Pani Jolanta zakupiła w sklepie internetowym nowe
obuwie. Cierpliwie czekała na przesyłkę przez cały tydzień, a następnie
przez kolejny. Sprzedawca wciąż zapewnia panią Jolantę, że to tylko przejściowe
trudności i już wkrótce otrzyma swoją nową parę butów. Pani Jolanta
zastanawia się czy musi czekać na przesyłkę czy może już teraz zrezygnować
z zakupionego towaru?
W ustawie o prawach konsumenta została wyrażona zasada, iż konsument, który zawarł umowę na odległość lub
poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez
podawania przyczyny.
Dla umów sprzedaży na odległość bieg
terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się od objęcia rzeczy
w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną
niż przewoźnik. Termin ten będzie liczony od momentu, gdy pani Jolanta otrzyma
zamówione buty. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla pani Jolanty
ponieważ będzie miała odpowiedni czas do namysłu (tzw. cooling-off period) czy
obuwie zatrzymuje, czy jednak będzie chciała skorzystać z prawa
odstąpienia.
Czy jednak można odstąpić od umowy zawartej na odległość przed otrzymaniem
produktu, czyli jeszcze przed rozpoczęciem biegu terminu odstąpienia od umowy?
Czy nie będzie to oświadczenie złożone przedwcześnie?
Warto wskazać, iż celem ustawy o prawach konsumentów (stanowiącej
implementację dyrektywy wskazanej na końcu niniejszego artykułu) było
osiągnięcie wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Temu ma również służyć
możliwość odstąpienia od umowy.
Już na etapie opracowywania przedmiotowej dyrektywy przewidziano opisaną
w przykładzie sytuację. Zostało wskazane, iż konsument powinien mieć
możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy przed wejściem
w fizyczne posiadanie towarów.
Pani Jolanta może więc odstąpić od
zawartej przez siebie umowy sprzedaży również przed fizycznym otrzymaniem
przesyłki. W takiej sytuacji nie musi już przesyłki
odbierać. Pani Jolanta ma również możliwość odebrania przesyłki
i zapoznania się z towarem. W takiej sytuacji bieg terminu do
odstąpienia od umowy rozpoczyna się od objęcia przesyłki w posiadanie
przez Panią Jolantę.
Podstawa prawna: art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach
konsumenta (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 683 ze zm.), Dyrektywa
Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października
2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG
i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz
uchylającej dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady.
Porady prawne są także dostępne bezpłatnie dla konsumentów
w ramach Infolinii Konsumenckiej 801
440 220 / 22 290 89 16, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Obowiązują
opłaty za połączenia wg taryfy operatora.
(źródło: Stowarzyszenie
Konsumentów Polskich)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz