W piątek,
27 stycznia podczas spotkania z poseł na Sejm RP Marią Zubą, była poruszona
sprawa przejazdu kolejowego na Bugaju, jak potocznie określa się ten przejazd
umiejscowiony w ciągu ulic Bugaj i Langiewicza. Od pewnego czasu trwają prace
na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko – Kielce. Jak poinformowała Pani
Poseł - jest to prawdopodobnie ostatnia okazja
na wykonanie objazdu, poprzez wybudowanie tunelu oraz przejścia podziemnego
pieszo-rowerowego i likwidacja przejazdu, który jest zmorą mieszkańców naszego
miasteczka jak i uczestników ruchu drogowego. Miasta nie będzie stać na wydatek
ok. 80 milionów złotych, a na tyle szacuje się koszt tego przedsięwzięcia.
Natężenie
ruchu drogowego na przejeździe jest znaczne, co w połączeniu z równie wysokim
natężeniem ruchu kolejowego stwarza realne, bardzo wysokie zagrożenie dla
bezpieczeństwa, zarówno ruchu drogowego jak i transportu kolejowego. Według
ostatnich pomiarów przez przejazd przejeżdża około 3827 pojazdów na dobę. Innym
aspektem jest emisja spalin. Przejazd pojazdów nie stanowi jednak podstawowego
kryterium do oceny emisji spalin. Znacznie ważniejszym jest postój tych tysięcy
aut osobowych i ciężarowych, które w oczekiwaniu na zamkniętych rogatkach
emitują do atmosfery ogromne ilości związków chemicznych ciężkich, a tym samym
zanieczyszczają środowisko lokalne.
Kolejnym
aspektem jest hałas, który stanowi istotne zagrożenie dla zdrowia publicznego.
Jest on szczególnie niekorzystny w porze nocnej. Ma to odniesienie, szczególnie
na mieszkańców, których domostwa są położone w pobliżu tego przejazdu.
Czas
oczekiwania na otwarcie rogatek przejazdowych w znacznym stopniu utrudnia i
dezorganizuje funkcjonowanie zarówno mieszkańców jak również wszystkich
uczestników ruchu. Obecnej oczekiwanie na przejazd przez układ torowy, w czasie
gdy jest zamknięty trwa około 5-12 minut, a gdy prowadzone są ruchy manewrowe
pociągów, oczekiwanie na przejazd wzrasta do około 20 minut.
Już na
tej podstawie, można stwierdzić, że realizacja tego przedsięwzięcia (budowa
tunelu) jest w pełni uzasadniona. Poprawie ulegnie bezpieczeństwo ruchu, jak
również komfort życia mieszkańców i użytkowników drogi. Wyeliminuje punkty
kolizji w ruchu kolejowo-drogowym i kolejowo-pieszym. Będzie skrócony czas
przejazdu dla pojazdów oraz zlikwidowany wymuszony postój, a to z kolei
przyniesie mniejsze zużycie paliwa, mniejsze zanieczyszczenie atmosfery
spalinami silnikowymi, zmniejszenie hałasu, a tym samym poprawi przepustowość i
atrakcyjność drogi.
Aby można
było przystąpić do wspomnianych prac, musi być spełnionych kilka warunków.
Przede wszystkim akceptacja tych rozwiązań komunikacyjnych – likwidacja przejazdu
i budowa tunelu – w postaci uchwały Rady Miejskiej i akceptacja przez powiat.
PKP deklaruje wybudowanie i pokrycie kosztów realizacji obu obiektów, natomiast
po stronie miasta, a zwłaszcza powiatu są koszty projektu i przebudowy drogi
powiatowej. Uruchomienie procedury przetargowej przez PKP, planowane jest w
pierwszej połowie lutego 2017 roku, podjęcie decyzji przez miasto i powiat i
przesłanie odpowiednich dokumentów upływa 10 lutego. A więc czasu jest bardzo
mało.
Osoby, które przyczynią się do powstania tunelu z pewnością uwiecznią się złotymi głoskami w historii Suchedniowa.
Wkrótce
przedstawię schemat organizacji ruchu w tym rejonie, będzie to mapka z
naniesionymi zmianami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz