W 2017 r. ważność dowodu osobistego skończyła się ponad 4
mln obywateli. Dlatego już teraz warto sprawdzić, do kiedy możemy posługiwać
się tym dokumentem – apeluje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- W ubiegłym roku ponad
czterem milionom osób skończył się okres ważności dowodu osobistego. W
pierwszym kwartale tego roku upływa termin ważności dowodów kolejnego miliona
osób. Ja również jestem w tym gronie, dlatego już dziś złożyłem wniosek o nowy
dowód osobisty - powiedział
minister Mariusz Błaszczak. Nieważny dowód osobisty nie spełnia swoich
funkcji, czyli nie potwierdza naszej tożsamości i obywatelstwa m.in. w
kontaktach z urzędem. Minister Mariusz Błaszczak podkreślił, że taki dokument
jest bezużyteczny w obrocie prawnym, ponieważ nie można się nim dłużej
posługiwać. Nie załatwimy żadnych spraw w urzędzie czy na poczcie. W kwestiach
wymagających weryfikacji tożsamości, możemy mieć problem z uzyskaniem kredytu
bankowego, czy z dokonaniem zakupu ratalnego.
W
2017 r. ważność dowodu osobistego skończyła się aż 4 mln 729 tys. Polakom.
Prawie 870 tys. tych osób, którym w 2017 r. upłynął 10-letni okres ważności
dowodu osobistego, nadal nie odebrało nowego dowodu. W Świętokrzyskiem to ponad
30 tys. osób.
Z
kolei w pierwszym kwartale 2018 r. upływa termin ważności dowodów kolejnego
miliona osób np. w samym styczniu to prawie 63 tys. osób na Mazowszu, 55 tys.
na Śląsku czy 20 tys. w województwie świętokrzyskim. - Jest to związane z
tzw. „górką dowodową”, która miała miejsce w 2007 r. Utrata ważności starych -
książeczkowych dowodów osobistych (od 1 stycznia 2008 r.) spowodowała, że
znaczna liczba dowodów osobistych wydana została dopiero z końcem 2007 r. lub
początkiem 2018 r. –
poinformował szef MSWiA.
Dlatego
już teraz warto sprawdzić ważność swojego dowodu osobistego. Jeśli jest
nieważny lub wkrótce upływa termin jego ważności trzeba złożyć wniosek o nowy
dowód. – Zachęcam,
aby ze złożeniem wniosku nie czekać do ostatniej chwili, do upływu terminu jego
ważności. Ja właśnie przed chwilą złożyłem wniosek o nowy dowód i jak widać
zajmuje to kilka minut –
zaapelował minister. Jednocześnie przypomniał, że dowód osobisty jest wydawany
bezpłatnie. Wniosek o jego wydanie można złożyć w dowolnym urzędzie
gminy/miasta na terytorium Polski - niezależnie od miejsca zameldowania.
Możliwe jest również złożenie wniosku przez Internet. Szef MSWiA
zaznaczył, że każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący
na jej terytorium jest zobowiązany posiadać dowód osobisty. Natomiast obywatel
polski zamieszkujący poza granicami kraju ma prawo, a nie obowiązek posiadania
dowodu osobistego.
Warto
również wiedzieć, że nieważny dowód osobisty nie może też być podstawą do
przekroczenia granicy w ramach Strefy Schengen. Dlatego właśnie przed
nadchodzącymi feriami zimowymi warto sprawdzić ważność naszych dokumentów, żeby
dopiero na lotnisku nie okazało się, że z tak błahego powodu nigdzie nie
polecimy. Minister Mariusz Błaszczak podkreślił również, że już wkrótce,
bo w 2019 r. obywatele otrzymają dowody osobiste z warstwą elektroniczną. W
sierpniu 2017 r. Rada Ministrów przyjęła koncepcję wprowadzenia
takiego dowodu. Aktualnie dobiegają końca prace trzech resortów: MSWiA,
Ministerstwa Cyfryzacji i Ministerstwa Zdrowia nad rozwiązaniami technicznymi
dla polskiego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Wniosek przez Internet
Wniosek o nowy dowód można też złożyć elektronicznie. Na platformie Obywatel
(www.obywatel.gov.pl) działa centralna usługa, dzięki której można załatwić sprawę
związaną ze złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego. Aby skorzystać
z tej usługi niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego, który pozwala
potwierdzić tożsamość. Instrukcja założenia profilu zaufanego znajduje się
również na platformie Obywatel (https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany).
Aby
elektronicznie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego na platformie
Obywatel należy odszukać w Katalogu „Dokumenty i dane osobowe” kartę
usługi „Uzyskaj dowód osobisty”, a następnie ścieżkę „przez Internet”. Kolejnym
krokiem jest kliknięcie w przycisk „Złóż wniosek o dowód osobisty”. Należy
wybrać powód ubiegania się o dowód osobisty, a następnie urząd, w którym chce
się odebrać gotowy dowód. Wnioskując o dowód osobisty, obywatel musi również
dołączyć zdjęcie. Szczegółowe informacje znajdują się na podanej stronie.
E-meldunek – kolejna
e-usługa już działa
Każdy, kto mieszka w Polsce, musi pamiętać o obowiązku meldunkowym. Od 1
stycznia br. nie musimy iść do urzędu, aby to zrobić. E-meldunek jest
kolejną, uruchomioną przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z
Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, e-usługą ułatwiającą
obywatelom kontakt z administracją. Bez konieczności wychodzenia z domu można
już m.in. zamówić odpisy aktów stanu cywilnego i za to zapłacić, złożyć wniosek
o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu
osobistego. Dzięki tej e-usłudze można zameldować się zarówno na pobyt
stały, jak i czasowy. E-meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także
zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik –
innej osoby. Wprowadzenie zameldowania elektronicznego, a więc bez
wychodzenia z domu, jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy o ewidencji ludności
zainicjowanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
(źródło: MSWiA)
W dzisiejszych czasach wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Posiadając Profil Zaufany możemy w szybki, wygodny i przede wszystkim bezpieczny sposób wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. Usługa e-tożsamości jest ciągle rozwijana i obecnie za pomocą usługi mojeID od KIR możemy zdalnie podpisać umowę na dostawę gazu czy uzyskać dostęp do portalu pacjenta. Do usług publicznych można się również logować przez mojeID z wykorzystaniem tożsamości bankowej w ramach tzw. „jednego loginu” od KIR.
OdpowiedzUsuń