Polacy
chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów
konsumenckich. Ponad 800 porad UOKiK, prawie 8000 spraw w Inspekcji
Handlowej, 3500 przed Rzecznikiem Finansowym i setki w innych
instytucjach to bilans po roku obowiązywania ustawy. Spory najczęściej
dotyczyły wadliwych butów, sprzętów AGD, usług telekomunikacyjnych
i finansowych.
Firma
odrzuciła twoją reklamację? Już od roku zamiast toczyć boje przed sądem możesz
skorzystać z postępowania
polubownego (określanego też angielskim skrótem ADR –
Alternative Dispute Resolution). Jest szybsze – trwa maksimum 90 dni,
przeważnie bezpłatne i mniej stresujące. Taką możliwość wprowadziła ustawa
o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła
w życie 10 stycznia 2017 r. Warunek – obie strony muszą się zgodzić na
przeprowadzenie postępowania polubownego.
Zainteresowanie
jest duże. Przez rok Punkt Kontaktowy przy Urzędzie Ochrony
Konkurencji i Konsumentów udzielił ponad 800 informacji w sprawie
postępowań polubownych. Spory najczęściej dotyczyły: butów, ubrań, sprzętu RTV
i AGD oraz podróży lotniczych. Konsumenci zgłaszali też
problemy z dostawcami mediów, firmami telekomunikacyjnymi, kolejami
i bankami.
- To
spory sukces – podkreśla Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. - UOKiK sam nie prowadzi postępowań
polubownych ani nie przyjmuje wniosków. Robią to podmioty uprawnione. Natomiast
nasz Punkt Kontaktowy udziela porad - może pomóc wypełnić dokumenty
i wskazać, do jakiej instytucji je złożyć.
Kto prowadzi postępowania polubowne?
· Inspekcja Handlowa. Spory związane ze sprzedażą towarów i usług,
m.in. ze sprzedawcami, deweloperami, firmami remontowymi, biurami podróży. Od
10 stycznia do 15 grudnia 2017 do Inspekcji Handlowej wpłynęło łącznie 7970
wniosków o postępowania polubowne. W połowie grudnia ubiegłego roku
Inspekcja prowadziła łącznie 1013 postępowań w zakresie koncyliacji
i mediacji konsumenckiej.
· Rzecznik Finansowy. Spory finansowe i ubezpieczeniowe. Obecnie
prowadzi ok. 3500 spraw.
· Sąd polubowny
przy Komisji Nadzoru Finansowego. Spory finansowe. Do listopada 2017 r. wpłynęło do
niego 2380 wniosków, prowadzi 900 postępowań.
· Arbiter
Bankowy przy Związku Banków Polskich. Tylko spory z bankami. Do końca III kwartału 2017
r. wpłynęły do niego 884 wnioski.
· Prezes Urzędu
Komunikacji Elektronicznej. Sprawy z branży telekomunikacyjnej
i pocztowej. W listopadzie 2017 r. prowadził ok. 1400 postępowań.
· Koordynator
ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki. Spory z dostawcami prądu, gazu, ciepła. Do
listopada 2017 r. wpłynęło do niego ok. 300 spraw.
· Rzecznik Praw
Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Kolejowego. Spory z przedsiębiorcami kolejowymi.
W listopadzie 2017 r. prowadził ok. 130 spraw dotyczących postępowania
ADR.
· Stowarzyszenie
Praw Pasażerów „Przyjazne latanie”. Spory z liniami lotniczymi. Od kwietnia do
połowy grudnia 2017 r. przeprowadziło 10 mediacji.
Składając wniosek, pamiętaj:
1. Postępowanie
polubowne to postępowanie poreklamacyjne. Najpierw musisz złożyć reklamację
wadliwego towaru lub usługi, a sprzedawca musi ją w całości lub
w części odrzucić.
2. Wniosek musi być
podpisany.
3. Dołącz do wniosku
dokumenty, np. potwierdzenie płatności, korespondencję reklamacyjną
z przedsiębiorcą, zdjęcia wadliwego towaru.
4. Udział
w postępowaniu ADR zasadniczo jest dobrowolny, co oznacza, że obie strony
muszą się zgodzić na tę procedurę (wyjątkiem są postępowania przed Rzecznikiem
Finansowym i Arbitrem Bankowym, gdzie udział przedsiębiorcy jest
obowiązkowy). Dobrowolne jest także przyjęcie rozwiązania sporu wypracowanego
w toku postępowania, wyjątkiem jest arbitraż przed Arbitrem Bankowym
(rozwiązanie sporu jest wiążące dla banku) i przed Sądem Polubownym przy
KNF (rozstrzygnięcie jest wiążące dla obu stron).
5. Jeśli toczysz
spór o towar lub usługę, które kupiłeś przez internet, możesz złożyć
wniosek elektronicznie przez platformę ODR (Online
Dispute Resolution). To strona prowadzona przez Komisję Europejską,
dostępna także w języku polskim. Przydatna zwłaszcza w konfliktach
z przedsiębiorcami z innych krajów UE. Pamiętaj, jeśli druga strona
nie zgodzi się na postępowanie polubowne, po 30 dniach sprawa jest zamykana. Do
końca 2017 r. Polacy złożyli w ten sposób ponad 1600 wniosków.
6. Jeśli spierasz
się z przedsiębiorcą z innego kraju UE, możesz też skorzystać
z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
7. Jeśli składasz
wniosek do Inspekcji Handlowej, wybierz inspektorat w tym województwie,
gdzie mieści się sklep, z którym się spierasz. W przypadku zakupów
przez internet najwłaściwszy będzie inspektorat w tym regionie, gdzie
firma ma swoją główną siedzibę.
8. Większość
postępowań jest dla konsumentów bezpłatna. Wyjątkiem są postępowania przed:
Rzecznikiem Finansowym (50 zł), Sądem Polubownym przy KNF (50 zł - mediacja,
150 zł – arbitraż) i Arbitrem Bankowym (50 zł lub 20 zł –
w zależności od wartości przedmiotu sporu). Trzeba się też liczyć
z kosztem powołania rzeczoznawcy, jeśli będzie to konieczne.
Tu znajdziesz pomoc:
- w
internecie: http://polubowne.uokik.gov.pl/
- za pomocą poczty
elektronicznej: kontakt.adr@uokik.gov.pl
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz