Przed nami lato, a więc sezon koncertów, meczów
i innych imprez rozrywkowych, kulturalnych lub sportowych. Wiele osób
korzysta z możliwości zakupu biletu przez Internet na takie wydarzenia.
Uwaga, ponieważ mają one określoną datę ich wykorzystania to konsument nie ma
prawa do namysłu czyli nie może zwrócić kupionego biletu, nawet, jeśli pomylił
się co do daty lub nie może wziąć udziału w wydarzeniu z innych
losowych przyczyn. Zachowaj czujność i kupuj bilety u oficjalnego
dystrybutora, który podaje swój adres i nie pobiera opłat wyższych niż
oficjalna cena biletu.
Zanim klikniesz „kupuję i płacę”, zwróć szczególną uwagę na:
- Wszystkie informacje na stronie internetowej oferującej
bilety.
Jeśli trafisz na „specjalną ofertę” lub „promocyjną cenę” to warto przeczytać
również to, co napisane jest małymi literami lub w mało widocznej części
ekranu, bo „wyjątkowa promocja” może kosztować drożej niż normalny bilet. Może
się też okazać, że bilet różni się od obiecanego przez stronę internetową
w jej głównej części.
- Czy dana witryna – sprzedawca jest oficjalnym
dystrybutorem biletów na interesującą nas imprezę.
Można to zrobić wchodząc na oficjalną stronę internetową wydarzenia
i sprawdzając kto jest „podlinkowany” pod opcją „kup bilet”. Zakup od
pośrednika może oznaczać nie tylko wyższą cenę, ale także ryzyko braku miejsca,
np. zdublowania biletów, a być może zakupu biletów na zupełnie inne
wydarzenie o podobnej nazwie.
- Dane sprzedawcy: czy podaje swoją pełną nazwę, adres
siedziby, telefon, email do kontaktu.
W przypadku jakichkolwiek problemów z zamówieniem biletów, brak
danych sprzedawcy może utrudnić a nawet uniemożliwić złożenie reklamacji.
Poza tym, jeśli sprzedawca nie chce się nam przedstawić, to być może ma coś do
ukrycia.
- Kraj, w którym zarejestrowany jest sprzedawca.
Łatwiej jest dochodzić ewentualnych roszczeń od sprzedawcy, który ma
siedzibę w Polsce lub innym kraju członkowskim Unii Europejskiej niż od
sprzedawcy spoza UE.
- Regulamin danego sprzedawcy.
W regulaminie powinny być podane szczegóły zawieranej umowy kupna biletu.
Dotyczy to przykładowo terminu dostarczenia biletu, dodatkowych kosztów, bądź
opłat, ale także ewentualnego prawa do wymiany lub zwrotu biletu (takie prawo
sprzedawca może dobrowolnie przyznać konsumentom).
- Wyrażenia i zwroty, takie jak: „zostało już tylko
kilka biletów”, „bilety szybko się sprzedają”, „20 innych osób ogląda to
wydarzenie”. Najczęściej są to tylko chwyty marketingowe, mające zachęcić do
szybkiego zakupu – warto im nie ulegać lecz dokładnie przemyśleć swoją decyzję.
Materiały graficzne opracowano dzięki współpracy ze szwajcarską
organizacją konsumencką FRC oraz Europejską Organizacją Konsumentów BEUC.
Kampania informacyjna „Kupujesz bilety online? Zachowaj czujność!” prowadzona
jest przez organizacje konsumenckie w Belgii, Czechach, Finlandii,
Hiszpanii, Słowacji i Słowenii oraz w Polsce: Stowarzyszenie
Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów.
Porady prawne są także dostępne bezpłatnie dla konsumentów
w ramach Infolinii Konsumenckiej 801
440 220 / 22 290 89 16,
od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Obowiązują
opłaty za połączenia wg taryfy operatora.
(źródło: Stowarzyszenie
Konsumentów Polskich)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz