Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został
wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Pomoże ci, jeśli linia lotnicza nie chce uznać reklamacji w sprawie
opóźnionego lub odwołanego lotu, albo odmówi przyjęcia na pokład*. Postępowanie jest bezpłatne zarówno dla konsumenta, jak i dla
przedsiębiorcy.
10 stycznia 2017 roku weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Dzięki niej konsument, jeśli jest niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia przez
przedsiębiorcę jego reklamacji, może rozwiązać spór polubownie (Alternative
Dispute Resolution - ADR). Postępowanie polubowne jest szybsze niż sądowe –
trwa maksymalnie 90 dni i przeważnie bezpłatne. W tej chwili
konsument może rozwiązać spór korzystając z pomocy jednego z 10
podmiotów uprawnionych – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Na
przykład Inspekcja Handlowa zajmuje się rozstrzyganiem sporów
związanych ze sprzedażą towarów i usług, Rzecznik Finansowy oraz Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego – sporów
finansowych. Wszystkie podmioty uprawnione można odnaleźć w rejestrze
dostępnym pod adresem: http://uokik.gov.pl/rejestr_podmiot_uprawnionych.php.
Do podmiotów prowadzących postępowania ADR dołączył właśnie Rzecznik Praw
Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Rzecznik będzie
pomagał w osiągnięciu porozumienia pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem
lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedawcą biletów. Postępowanie przed
Rzecznikiem może być prowadzone w języku polskim lub angielskim,
w postaci elektronicznej lub papierowej i nie wymaga obecności stron
lub ich przedstawicieli. Jest bezpłatne zarówno dla pasażera, jak i linii
lotniczych. Postępowanie jest dobrowolne, co oznacza, że może być prowadzone
wyłącznie za zgodą obu stron sporu. Szczegółowe informacje dotyczące
postępowania ADR przed Rzecznikiem Praw Pasażerów przy Prezesie ULC, instrukcje
składania wniosku i formularze są dostępne na stronie http://www.pasazerlotniczy.gov.pl/.
Informacje dotyczące zasad i korzyści wynikających
z postępowania ADR, wyszukiwarkę podmiotów uprawnionych, a także
odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz na http://polubowne.uokik.gov.pl/ oraz
przesyłając wiadomość e-mail na adres Punktu kontaktowego ds. ADR: .
*Spór z zakresu rozporządzenia 261/2004/WE i rozporządzenia
2111/2005/WE
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz