Korzystałeś z
chwilówki i spłaciłeś ją przed czasem? Zaciągnąłeś kredyt konsumencki na zakup
sprzętu AGD i uregulowałeś go przed zakończeniem umowy? Zweryfikuj, czy
otrzymałeś proporcjonalny liniowo zwrot pobranych opłat i prowizji. Prezes UOKiK Tomasz
Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i
kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE interpretującego zapisy art. 49 ukk.
Konsumencie, złóż
reklamację i domagaj się zwrotu pobranych opłat i prowizji w sytuacji, gdy
dokonałeś wcześniejszej spłaty pożyczki lub kredytu konsumenckiego.
– Konsumenci – w
przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki - powinni
domagać się od banków i instytucji pożyczkowych proporcjonalnego zwrotu
pobranych opłat i prowizji. Oczekuję, że instytucje finansowe będą
proporcjonalnie liniowo rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat,
gdy ten wcześniej spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. We wrześniu 2019 r. stanowisko UOKiK z maja 2016
roku potwierdził wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-383/18 (Lexitor).
Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-383/18 (Lexitor) wyjaśnił zakres
opłat podlegających zwrotowi w przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki lub
kredytu konsumenckiego. Zgodnie z wykładnią Trybunału zwrotowi podlegają
wszystkie możliwe opłaty poniesione przez konsumenta z tytułu zawarcia umowy
kredytu konsumenckiego lub pożyczki.
Konsument, który spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki, w przypadku
braku dotychczasowego rozliczenia się instytucji finansującej z pobranych opłat
i prowizji, powinien złożyć niezwłocznie reklamację. Pomocne w napisaniu
reklamacji będzie najnowsze stanowisko prezesa UOKiK, w którym wyjaśnia on
wątpliwości dotyczące wcześniejszej spłaty pożyczki lub kredytu konsumenckiego.
Stanowisko Prezesa UOKiK można pobrać ze strony finanse.uokik.gov.pl.
– Zarówno
firmy pożyczkowe jak i banki powinny proporcjonalnie do czasu trwania zawartej
umowy rozliczyć i zwrócić konsumentom część wszystkich prowizji i opłat
pobranych przy udzieleniu finansowania w przypadku, gdy ten przed czasem
zakończenia umowy dokonał spłaty zaciągniętego zobowiązania. Dotyczy to zarówno
prowizji, jak i kosztów pośrednictwa oraz innych opłat pobranych przez podmiot
finansujący. Pamiętajmy, iż w przypadku pożyczek i kredytów konsumenckich
prowizje i opłaty stanowią poważną część kosztów finansowania, dlatego
stanowczo domagajmy się zwrotu proporcjonalnej liniowo części tych kosztów w
przypadku, gdy dokonaliśmy wcześniejszej spłaty uzyskanego finansowania – dodaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zdaniem Prezesa UOKiK, instytucje pożyczkowe i banki powinny
stosować przy wyliczeniu zwrotu metodę liniową – jest to metoda najbardziej zrozumiała
dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest też łatwa do
zastosowania przez przedsiębiorców. Polega ona na tym, że instytucja
finansowa: dzieli
wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać
umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania – i tę
sumę powinna oddać konsumentowi. Przepisy dotyczą pożyczek i kredytów konsumenckich zawartych po
wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku.
Uwaga na terminy przedawnienia roszczeń.
Do urzędu docierają sygnały, że część instytucji finansowych już
rozlicza się ze swoimi klientami w prawidłowy sposób. Również branża
ubezpieczeniowa stosuje metodę liniową przy określaniu wysokości zwrotu
składki, gdy klient wypowie umowę w trakcie okresu ubezpieczenia.
Poradnik dla
konsumentów:
Konsumencie,
jeżeli spłaciłeś kredyt konsumencki lub pożyczkę przed terminem określonym w
umowie, sprawdź, czy przedsiębiorca rozliczył się z tobą z pobranych opłat.
Informację o
wysokości kosztów twojego kredytu znajdziesz w tabeli opłat i prowizji.
Zwrot opłat
powinien być proporcjonalny liniowo i dotyczyć prowizji oraz wszystkich opłat,
w tym również kosztów przygotowania umowy czy ubezpieczenia.
Jeżeli
przedsiębiorca się z tobą nie rozliczył, złóż reklamację. Możesz powołać się na
stanowisko prezesa UOKiK a także na interpretację zasad stosowania art. 49 ukk
wydaną w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-383/18 (Lexitor).
Jeśli twoja
reklamacja zostanie odrzucona, możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy miejskich
lub powiatowych rzeczników konsumentów - możesz również dochodzić swoich praw w
sądzie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz