Polkomtel bezprawnie pobierał
opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie
aktywowanych usług, np. „Czasoumilacz” czy „Serwis wyświetlacza”. Operator sieci Plus nie miał
wyraźnej zgody abonentów na takie płatności. W sumie kara wyniosła 39,4
mln zł.
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki
Polkomtel, operatora sieci Plus. Stwierdził w niej, że Polkomtel stosował
dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotyczyły one
dziewięciu usług (patrz tabelka) niewliczanych do kwoty abonamentu, które
Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. Przez pierwszy
miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo
z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od
usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator
aktywował jednej osobie kilka usług.
Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca
przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową
płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były
objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały
się np. z bezpieczeństwem. – Polkomtel
takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia
aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych
od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę,
akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się
z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji,
część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np.
za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Wypowiedź Katarzyny Kwiatkowskiej z Departamentu Ochrony Zbiorowych
Interesów Konsumentów UOKiK
Za każdą z praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę. W sumie
spółka musi zapłacić 39 457 264 zł. To nie pierwsza decyzja urzędu
w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska (decyzja
jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu). – Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie
praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość
podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać
z dodatkowo płatnych usług – mówi Marek Niechciał, prezes
UOKiK.
Kara to nie wszystko. Po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też
zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej
stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch
ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów,
od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie
aktywowanych usług. Dowiedzą się z nich, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter
prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu
stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Będzie to pomocne dla tych
konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli
Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych
dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję
UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji
u operatora.
Decyzja nie jest prawomocna, Polkomtel może się odwołać do sądu
w terminie miesiąca od jej doręczenia.
Zakwestionowane usługi:
Usługa:
|
Opis
|
Miesięczna opłata* (zł)
|
„Czasoumilacz”
|
Możliwość wyboru sygnału, który słyszy osoba oczekująca
na połączenie
|
2,02
|
„Serwis Wyświetlacza”
|
Bezpłatna diagnoza oraz naprawa lub wymiana
wyświetlacza
|
4,99
|
„Ochrona Internetu”
|
Ochrona przed zagrożeniami z sieci, możliwość
blokowania stron nieodpowiednich dla dzieci
|
2,99
|
„Gdzie Jest Bliski”
|
Możliwość lokalizacji bliskich osób poprzez namierzanie
ich karty SIM
|
5
|
„Usługa transmisji danych do IPLA”
|
Możliwość korzystania z wideo na żądanie
w aplikacji IPLA
|
10
|
„Usługa transmisji danych do HBO GO”
|
Możliwość korzystania z wideo na żądanie
w serwisie HBO GO
|
20
|
„Plus Music News”
|
Dostarczanie biuletynu z nowościami muzycznymi
|
19,99
|
„Połączenia bez limitu na numery stacjonarne”
|
Możliwość dzwonienia bez ograniczeń na krajowe numery
stacjonarne
|
10
|
„Bezpieczny Internet”
|
Transmisja danych
|
5-20
|
*po upływie czasu bezpłatnej promocji
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz