Jazda
na suwak
Przepisy dot. "jazdy na
suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na
drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim
przeszkodzie.
Zgodnie z nowymi przepisami
(art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w
warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w
tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy
pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego
zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał
(jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po
pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.
Przepis art. 22 ust. 4a ustawy
wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem
poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany
bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa
ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym
się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym
istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Przywołany wyżej przepis
należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede
wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości)
jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie,
na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować
jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez
kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie
jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla
stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo o ruchu drogowym)
muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki:
po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie
prędkości, a
więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy
stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może
być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu,
itp.,
Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w
przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości
dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku
zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co
istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w
przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie
występuje zator drogowy.
po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako
miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem
wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby
uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku
miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.
Ustawodawca nową regulacją -
przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na
pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa
ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na
sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie
jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że
przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki
spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można
zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie
został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1
ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu
powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz