To
akcja zainicjowana przez wojewodę świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza, której
celem jest zachęcenie mieszkańców regionu do korzystania z internetowej oferty
świętokrzyskich instytucji kultury. Współorganizatorem przedsięwzięcia jest
marszałek województwa Andrzej Bętkowski.
„Czas spędzony w domowym zaciszu możemy z powodzeniem przeznaczyć na to,
co niejednokrotnie odkładaliśmy z powodu nadmiaru codziennych obowiązków.
Dzięki zdobyczom współczesnej techniki możemy zrobić wiele nie ruszając się z
ulubionego fotela. Muzea, biblioteki czy galerie sztuki sprostały trudnemu
okresowi, w jakim się znaleźliśmy, i wyszły z ciekawymi propozycjami dla nas
wszystkich. Zachęcam Państwa do skorzystania ze stron internetowych tych
instytucji i zagłębienia się w bogactwo oraz piękno naszych dóbr kultury” –
napisał wojewoda Zbigniew Koniusz.
Za pośrednictwem internetowej sieci możemy skorzystać z interesujących
ofert przygotowanych m.in. przez:
– Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Kielcach www.wbp.kielce.pl –
posiada ona ponad 45 tysięcy zdigitalizowanych zbiorów w Świętokrzyskiej
Bibliotece Cyfrowej dostępnej zdalnie dla wszystkich użytkowników na całym
świecie. Poza książkami są to archiwalne roczniki regionalnych czasopism, m.in.
„Gazety Kieleckiej”, „Słowa Ludu” i „Echa Dnia”. Czytelnicy mogą ponadto
bezpłatnie skorzystać z ponad 3 tysięcy e-booków na platformie Ibuk
Libra (które można czytać na urządzeniach elektronicznych).
Biblioteka na swoim portalu społecznościowym codziennie informuje o spotkaniach
autorskich on-line w Internecie, a także o innych wydarzeniach kulturalnych
związanych z książkami, w których można uczestniczyć bez wychodzenia z domu.
Placówka udostępnia także na swojej stronie internetowej bibliografię
regionalną za pomocą katalogu Primo.
– Muzeum Narodowe w Kielcach www.mnki.pl –
proponuje oglądanie wystaw w mediach społecznościowych. Część muzealnych
zbiorów można oglądać także za pośrednictwem strony internetowej – są to
wystawy stałe oraz czasowe, a także atrakcyjny spacer online po ogrodzie
włoskim czy cyfrowa kolekcja „Sienkiewicz ponowoczesny”. Muzeum przygotowało
także gry edukacyjne dla najmłodszych, filmy edukacyjne oraz elektroniczne
wersje muzealnych wydawnictw, np. „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach”,
„Sanktuarium Józefa Piłsudskiego w Kielcach” czy „Biel – Czerwień –
Braterstwo”, które są dobrą propozycją zarówno dla starszych, jak i młodszych
odbiorców. Udostępniono również katalog Galerii Malarstwa Polskiego i
Europejskiej Sztuki Zdobniczej. Muzealna oferta online jest na bieżąco
aktualizowana i rozszerzana.
– Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach www.wdk-kielce.p) –
jego oferta to ciekawe projekty, jak np. “Zostań w domu! Kultura przyjdzie do
Ciebie”, w ramach którego artyści, muzycy, kabareciarze, satyrycy czy plastycy
prezentują specjalnie przygotowane utwory (lub te już znane, ale w nowych
aranżacjach) czy projekt „Senior Show on-line” skierowany do artystów 60+,
który został przeniesiony do internetu, gdzie seniorzy mogą pokazać swoją
twórczość. WDK proponuje także udział w konkursie fotograficznym „Zostań w domu
– pokaż świat z Twojego okna”: ma on na celu zachęcenie do pozostania w domach
i uwieczniania ciekawych widoków, których do tej pory nikt nie dostrzegał w
natłoku codziennych obowiązków.
Inne projekty WDK to m.in. „Zostań w domu. Ucz się z nami” (edukacja skierowana
do uczniów i studentów o zainteresowaniach związanych z kulturą i sztuką),
„Zostań w domu. Zrób to sam” (cykl lekcji rękodzieła, do samodzielnego
wykonania w domu; tematyka lekcji oscylować będzie wokół robótek ręcznych:
szydełkowanie, tworzenie biżuterii czy kwiatów z bibuły), „Zostań w domu –
zwiedzaj z nami” (każdego dnia udostępniane będą zasoby zgromadzone w Izbie
Regionalnej Wojewódzkiego Domu Kultury, wraz z opisem pochodzenia), „Zostań w
domu. Folk – wieści” (w jego ramach prezentowane będą tradycje ludowe,
przekazywane z pokolenia na pokolenie), „Zostań w domu. Filmowe czytanki w
domu” (organizatorzy zapraszają do wspólnego wykonywania prac plastycznych dla
najmłodszych – uprzednio przygotowywane były na nasze niedzielne spotkania dla
najmłodszych widzów, teraz można je wykonać w domu) oraz „Zostań w domu.
Fenomen w Twoim domu” (na profilu kina na FB zamieszczane są posty związane z
urodzinami i rocznicami śmierci twórców filmów, przypominające premiery filmowe
krajowe i zagraniczne, dodatkowo przedstawiane są propozycje wieczornych
seansów domowych).
Wojewódzki Dom Kultury proponuje także internetowe rozstrzygnięcie konkursu
poetyckiego zorganizowanego w ramach XVI Festiwalu Wielkopostnego (na stronach
www prezentowane będą najlepsze utwory poetyckie) oraz internetowe
rozstrzygnięcie tegorocznego „Konkursu z jajem” z prezentacją prac w galerii
internetowej. Oferta WDK to również bieżąca działalność Portalu Informacji
Kulturalnej województwa świętokrzyskiego, która obecnie skupia się na
udostępnianiu treści zamieszczanych przez jednostki kultury w regionie
świętokrzyskim.
– Muzeum Wsi Kieleckiej www.mwk.com.pl –
jedna z inicjatyw to „Czytaj w domu – Muzealna Biblioteka Online”, która
została uruchomiona na stronie internetowej. Muzeum co tydzień będzie w niej
udostępniać wydawnictwa, które w minionych latach ukazały się nakładem instytucji.
Ich autorami są etnografowie i historycy pracujący lub współpracujący z Muzeum
Wsi Kieleckiej. Bibliotekę zapoczątkowała publikacja Ewy Tomaszewskiej
“Wiosenne świętowanie na Kielecczyźnie”. Filmiki z cyklu “Minuta w skansenie”,
w których można zobaczyć najciekawsze obiekty w Muzeum Wsi Kieleckiej są na
bieżąco realizowane i prezentowane na FB oraz na kanale Youtube. Pokazywane są
także dłuższe filmy zrealizowane przez muzeum i opowiadające o strojach
ludowych, ginących rzemiosłach (kowalstwo, pozyskiwanie dziegciu, tkactwo,
strzecharstwo, młynarstwo, garncarstwo). Codziennie na stronie MWK (w
Aktualnościach) publikowane są zdjęcia oraz informacje o wybranym obiekcie
muzealnym. Ponadto na stronie internetowej została udostępniona aplikacja
„Przewodnik po skansenie” (na trzy platformy mobilne). Zawiera ona opisy 80
obiektów oraz 3 trasy zwiedzania i dostępna jest także w wersji angielskiej.
– Muzeum Okręgowe w Sandomierzu www.zamek-sandomierz.pl –
udostępnia swoje zbiory w zakładce „Muzeum w Sieci”, gdzie zawarte zostały
odnośniki do różnych muzealnych propozycji. Muzeum aktywnie prowadzi strony na
portalach społecznościowych (Facebook, Instagram) oraz kanale Youtube, gdzie na
bieżąco zamieszcza artykuły, fotografie, materiały video związane z posiadanymi
zbiorami oraz realizowanymi projektami. Oferta muzeum to także audiodeskrypcje
poświęcone najważniejszym obiektom muzealnym oraz linki do ogólnej
charakterystyki i dokumentacji fotograficznej wystaw stałych: m.in.
„Sandomierskie dziedzictwo” (wystawa prezentująca zabytki związane z historią
miasta), „Dawna wieś sandomierska. Ciemne ścieżki” (poświęcona Jarosławowi
Iwaszkiewiczowi), „Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych”,
a także odnośniki do internetowego katalogu wystawy „Ziemia Sandomierska w
pradziejach i wczesnym średniowieczu” (wraz z materiałami video z prowadzonych
badań archeologicznych), wystawy „Dotyk historii” czy internetowych galerii
wybranych obiektów sandomierskiego muzeum.
– Europejskie Centrum Bajki im. Koziołka
Matołka w Pacanowie www.stolica-bajek.pl –
zespół przygotowuje scenariusze zadań, zabaw i animacji dla dzieci i rodzin.
Podcasty są nagrywane i publikowane na facebookowym profilu instytucji.
Tematyka animacji online to: głośne czytanie dzieciom, fragmenty spektakli z
Małego Teatru w Pacanowie, warsztaty. Uruchomiono również Bajkową Szwalnię:
Europejskie Centrum Bajki szyje maseczki dla personelu medycznego, ratowników i
strażaków.
– Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach www.teatrzeromskiego.pl –
na portalach społecznościowych trwa m.in. promocja emisji spektaklu „Widnokrąg”
w Teatrze Telewizji, promocja spektaklu “BEM! Powrót człowieka-armaty” (który
był dostępny na kanale YouTube Teatru Syrena), spektaklu „Dzieje grzechu” (na
platformie vod.tvp.pl). To także akcja „Aktorzy w domu” polegająca na
udostępnianiu zdjęć lub nagrań aktorów zachęcających do pozostania w domu. Ponadto
prezentowana jest wizualizacja siedziby teatru po remoncie. Wśród planowanych
działań on-line wymieniane są: udostępnienie spektaklu „Twardy gnat,
martwy świat” Mateusza Pakuły na kanale YouTube przez 4 dni, kontynuacja akcji
„Aktorzy w domu”, dalsza promocja spektakli dostępnych na VOD:
„Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego oraz „Dzieje Grzechu” Stefana Żeromskiego,
udostępnienie nagrania odczytanego orędzia na Międzynarodowy Dzień Teatru,
udostępnienie wywiadu z reżyserem Krzysztofem Rekowskim w miesięczniku „Teatr”,
odczytanie fragmentu scenariusza “Wiosennej bujności traw”, stworzenie „Galerii
plakatu” (ze spektakli teatru od najstarszych po najnowsze), udostępnianie
ciekawostek związanych z teatrem i jego historią, udostępnienie projektów
scenografii i kostiumów z poszczególnych spektakli, konkurs na Facebooku dla
fanów teatru: “Najlepsze wspomnienie z Teatru Żeromskiego” oraz promocja
akcji „Teatr wspiera szpitale” (szycie maseczek i kombinezonów).
– Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara
Kolberga w Kielcach www.filharmonia.kielce.com.pl –
na oficjalnym profilu na FB są publikowane utwory z płyt, które nagrała
orkiestra Filharmonii. Pochodzą z cyklu czterech płyt „Album Polski”, płyty “We
Are From Here” z muzyką Włodka Pawlika oraz płyty “Muzyka na otwarcie” z
utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej
siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej.
„Czas, nawet z konieczności spędzony w domu, nie musi być czasem trudnym
do pokonania. Wykorzystajmy go dla siebie i swoich bliskich. Cytując słowa
znanego pisarza: Nie możemy zmienić
kierunku wiatru, ale możemy inaczej postawić żagle zachęcam
Państwa, by ten trudny dla nas czas spędzić w DOMU z KULTURĄ” – podkreśla
wojewoda Zbigniew Koniusz.
(źródło: Urząd Marszałkowski)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz