Dla młodych z woj. świętokrzyskiego
najważniejsze przy wyborze pracy jest to, czy oferuje ona ciekawe zadania. Praca musi być też blisko miejsca zamieszkania
oraz oferować wysokie wynagrodzenie netto.
76 proc. młodych osób z
województwa pracuje, bo praca daje im poczucie samorealizacji – to najwyższy
wynik w Polsce (średnia to 44 proc.)
Młodzi chcą oszczędzać – 58
proc. młodych mieszkańców świętokrzyskiego zaczyna pracować, aby sobie dorobić.
Tym, co według młodych ze
świętokrzyskiego, pozwoli im osiągnąć satysfakcjonujący poziom zarobków w
przyszłości jest posiadanie specjalizacji i doświadczenia, praca w innowacyjnej
firmie, a także kontynuacja nauki i certyfikaty.
Młodzi
ludzie są dzisiaj ambitni, ciekawi świata i zdeterminowani w rozwijaniu
własnych kompetencji i zainteresowań. Ci młodzi są też jednak zagubieni i
niepewni przyszłości. Często nie mają pomysłu na siebie i nie wiedzą, co chcą
robić w życiu. Z powodu braku dostępnych danych i wiedzy, ich wybory zawodowe
są chaotyczne i czasem nietrafione – tak wynika z najnowszego raportu
„#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych Polaków?”,
przygotowanego przez Deloitte na zlecenie Coca-Cola.
Co dziesiąty mieszkaniec Polski to
osoba w wieku 18–26 lat, co stanowi 18 proc. ogółu. Wg danych GUS do 2050 r.
liczba osób w wieku produkcyjnym (18-64 lata) ma spaść w Polsce o ok. 8 mln w
porównaniu z 2015 r. To duże zagrożenie dla gospodarki, to także problem
społeczny i polityczny. Przede wszystkim jednak to ogromne wyzwanie dla pracodawców.
Aktywizacja
zawodowa młodych musi stać się priorytetem dla wszystkich pracodawców i
decydentów politycznych, ze względu na sytuację demograficzną Polski i
starzejące się społeczeństwo. Poprzez raport #MłodziPrzyGłosie chcieliśmy
lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania młodych osób i dzięki temu zaproponować
najlepsze rozwiązania, które pomogą młodym pewnie wejść na rynek pracy – mówi
Stoyan Ivanov, Dyrektor Generalny Coca-Cola Poland Services.
Ważnym
wnioskiem płynącym z raportu są bardzo nierówne szanse w dostępie
do edukacji i dobrej pracy między osobami z dużych ośrodków, a tymi z małych miast i wsi. Młodzi z mniejszych miejscowości twierdzą, że mają gorszy dostęp do dobrych uczelni, doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych oraz targów pracy lub edukacji. Ponad 20% młodych z miejscowości do 50 tys. mieszkańców twierdzi także, że jest im trudniej znaleźć dobrze płatną pracę niż młodym z większych miast oraz że nie ma dla nich odpowiednich możliwości na lokalnym rynku pracy, odpowiadających ich wykształceniu i umiejętnościom. Przekłada się to na niższą samoocenę, mniej sprecyzowane plany zawodowe, oraz mniejszą gotowość do wejścia na rynek pracy.
do edukacji i dobrej pracy między osobami z dużych ośrodków, a tymi z małych miast i wsi. Młodzi z mniejszych miejscowości twierdzą, że mają gorszy dostęp do dobrych uczelni, doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych oraz targów pracy lub edukacji. Ponad 20% młodych z miejscowości do 50 tys. mieszkańców twierdzi także, że jest im trudniej znaleźć dobrze płatną pracę niż młodym z większych miast oraz że nie ma dla nich odpowiednich możliwości na lokalnym rynku pracy, odpowiadających ich wykształceniu i umiejętnościom. Przekłada się to na niższą samoocenę, mniej sprecyzowane plany zawodowe, oraz mniejszą gotowość do wejścia na rynek pracy.
Z badania #MłodziPrzyGłosie wynika, że
młodzież pozyskuje wiedzę na temat rynku pracy z różnych źródeł - są to
głównie: znajomi, Internet i rodzice. Ci najmłodsi czerpią głównie z porad
przyjaciół i znajomych (blisko połowa 48,6%). Liczba osób poszukujących
informacji o rynku pracy z Internetu wzrasta wraz z wiekiem. Jak się okazuje,
narzędzia instytucjonalne, takie jak urząd pracy czy doradztwo zawodowe, nie są
dla młodych istotnym źródłem wiedzy. Z doradztwa zawodowego w obecnym kształcie
korzysta 25 proc. respondentów.
Tymczasem większość uczniów szkół
średnich i wyższych potrzebuje wsparcia
w określeniu swoich predyspozycji zawodowych. Około połowa oczekuje, że doradca zawodowy będzie dla nich źródłem wiedzy na temat pracy w zawodzie, który sobie wymarzyli. Niestety młodzi wskazują na brak dostępu do dobrego doradztwa zawodowego i pomocy w planowaniu kariery.
w określeniu swoich predyspozycji zawodowych. Około połowa oczekuje, że doradca zawodowy będzie dla nich źródłem wiedzy na temat pracy w zawodzie, który sobie wymarzyli. Niestety młodzi wskazują na brak dostępu do dobrego doradztwa zawodowego i pomocy w planowaniu kariery.
Wierzymy, że poprzez profesjonalne programy i
odpowiednio dobrane narzędzia możemy być dla młodych ludzi realnym wsparciem w
tych ważnych dla nich momentach decydowania o swojej przyszłości. Będzie to
możliwe tylko wtedy, gdy będziemy działać wspólnie – biznes, przedstawiciele
rządu, władze lokalne, rodzice oraz sami młodzi – podkreśla Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska Jaak Mikkel.
Z badania
wynika, że najpopularniejszą branżą, w której młode osoby chcą docelowo
pracować jest IT i nowe technologie. Natomiast młodzi najlepiej oceniają swoją
gotowość do wejścia na rynek pracy po 3 kierunkach: matematyka i nauki ścisłe,
kierunki pedagogiczne i kierunki ekonomiczne.
Optymistyczne
są oczekiwania młodych co do przyszłych zarobków. Większość
z badanych zakłada, że będzie zarabiać co najmniej dwukrotnie więcej niż średnia krajowa. Najczęściej są to osoby najmłodsze (63,1 proc.), a najrzadziej najstarsze (57,9 proc.). Osoby w wieku 24–26 lat do swoich zarobków podchodzą realistycznie; często liczy się dla nich nie tyle ich wysokość, co stabilność i przewidywalność.
z badanych zakłada, że będzie zarabiać co najmniej dwukrotnie więcej niż średnia krajowa. Najczęściej są to osoby najmłodsze (63,1 proc.), a najrzadziej najstarsze (57,9 proc.). Osoby w wieku 24–26 lat do swoich zarobków podchodzą realistycznie; często liczy się dla nich nie tyle ich wysokość, co stabilność i przewidywalność.
Cały raport
dostępny na stronie www.mlodziprzyglosie.pl
Platforma
#MłodziPrzyGłosie to miejsce debaty o przyszłości młodych w kontekście
rynku pracy. Młodzi będą tu dyskutować o tym, jakie są ich potrzeby,
oczekiwania i obawy. Co miesiąc prezentowany będzie nowy temat w formie
vloga. Ze strony można będzie też pobrać scenariusze lekcji do wykorzystania
przez nauczycieli
w szkole.
w szkole.
O FIRMACH Z
SYSTEMU COCA-COLA:
System
Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Spółka z o.o.
oraz Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o. Coca-Cola Poland Services jest spółką
zależną The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów
bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca-Cola HBC
Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem
sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company,
docierającym do ponad 590 milionów konsumentów. Wśród marek dostępnych na
naszym rynku figurują: Coca-Cola, Coca-Cola Zero Cukru, Coca-Cola Cherry Zero
Cukru, Coca-Cola Lime, Fanta, Sprite, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade,
soki, nektary i napoje owocowe Cappy, wody mineralne Kropla Beskidu, Kropla
Delice oraz herbaty mrożone Fuzetea, a także napoje na bazie roślin AdeZ. Firmy
z systemu Coca-Cola konsekwentnie przekształcają swoje portfolio, redukując
ilość cukru w napojach oraz wprowadzając na rynek innowacyjne produkty. Stale
pracują również nad zmniejszeniem wpływu na środowisko, poprzez redukcję
zużycia wody i promowanie recyklingu. Są liderem na polskim rynku napojów
bezalkoholowych i zatrudniają ponad 2 100 osób.
Więcej
informacji:
Gabriela
Bar
Menedżer ds. kontaktów zewnętrznych i
komunikacji
Coca-Cola Poland Services
kom.: +48 725 950 025
e-mail: gbar@coca-cola.com
Raport - KLIKNIJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz