Netia dzwoniła do konsumentów z ofertą zawarcia umowy, choć nie
miała na to ich zgody. Konsumenci mogą teraz liczyć na rekompensaty. O tym, kto i jak może je dostać, czytaj w decyzji prezesa
UOKiK.
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłaszały się osoby,
które skarżyły się na niechciane telefony od operatora telekomunikacyjnego –
Netii. Urząd przeanalizował zgłoszenia od konsumentów i rozmowy
sprzedażowe, które prowadzili z nimi konsultanci. Wynikało z nich,
że Netia dzwoniła z propozycją zawarcia umowy, mimo że nie miała zgód
abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego.
Jest to niezgodne z prawem telekomunikacyjnym. – Netia kupiła gotowe bazy z numerami
telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych
działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu
bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również
pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami
- mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Netia uniknęła kary finansowej, ponieważ zobowiązała się do zmiany zasad
współpracy z partnerami. Jeżeli operator będzie korzystał
w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby
pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to
weryfikował. Ponadto Netia określi warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby
konsument wiedział kto i w jakim celu do niego może zadzwonić.
Netia zaproponuje również konsumentom rekompensaty.
Dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli
nie zdecydowali się korzystać z usług.
Osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają
do wyboru jedną z opcji:
120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim, albo
wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych, albo
zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach
której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, albo
dostęp do programu antywirusowego na rok, albo
dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.
Osoby, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały będą
mogły wybrać jedną z kilku opcji: zawrzeć nową umowę na preferencyjnych
warunkach z np. niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację
usługi i sprzęt, albo dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału
filmowego na 6 miesięcy.
Czas na skorzystanie z rekompensaty to trzy
miesiące od pojawienia się informacji na stronie www.netia.pl.
Netia opublikuje decyzję na swojej stronie internetowej, pojawią się też
ogłoszenia w prasie. Szczegóły rekompensaty dla poszczególnych grup
klientów są opisane w decyzji UOKiK.
To już kolejna decyzja prezesa UOKiK dotycząca naruszenia art. 172 prawa
telekomunikacyjnego. Pod koniec 2018 r. prezes UOKiK stwierdził, że
spółka ACS Medica ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich
zgody, a w marcu 2019 r. zakwestionował taką praktykę u spółki Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska).
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz