Ponad 37 tys. wniosków
o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do
podmiotów uprawnionych. Konsumenci najczęściej
zwracali się po mediację lub koncyliację do Inspekcji Handlowej - ponad 17 tys.
wniosków.
Największym zainteresowaniem
cieszyła się branża finansowa. Do Rzecznika Finansowego, Sądu Polubownego przy
KNF i Arbitra Bankowego trafiło łącznie ponad 14 tys. wniosków.
Wypowiedź Aleksandry Milewskiej z Departamentu Ochrony Zbiorowych
Interesów Konsumentów UOKiK
Możliwość polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą (w
skrócie ADR od angielskiej nazwy Alternative
Dispute Resolution) wprowadziła ustawa o pozasądowym
rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie 10
stycznia 2017 r. W osiągnięciu porozumienia pomagają podmioty uprawnione.
Są one certyfikowane przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, niezależne i bezstronne.
Z końcem kwietnia 2019 r. podmioty uprawnione opublikowały na swoich
stronach internetowych sprawozdania z działalności w 2018 r.,
a także przekazały prezesowi UOKiK, który nadzoruje system ADR
w Polsce, podsumowanie swojej dotychczasowej działalności.
ADR – dane statystyczne
Ze sprawozdań podmiotów ADR wynika, że Polacy (zarówno konsumenci, jak
i przedsiębiorcy) mają coraz większą świadomość alternatywnych metod rozwiązywania
sporów. Świadczy o tym wzrost liczby wniosków o wszczęcie
postępowania ADR.
W latach 2017-2018 złożono 37 036 wniosków. Najczęściej dotyczyły one
sporu o reklamację artykułów przemysłowych (w tym głównie obuwia) oraz
usług finansowych (najczęściej kredytów hipotecznych).
Najwięcej wniosków trafiło do: Inspekcji Handlowej (17 496), Rzecznika
Finansowego (7 755), Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (5
348), prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (3 364) i Arbitra
Bankowego (1 665). Rzecznik Praw Pasażera przy prezesie Urzędu Transportu
Kolejowego zwrócił uwagę na bardzo duży wzrost rozpoznawalności instytucji –
w 2018 r. wpłynęło do niego o 70 proc. więcej wniosków niż
w roku poprzednim.
Podstawową zasadą postępowania polubownego jest jego dobrowolny charakter.
W praktyce oznacza to, że postępowanie może być prowadzone wyłącznie po
uzyskaniu zgody obu stron sporu. Sąd Polubowny przy KNF odnotował wzrost
zainteresowania stron udziałem w postępowaniu polubownym, o czym
świadczy procent wyrażonych zgód na udział w postępowaniu (w 2017 r. – 38
proc., w 2018 r. – 44 proc.).
Średnio postępowania polubowne trwały 89 dni. Najkrócej – przeciętnie 28
dni - przed prezesem UKE (telekomunikacja), najdłużej – średnio 316 dni - przed
Rzecznikiem Finansowym.
Gdzie się zgłosić, gdy chcesz
polubownie rozwiązać spór?
Inspekcja Handlowa - spory związane
ze sprzedażą towarów i usług,
Rzecznik
Finansowy - spory finansowe
i ubezpieczeniowe,
Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego -
spory finansowe,
Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich -
tylko spory z bankami,
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej -
spory telekomunikacyjne i pocztowe,
Koordynator
ds. negocjacji przy prezesie Urzędu Regulacji Energetyki -
spory z dostawcami prądu, gazu, ciepła,
Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy prezesie Urzędu
Kolejowego - spory z przedsiębiorcami
kolejowymi,
Rzecznik
Praw Pasażerów przy prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego -
spory z liniami lotniczymi z zakresu odmowy przyjęcia na pokład,
odwołania lub opóźnienia lotu,
Izba
Gospodarki Elektronicznej – spory dotyczące
sprzedaży towarów i usług przez internet z członkami Izby,
Centrum
Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności –
spory z zakresu sprzedaży produktów spożywczych.
Informacje o każdym z podmiotów ADR można znaleźć na
stronie polubowne.uokik.gov.pl.
W przypadku sporu o towar lub usługę, którą kupiono przez internet,
można złożyć wniosek także przez platformę ODR (Online Dispute Resolution).
To strona prowadzona przez Komisję Europejską, dostępna m.in. w języku
polskim, przydatna zwłaszcza podczas próby rozwiązania konfliktu
z przedsiębiorcą z innego kraju Unii Europejskiej.
Postępowanie polubowne
Jest postępowaniem poreklamacyjnym – przed złożeniem
wniosku o jego wszczęcie należy złożyć reklamację i poczekać na jej
rozpatrzenie przez przedsiębiorcę.
Opiera się na dobrej woli i chęci porozumienia,
dlatego wymaga zgody obu stron sporu. Przedsiębiorca może odmówić udziału
w postępowaniu, a w takiej sytuacji podmiot ADR jest obowiązany
zakończyć postępowanie polubowne.
Nie wymaga fizycznej obecności stron sporu – może być
prowadzone w drodze korespondencji mailowej.
Powinno zakończyć się w ciągu 90 dni od otrzymania
przez podmiot uprawniony kompletnego wniosku.
Jest (co do zasady) bezpłatne.
Może pozytywnie wpłynąć na budowanie życzliwych relacji
z konsumentami, a tym samym wzmocnić dobre imię przedsiębiorcy.
Dodatkowe informacje dla
konsumentów:
Punkt Kontaktowy ds. ADR/ODR (informacje o podmiotach ADR, pomoc
w wypełnianiu wniosków)
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 332, 22 55 60 333
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz