas
których konsumenci mogą być poddawani nieuczciwym praktykom handlowym. UOKiK na
różne sposoby walczy z tym zjawiskiem. W 2018 r. prowadziliśmy ponad
40 postępowań wobec przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na
pokazach. Przygotowaliśmy też pakiet propozycji legislacyjnych, które powinny
uporządkować ten rynek. Cieszymy się, że teraz możemy połączyć siły
z Polskim Stowarzyszeniem Sprzedaży Bezpośredniej - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Mimo wielu podejmowanych działań – pomocy prawnej, akcji edukacyjnych
i informacyjnych skierowanych do konsumentów - pokazy handlowe
organizowane przez nieuczciwych przedsiębiorców odbywają się codziennie
w całym kraju. Ofiarami naciągaczy są najczęściej osoby starsze. Liczymy,
że ta kampania, skierowana do podmiotów wynajmujących lokale na tego typu
spotkania, utrudni działanie nieetycznym firmom. Będzie jednym z elementów
rugujących z rynku tych, którzy nie potrafią działać uczciwie. Skala
negatywnych zjawisk jest już tak duża, że musimy apelować do wszystkich aktorów
tego rynku – mówi Kamil
Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” zwraca uwagę, że brak zachowania
szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia
o charakterze handlowym może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe
praktyki i oszustwa. Organizatorzy akcji wyślą do blisko 40 tysięcy hoteli
i restauracji ulotkę informującą o nieprawidłowościach, do których
może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej
też rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi. Oprócz
mailingu kampania będzie nagłośniona przez partnerów w mediach
społecznościowych. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji. Będzie
skierowana m.in. do sanatoriów i domów opieki społecznej.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz