Projekt "Milowy Krok - Rada 60+" dał możliwość poznania nowych wyjątkowych ludzi, ich pasji i zainteresowań. Realizując projekt skierowany do 1/3 mieszkańców naszej gminy, jego organizatorzy starali się poznać oczekiwania i potrzeby tej grupy. W tym celu przeprowadzono ankietę. W badaniu udział wzięły 222 osoby, w tym 157 kobiet i 65 mężczyzn, w wieku 60+, zamieszkujących na terenie gminy Suchedniów.
1. Tryb życia, zainteresowania, sposób spędzania wolnego czasu
Najwięcej czasu i uwagi seniorom zajmuje prowadzenie domu i obowiązki domowe (143), własne sprawy zdrowotne (87), opieka nad wnukami/pomoc dzieciom (67), rozwijanie własnych zainteresowań, kontakty towarzyskie, kultura itp. (40), opieka nad chorymi członkami rodziny (35). Wyżej wymienione zadania w większości są dla badanych przyjemnym obowiązkiem.
Ulubiona forma spędzania wolnego czasu to oglądanie telewizji (121), czytanie prasy/książek (95), rozwiązywanie krzyżówek/łamigłówek (75), odpoczynek na wolnym powietrzu (75), słuchanie radia i muzyki (44). Stan zdrowia, brak środków finansowych czy brak czasu to najpopularniejsze bariery w podjęciu aktywności społecznej.
2. Ocena i potrzeby w zakresie opieki zdrowotnej
Największym problemem dla badanych osób starszych jest brak specjalistów (kardiolog, laryngolog, okulista, neurolog, diabetolog, endokrynolog) (138), wczesne wstawanie by zapisać się na listę oczekujących (127), zbyt długi czas oczekiwania w kolejce pod gabinetem lekarskim (116), zbyt mała liczba pacjentów przyjmowana jednego dnia (59), problematycznym jest brak możliwości umówienia się na wizytę telefonicznie/internetowo (101).
3. Potrzeby w zakresie pomocy w życiu codziennym i pomocy społecznej
Ponad 90% badanych nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług świadczonych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchedniowie. Zdecydowana większość nie korzysta z pomocy przy załatwianiu codziennych spraw, takich jak zakupy, sprzątanie czy gotowanie. Pozostały odsetek najczęściej korzystają ze wsparcia współmałżonka, dzieci, sąsiadów, przyjaciół.
4. Potrzeby w zakresie kultury, edukacji i innych form aktywności
Seniorzy najczęściej wskazywali wycieczki krajoznawcze, tematyczne oraz zajęcia ruchowe, kulturalne, z obsługi komputerów i internetu.
5. Uczestnictwo osób starszych w życiu społeczności lokalnej
Aktywne uczestnictwo w życiu miasta/gminy poprzez zaangażowanie w działania na rzecz społeczności lokalnej zadeklarowało jedynie 24,5% ankietowanych seniorów. Zapytani o podejmowanie kolejnych form społecznej aktywności, wskazywali na udział w zebraniach rad mieszkańców, rad sołeckich itp (52), działalność w organizacji wydarzeń kulturalnych (15), działalność w organizacjach społecznych lub charytatywnych (13). Udział w projektach (6), popieranie pism, skarg lub wniosków do władz (10). Organizacją imprez sportowych (7), porządkowanie i pielęgnacji okolicy (29).
Największy odsetek badanych seniorów informacje na temat życia gminy/miasta chciałby czerpać z lokalnej prasy (62,6%), informacji dostarczanych do skrzynek pocztowych (40,8%), informacje na słupach ogłoszeniowych (36%). Popularna okazała się także strona internetowa Urzędu (25,6%) - ciekawe jaki wynik osiągnął Nasz Suchedniów(?).
Seniorzy najczęściej wskazywali wycieczki krajoznawcze, tematyczne oraz zajęcia ruchowe, kulturalne, z obsługi komputerów i internetu.
5. Uczestnictwo osób starszych w życiu społeczności lokalnej
Aktywne uczestnictwo w życiu miasta/gminy poprzez zaangażowanie w działania na rzecz społeczności lokalnej zadeklarowało jedynie 24,5% ankietowanych seniorów. Zapytani o podejmowanie kolejnych form społecznej aktywności, wskazywali na udział w zebraniach rad mieszkańców, rad sołeckich itp (52), działalność w organizacji wydarzeń kulturalnych (15), działalność w organizacjach społecznych lub charytatywnych (13). Udział w projektach (6), popieranie pism, skarg lub wniosków do władz (10). Organizacją imprez sportowych (7), porządkowanie i pielęgnacji okolicy (29).
Największy odsetek badanych seniorów informacje na temat życia gminy/miasta chciałby czerpać z lokalnej prasy (62,6%), informacji dostarczanych do skrzynek pocztowych (40,8%), informacje na słupach ogłoszeniowych (36%). Popularna okazała się także strona internetowa Urzędu (25,6%) - ciekawe jaki wynik osiągnął Nasz Suchedniów(?).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz