Prezes UOKiK
stwierdził, że spółka Kangen z Opalenicy naruszyła zbiorowe interesy
konsumentów. Przedsiębiorca
sprzedawał urządzenie filtrujące wodę w trakcie pokazów. Klientami byli
głównie seniorzy.
Urząd wszczął
postępowanie przeciwko wspólnikom spółki Kangen w lipcu 2018 roku na skutek
zawiadomienia Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tarnowie. Firma zapraszała
konsumentów na prezentacje, w trakcie których oferowała urządzenie do
filtrowania wody (rewitalizator wody). Przy zakupie, nabywcy otrzymywali do
podpisu umowę
o świadczenie usług rozbudowy (modernizacji) instalacji wodnej o system
filtracji wody. W umowie
znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po
wykonaniu usługi.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza
lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet)
można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie
można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli została ona w całości
wykonana a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do
odstąpienia. Jednak
z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie
wykonuje usługę, to stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że
zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów
zawieranych z firmą Kangen w terminie 14 dni od zakupu, a przedsiębiorca
wprowadzał konsumentów w błąd.
W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że wspólnicy zaniechali praktyki
od 18 marca 2019, ponieważ zamknęli działalność spółki. Ponadto, spółka stoi na
stanowisku, że wszystkie spory z konsumentami zostały zakończone polubownie.
Ustalenia te dały podstawę do złagodzenia kar, suma nałożona na
wspólników to ponad 85 tysięcy złotych (85 577 zł). Ponadto muszą oni
poinformować konsumentów, z którymi zawarli umowy między 7 kwietnia 2017 a 18
marca 2019 o decyzji UOKiK na piśmie, listem poleconym. Przedsiębiorcy odwołali
się od decyzji do sądu.
Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych poza lokalem na
stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.
Konsument, który nie może odstąpić od umowy, może zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego
rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami
telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo porady@dlakonsumentow.pl oraz
w Regionalnych Ośrodkach Konsumenckich: 22 299 60 90 (organizacja dlakonsumenta.pl).
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz