Nieudana impreza sylwestrowa?
Złóż reklamację. Nietrafiony prezent? Zwrot
zależy od dobrej woli sprzedawcy. Fajerwerki? Nie kupuj
z niepewnych źródeł, czytaj instrukcję.
Wspaniałych prezentów na Boże Narodzenie i szampańskiej zabawy
sylwestrowej – tego życzy Państwu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Gdyby coś jednak poszło nie tak, dorzucamy w prezencie garść świątecznych
porad.
Wadliwy prezent. Dostałeś
buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać. Albo suszarkę do włosów,
która nie działa. Zareklamuj je. Poproś Mikołaja
o paragon lub inny dowód zakupu. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub
wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu
pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinieneś dostać gotówkę, przy
reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na
reklamację masz 2 lata od daty zakupu.
Nietrafiony prezent. Sweter,
który przyniósł Mikołaj, jest za ciasny albo po prostu ci się nie podoba. Jeśli
został kupiony przez internet tuż przed świętami, to nie ma problemu. Możesz go
odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś, z czego będziesz
zadowolony. Na zwrot w sklepie internetowym masz
14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej będzie, jeśli
Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli
sprzedawcy. I to on stawia warunki – może w ogóle nie przyjąć towaru,
zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać
oryginalnego opakowania.
Nieudana zabawa sylwestrowa. Miała
być muzyka na żywo, 3 ciepłe dania i alkohol bez ograniczeń – była muzyka
z płyt, 1 danie i kieliszek szampana. Taką imprezę możesz reklamować,
domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.
Fajerwerki. Aby
sylwester nie zakończył się tragedią, pamiętaj o kilku zasadach. Nie kupuj
fajerwerków z niepewnego źródła. Sprawdź, czy nie wysypuje się z nich
mieszkanka pirotechniczna, czy mają zabezpieczony lont, czy nie mają pękniętej
obudowy lub innych uszkodzeń. Szukaj instrukcji - powinny być w niej
informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki
i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą.
Odpalaj petardy i rakiety na otwartej przestrzeni, nie kieruj ich na
ludzi, zwierzęta, drzewa czy budynki. Więcej rad w poradniku UOKiK.
Nie ma twojego płaszcza. Po
imprezie sylwestrowej okazuje się, że twojego okrycia nie ma w szatni. Nie
daj się zbyć, nawet gdy wisi informacja „za rzeczy pozostawione w szatni
nie ponosimy odpowiedzialności”. To przykład niezgodnej z prawem praktyki.
Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy.
Domagaj się zwrotu płaszcza albo odszkodowania.
Nieudany wyjazd świąteczny. Kupiłeś wycieczkę na narty. Zgodnie z umową
miałeś być zakwaterowany w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem
i sauną, a mieszkałeś w 3-gwiazdkowym bez żadnych dodatkowych
atrakcji. Złóż reklamację i żądaj
obniżenia ceny. Masz na to 30 dni od zakończenia imprezy. Formularzznajdziesz na stronie
UOKiK.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz