Prezes UOKiK nałożył ponad
2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy
handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd. To już kolejna decyzja
w tym roku dotycząca sprzedaży w trakcie prezentacji.
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko VGET w lutym 2019 r.
Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga
Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach. Żeby wyjaśnić sprawę,
pracownicy UOKiK wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli
udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji.
W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów
telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji
„Zdrowa Polska”. Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie
prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan,
a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali
choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy
VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości.
Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia,
a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że
konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach
mogła wpływać na decyzję o zakupie.
- Na pokazy handlowe
organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze.
Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu
drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc – mówi Marek
Niechciał, prezes UOKiK.
Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu w ramach „promocji”.
Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty
Spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić
konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.
UOKiK nałożył na firmę VGET Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln
złotych (2 723 917 zł). Firma musi zaniechać stosowania nieuczciwych
praktyk. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej
wykonalności. Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować
o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1
stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.
- To bardzo ważna decyzja
i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę
organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla
innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów
zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie
ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również
niemoralne – dodaje Marek Niechciał.
To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich
miesiącach. Na przykład maju UOKiK ukarałfirmy Vitaldream
oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego, a w
grudniu 2018 zapadła decyzja w sprawie
firmy ACS Medica.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz