Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą spółki Polski Prąd i Gaz
(dawniej Polska Energetyka PRO). Przedstawiciele spółki podszywali się pod dotychczasowego sprzedawcę
prądu. Ponad 10 mln – tyle wyniosła kara za naruszanie zbiorowych interesów
konsumentów.
Umowy sprzedaży energii elektrycznej w imieniu Polski
Prąd i Gaz zawierają akwizytorzy w domach konsumentów. Większość
klientów spółki Polski Prąd i Gaz to osoby w wieku senioralnym. Jak
wykazało postępowanie UOKiK, spółka nie pozyskiwała ich uczciwie.
– Od 2007 r. każdy z nas
może wybrać sprzedawcę prądu. W tym roku nastąpiła liberalizacja rynku
energii elektrycznej. W jej efekcie, na rynku pojawiło się wiele podmiotów
rywalizujących o klientów – nie zawsze uczciwie. Polski Prąd i Gaz
nadużył zaufania konsumentów, a to narusza dobre obyczaje
- mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło ponad 500 skarg
na działania Polski Prąd i Gaz. Kilkaset zgłoszeń otrzymał także Urząd Regulacji Energetyki.
Zawiadomienia najczęściej wpływały od osób starszych i ich rodzin.
O praktykach Polska Energetyka Pro informowali również rzecznicy
konsumentów, do których zwracali się konsumenci poszkodowani działaniami
spółki.
Z relacji konsumentów wynikało, że odwiedzający ich
w domach przedstawiciele spółki najczęściej nie informowali, że
reprezentują Polska Energetyka Pro. Sugerowali, że działają w imieniu
dotychczasowego sprzedawcy energii elektrycznej. Tym samym konsumenci
podpisując dokumenty, nie wiedzieli, że zmienili sprzedawcę prądu. Wielu
z nich nie miało tej świadomości. Dotyczyło to sytuacji, gdy
przedstawiciele spółek świadczących usługi telekomunikacyjne nie informowali
konsumentów, że reprezentują również spółkę Polska Energetyka Pro oraz że
pośród przedłożonych dokumentów znajduje się także umowa sprzedaży energii
elektrycznej.
Postępowanie w tej sprawie było prowadzone od września
2015 r. Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Polski Prąd i Gaz:
- wprowadzała w błąd co do swojej tożsamości, podszywając się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu.
- sugerowała, że przedkładane do podpisu dokumenty stanowią aneks do umowy
z dotychczasowym sprzedawcą energii, bądź wymóg ich podpisania wynika ze
zmiany przepisów prawa, likwidacji sprzedawcy energii elektrycznej, z którego
usług korzystał dotychczas konsument lub połączenia tego przedsiębiorcy
z Polski Prąd i Gaz.
- stosowała przymus i wywierała na konsumentach presję twierdząc,
że jeżeli konsument nie podpisze dokumentów, pozbawiony zostanie prądu, albo
jego dotychczasowa umowa wygaśnie.
- manipulowała informacjami o niższych rachunkach za energię elektryczną, m.in.
nie informując o obowiązku opłacania comiesięcznej opłaty handlowej.
Spółka sugerowała również, że konsument po zmianie sprzedawcy na Polski Prąd
i Gaz będzie płacił o kilkadziesiąt procent mniej za zużycie energii
elektrycznej – w rzeczywistości jednak ceny za zużycie 1 kWh były niższe
zaledwie o kilka procent. Ponadto spółka wprowadziła w cennikach
stawki progresywne, co oznacza, że cena za zużycie energii elektrycznej (1 kWh)
regularnie wzrastała w każdym kolejnym roku. Tym samym w drugim roku
obwiązywania umowy była już średnio o kilkanaście procent wyższa od tej,
jaka obowiązywałaby, gdyby miał zawartą umowę z tzw. sprzedawcą z urzędu.
Spółka nie informowała ponadto o obowiązku opłacania dwóch faktur za
dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej.
- nie zostawiała konsumentom podpisanych dokumentów, nie
informowała o prawie odstąpienia od umowy i nie przekazywała wzoru
formularza o odstąpieniu od umowy.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył karę
ponad 10 mln zł (10 253 328 zł) i nakazał zaniechanie praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się do
Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przypominamy, że prawomocne
decyzje prezesa UOKiK mają
charakter prejudykatu
w postępowaniu sądowym. Oznacza
to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki naruszającej zbiorowe
interesy konsumentów są dla sądu wiążące. Nie musi on w tym zakresie
prowadzić własnego postępowania dowodowego (por. postanowienie
Sądu Najwyższego z dnia 23 kwietnia 2015 r., III SK 61/14).
Konsumentom przypominamy, że mogą liczyć na bezpłatną pomoc
rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich. Porad udziela także Punkt Informacyjny dla Odbiorców
Energii i Paliw Gazowych przy Urzędzie Regulacji
Energetyki. Więcej informacji o prawach konsumentów zmieniających
sprzedawcę prądu w specjalnym poradniku URE.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz