Prezes
UOKiK stwierdził, że firma Dannte naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca
sprzedawał rewitalizator wody, a zawierana umowa dotyczyła rozbudowy
instalacji wodnej. Umowa
zawierała postanowienie o braku możliwości odstąpienia od niej po
instalacji urządzenia.
Urząd wszczął postępowanie przeciwko
firmie Dannte w październiku 2018 roku. Przedsiębiorca mailowo oraz
telefonicznie przyjmował zamówienia na urządzenie do filtrowania wody,
a wcześniej sprzedawał produkt również na prezentacjach. Przy zakupie
rewitalizatora konsument otrzymywał do podpisu umowę o świadczenie usług
rozbudowy instalacji wodnej. Firma instalowała urządzenie w bardzo krótkim
czasie, często nawet tego samego dnia. W umowie znajdowały się
postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży
zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon,
internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl
tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli
usługa została w całości wykonana a konsument zgodził się na to,
wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. Jednak
z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar
i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży
rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że
zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów
zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu
a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd.
Urząd ustalił, że przedsiębiorca zaprzestał sprzedaży towarów poza lokalem
przedsiębiorstwa 1 marca 2018 roku, a w konsekwencji zaniechał również
stosowania praktyki wprowadzającej konsumentów w błąd, jeszcze przed
wszczęciem postępowania. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła
ponad 15 tys. zł (15 456 zł). Przedsiębiorca może odwołać się od decyzji do sądu.
Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych na odległość
na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.
Konsument, który nie może odstąpić od umowy może zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220,
22 290 89 16 lub mailowo .
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz