środa, 27 lipca 2016

Sztab Wojska Polskiego w Suchedniowie

Ks. Józef Poniatowski.
W połowie lipca pisałem, że minęło 207 lat od chwili, gdy 7 lipca 1809 roku w czasie wojny polsko-austriackiej Suchedniów został wyzwolony spod 14-letniej okupacji austriackiej i przyłączony do Księstwa Warszawskiego. Najważniejsza informacja dotyczyła jednak tego, że przez jeden dzień w naszej miejscowości znajdowała się kwatera Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na czele z Ministrem Wojny i Naczelnym Dowódcą Wojsk Polskich Księstwa Warszawskiego generałem dywizji Józefem Poniatowskim, generałem Janem Henrykiem Dąbrowskim, generałem Michałem Sokolnickiem, generałem Aleksandrem Rożnieckim.
Napisałem również, że to jedyne i nie potwierdzone jeszcze źródło, które o tym informuje. Jednak historyk prof. Bronisław Pawłowski uważa te pamiętniki za wiarygodne i szczegółowe, a przez to bardzo cenne źródło wiedzy o wojnie polsko-austriackiej 1809 roku.
Mam jednak kolejne informacje potwierdzające, że w Suchedniowie na pewno stacjonował Sztab Generalny Wojska Polskiego. W korespondencji księcia Józefa Poniatowskiego skierowanej do Napoleona jest bardzo cenna wzmianka o naszym miasteczku:
„Ces circonstances me faisant supposer que son intention pouvait être de s'y maintenir pendant quelque temps, je donnai ordre au général Dąbrowski de me rejoindre avec son corps, composé de 4.000 hommes. La jonction ayant été effectuée à Radom,je me portai successivement à Szydłowiec, Suchedniów et Kielce, où l'infanterie est arrivée dans la journée d'hier. L'extrême difficulté de rassembler les vivres et moyens de transport nécessaires, dans un pays que les Autrichiens viennent d'abandonner et de ruiner, me force d'y faire un séjour de 24 heures.
W piśmie skierowanym do Fryderyka Augusta, książę Józef pisze o suchedniowskim przemyśle :
Les hauts fourneaux et forges nationales de Suchedniów et Samsonów offrent Ies premiers élements pour y subvenir, et même l'espérance bien précieuse de fournir dans quelque temps des armes de toute espèce.
Jest również korespondencja polowa Sztabu Generalnego do generała Michała Sokolnickiego:
JO. Książę Naczelny Dowódca wojsk polskich zlecił mi wezwać Pana Generała, ażebyś dnia jutrzejszego z brygadą swoją pomaszerował do wsi Samsonowa. Kwatera Główna dnia jutrzejszego będzie w Suchedniowie. 
Wszystko to potwierdza, że w Suchedniowie stacjonował Sztab Generalny Wojska Polskiego na czele z księciem Józefem Poniatowskim. Teraz tylko należy ustalić w którym dworze. Mam jeszcze prośbę, jeżeli ktoś zna język francuski, proszę o dokładne przetłumaczenie powyższego tekstu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz