niedziela, 23 czerwca 2019

KUPUJESZ BILETY ONLINE? ZACHOWAJ CZUJNOŚĆ!


Przed nami lato, a więc sezon koncertów, meczów i innych imprez rozrywkowych, kulturalnych lub sportowych. Wiele osób korzysta z możliwości zakupu biletu przez Internet na takie wydarzenia. Uwaga, ponieważ mają one określoną datę ich wykorzystania to konsument nie ma prawa do namysłu czyli nie może zwrócić kupionego biletu, nawet, jeśli pomylił się co do daty lub nie może wziąć udziału w wydarzeniu z innych losowych przyczyn. Zachowaj czujność i kupuj bilety u oficjalnego dystrybutora, który podaje swój adres i nie pobiera opłat wyższych niż oficjalna cena biletu.

Zanim klikniesz „kupuję i płacę”, zwróć szczególną uwagę na:
- Wszystkie informacje na stronie internetowej oferującej bilety.
Jeśli trafisz na „specjalną ofertę” lub „promocyjną cenę” to warto przeczytać również to, co napisane jest małymi literami lub w mało widocznej części ekranu, bo „wyjątkowa promocja” może kosztować drożej niż normalny bilet. Może się też okazać, że bilet różni się od obiecanego przez stronę internetową w jej głównej części.
- Czy dana witryna – sprzedawca jest oficjalnym dystrybutorem biletów na interesującą nas imprezę.
Można to zrobić wchodząc na oficjalną stronę internetową wydarzenia i sprawdzając kto jest „podlinkowany” pod opcją „kup bilet”. Zakup od pośrednika może oznaczać nie tylko wyższą cenę, ale także ryzyko braku miejsca, np. zdublowania biletów, a być może zakupu biletów na zupełnie inne wydarzenie o podobnej nazwie.
- Dane sprzedawcy: czy podaje swoją pełną nazwę, adres siedziby, telefon, email do kontaktu.
W przypadku jakichkolwiek problemów z zamówieniem biletów, brak danych sprzedawcy może utrudnić a nawet uniemożliwić złożenie reklamacji. Poza tym, jeśli sprzedawca nie chce się nam przedstawić, to być może ma coś do ukrycia.
- Kraj, w którym zarejestrowany jest sprzedawca.
Łatwiej jest dochodzić ewentualnych roszczeń od sprzedawcy, który ma siedzibę w Polsce lub innym kraju członkowskim Unii Europejskiej niż od sprzedawcy spoza UE.
- Regulamin danego sprzedawcy.
W regulaminie powinny być podane szczegóły zawieranej umowy kupna biletu. Dotyczy to przykładowo terminu dostarczenia biletu, dodatkowych kosztów, bądź opłat, ale także ewentualnego prawa do wymiany lub zwrotu biletu (takie prawo sprzedawca może dobrowolnie przyznać konsumentom).
- Wyrażenia i zwroty, takie jak: „zostało już tylko kilka biletów”, „bilety szybko się sprzedają”, „20 innych osób ogląda to wydarzenie”. Najczęściej są to tylko chwyty marketingowe, mające zachęcić do szybkiego zakupu – warto im nie ulegać lecz dokładnie przemyśleć swoją decyzję.
Materiały graficzne opracowano dzięki współpracy ze szwajcarską organizacją konsumencką FRC oraz Europejską Organizacją Konsumentów BEUC. Kampania informacyjna „Kupujesz bilety online? Zachowaj czujność!” prowadzona jest przez organizacje konsumenckie w Belgii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Słowacji i Słowenii oraz w Polsce: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów.
Porady prawne są także dostępne bezpłatnie dla konsumentów w ramach Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 / 22 290 89 16,
od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Obowiązują opłaty za połączenia wg taryfy operatora.
(źródło: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz