UOKiK sprawdził, jak czterej
najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy.
Zdaniem urzędu, operatorzy
powinni informować o wysokości nadpłaty i możliwości jej zwrotu.
Zobacz, jak możesz się
o nią ubiegać.
Na twoim koncie abonenckim po zakończeniu umowy z operatorem
telekomunikacyjnym może pojawić się nadpłata. Wynika z tego, że np. przez
pomyłkę przelejesz więcej pieniędzy, albo operator już po zakończeniu umowy
pozytywnie rozstrzygnie twoją reklamację i odda pewne środki. Nadwyżka
może też się pojawić wtedy, gdy na początku umowy wpłaciłeś kaucję np.za sprzęt
(m.in. dekoder) i nie została ona tobie zwrócona.
Urząd Ochrony Konkurencji
i Konsumentów w tzw. wystąpieniach miękkich sprawdził, jak operatorzy
rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Na kontach
abonenckich klientów czterech największych operatorów telekomunikacyjnych –
Polkomtel (sieć Plus), P4 (sieć Play), T-Mobile oraz Orange - znajdują się
niezwrócone konsumentom środki. - Łącznie
mówimy o dużych kwotach. Wiele
z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem,
a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informować abonentów
o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces
powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy
podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają
konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat – uważa Marek Niechciał,
prezes UOKiK.
Przykładowo: konsument przez kilka lat opłacał abonament przelewem, ale
żeby odzyskać nadpłatę, musi wysłać wniosek pocztą, bo operator nie przyjmuje
wniosków e-mailem lub przez telefon. Taka praktyka operatora może być
uciążliwa. Jest to szczególnie problematyczne przy niższych kwotach, gdy koszt
listu poleconego jest niewiele mniejszy niż kwota, którą przedsiębiorca
powinien zwrócić konsumentowi.
Nadpłaty mogą występować również u innych dostawców usług
telekomunikacyjnych. W wyniku podjętych przez UOKiK działań, Netia skontaktowała się
z konsumentami, aby poinformować ich o wysokości zaległych środków
i możliwości ich zwrotu. Klienci Netii otrzymali zwrot kaucji, którą
wpłacili, zawierając umowę.
Pamiętaj: po zakończeniu
umowy z operatorem, sprawdź stan swojego konta abonenckiego.
Jeżeli umowa już cię nie obowiązuje i nie wiesz, czy masz nadpłatę, możesz
zapytać operatora, czy rozliczył się z tobą ze wszystkich pieniędzy. Gdy
chcesz odzyskać nadpłatę, złóż wniosek do operatora. Przeczytaj, jak możesz
ubiegać się o zwrot:
Polkomtel (Plus):
- Wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks).
- We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na
konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- Polkomtel wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat
na stronie internetowej.
P4 (Play):
- Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks),
w biurze obsługi klienta.
- We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na
konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- P4 wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.
T-Mobile:
- Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub
za pomocą formularza.
- We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na
konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- T-Mobile wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat
na stronie internetowej.
Orange:
- Wniosek złóż telefonicznie, elektronicznie, w biurze
obsługi klienta.
- We wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne
konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
- Orange wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat
na stronie internetowej.
Jeżeli chcesz ubiegać się
o zwrot nadpłaty, skontaktuj się ze swoim byłym operatorem.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz