O nietypowej współpracy „Drogowców” z Suchedniowa z rolnikami mogliśmy się przekonać na podstawie zapisu z początku czerwca 1949 roku.
"W tych dniach odbyło się we wsi Michniowie zebranie stu
pracowników budowy drogi powiatowej Suchedniów – Bodzentyn – Słupia Nowa,
zwołane dla uczczenia II-go Kongresu Związków Zawodowych.
Na zebraniu powzięto uchwałę przedterminowego wykończenia
mostu objazdowego na rzece Kamionce, nadto robotnicy kamieniołomów w Michniowie
zobowiązali się zwiększyć produkcję kamienia drogowego.
Referent ob. Molenda poruszył z kolei sprawę realizowania
sojuszu robotniczo-chłopskiego, wysuniętego przez pierwszy Kongres Zw. Zaw.
jako fundament, na którym opiera się władza ludowa.
Remont mostu na tej samej drodze wiele lat później. |
Mówca stwierdził, że na trasie budowy drogi Suchedniów –
Bodzentyn – Słupia Nowa między robotnikami a chłopami nawiązana została
bezpośrednio współpraca. Kierownictwo budowy dało zatrudnienie wyłącznie
chłopom małorolnym, głównie pogorzelcom spalonej przez hitlerowców wsi
Michniów, oraz postawiło sobie za cel zainteresowanie wsi oświatą i kulturą,
dostarczenie jej godziwej rozrywki, oraz udzielenie jak najdalej idącej pomocy
Związkowi Samopomocy Chłopskiej.
Pracownicy budowy drogi postanowili wziąć gremialny udział
w Święcie Ludowym, które dla gmin Suchedniów, Bodzentyn, Słupi Nowej odbędzie
się we wsi Michniów.
W dyskusji podkreślono, że z całą pewnością sprawa
sojuszu robotniczo-chłopskiego na zbliżającym się Kongresie wysunie się znowu
na czoło, wobec czego pracownicy budowy drogi uczynią wszystko, aby zalecenia
kongresowe, dotyczące tego sojuszu zostały najskrupulatniej wykonane".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz