czwartek, 11 sierpnia 2016

Czy znacie swoich przodków?

Suchedniowski cmentarz.
"Nie podam ręki nikomu, kto nie wie jak jego prababka z domu" - ten cytat z Melchiora Wańkowicza ukazał się w pierwszym poście na stronie Nasz Suchedniów. Wracam do tematu, ponieważ historia i genealogia jest mi bardzo bliska. Wspólnie z kolegą Andrzejem Sasalem, współzałożycielem Świętokrzyskiego Towarzystwa Genealogicznego "Świętogen" poświęcamy wiele czasu suchedniowskiej genealogii.
Zastanówcie się nad jednym. Każdy z nas pochodzi od ojca i matki. Mamy więc dwoje rodziców. Ale każdy z naszych rodziców również ma swoje dwojga rodziców, a więc my mamy czworo dziadków. Dalej napotykamy na pradziadków, których każdy z nas ma ośmioro itd. Idąc tym tropem dojdziemy do naszych prapraprapradziadków, których będzie już 64. Dalej każdy może sobie obliczać. Przyjmując, że kolejne pokolenia są średnio co 20-30 lat, łatwo obliczyć, że nasi prapraprapradziadkowie są z lat 1800-1860. A jeżeli dodamy do tego rodzeństwo, to może okazać się, że Suchedniów to "jedna rodzina" jak śpiewa Bayer Full. Ja w swoim drzewie genealogicznym odtworzyłem ród tylko po mieczu (po ojcu) do dziewięciu pokoleń (od 1790 roku), który liczy ponad 700 osób(!).
I tym własnie zajmujemy się z kolegą Andrzejem. Trzeba przebić się przez setki jak nie tysiące dokumentów i wszystko to posklejać. Wszystkie te dane są nam niezbędne do naszego projektu "Suchedniowski cmentarz", który jest dużym przedsięwzięciem, ale o tym innym razem.

5 komentarzy:

  1. fajny pomysł-mam nadzieje ze w koncu coś przeczytam na waszej stronie o mojej rodzinie -któa pochodzi z mostek ale sporo tez jej w suchednowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Czarek proponuję skontaktoeać się z nami /Andrzej albo Szymon /wysyłając n.p. e-mala my mamy akta z dawnych lat i pomożemy znaleźć przodków. Pozdrawiamy : AS i Sz.P

      Usuń
  2. Nie znam szczegółów projektu "Suchedniowski Cmentarz", ale już mi się podoba :-). Chcielibyśmy dowiedzieć się więcej na ten temat już teraz ? Ja sam od roku również przekopuję się przez dokumenty parafialne, budując drzewo (na początku po mieczu) swojej rodziny - Kopeć. Również doszedłem do wniosku, że Suchedniów to wielka rodzina. Drzewo mojej rodziny z Kleszczyn w pewnym momencie "zazębia się" z drzewem P. Andrzeja Sasala, opublikowanym w artykule wspomnianym na wstępie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, również próbuję zbudować swoje drzewo genealogiczne i mam w nim również osoby (blisko spokrewnione) z rodziny Kopeć z Suchedniowa. Jeśli mógłbym prosić o kontakt mailowy i tam się spróbować skomunikować (proszę do mnie pisać na antek2005ak@wp.pl) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Witam, Moja rodzina ze strony Mamy to Brzezińscy z Ostojowa. Większość w zasadzie jest pochowana na cmentarzu w Suchedniowie. Babcia Józefa z.d. Rutkiewicz ( zm. 09.11.1957 r. ), Dziadek Józef (zm. 01.05.1960 r.). Niestety nie mam danych o moich pradziadkach. Czy może w aktach uda się ustalić więcej danych ? Proszę o ew. kontakt na mail, mariuszbaranbaranski@wp.pl. Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo dobrego zdrowia.

    OdpowiedzUsuń