Już po raz dziesiąty
w ramach akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć” przygotowaliśmy
porady na czas letniego wypoczynku. Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa.
Wypowiedź Joanny Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego
Pełna informacja
o potrawie. Przed zamówieniem posiłku powinieneś
wiedzieć, co zamawiasz. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład
dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te
informacje dopytywać kelnera.
Pełna informacja
o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za
100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby
przybliżoną informację o ich wielkości. Pamiętaj, danie ma być ważone już
po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe.
Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym
jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
Reklamacja. Gdy
masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką,
a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona,
a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to
obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na
miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub
wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli
że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.
Zgłoszenie do Inspekcji
Handlowej. Jeśli masz zastrzeżenia związane
z jakością usług gastronomicznych, zawiadom odpowiedni Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej.
Napisz, jakiej restauracji dotyczą, dołącz dokumentację. Przykładowo jeśli
w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to
cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu.
IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła
twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o http://polubowne.uokik.gov.pl/">polubowne
rozstrzygnięcie sporu.
Szczegółów kontroli szukaj na stronach Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji
Handlowej.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz