„Black Friday”, czyli „Czarny
Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz
i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja
promocji jednak nie równe.
Warto wiedzieć, do czego
zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. Przypominają o nich
wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
Zakupy stacjonarne:
Czy mogę reklamować towar?
Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od
dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę
i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
Czego mogę żądać przy
reklamacji?
Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca
musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma
terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać
nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód
zakupu.
Czy mogę zwrócić produkt?
Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa
warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
A jeśli przy kasie cena okaże
się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
Zakupy przez internet:
Czy muszę sprawdzić przesyłkę
przy kurierze?
Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze
i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie
możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób
zdjęcia i nagraj film.
Towar został uszkodzony
w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?
Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi
sklep internetowy.
W jakim terminie powinienem
otrzymać zakupiony produkt?
W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach
UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.
Czy mogę zwrócić przeceniony
produkt?
Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania.
Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie
(biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
Jak najbezpieczniej zapłacić?
Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty
w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca
zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się
do banku o wszczęcie procedury charge
back.
Bezpłatne porady: 28
listopada (czwartek)
Po więcej wskazówek zapraszamy w najbliższy czwartek o godz.
12.00. Dowiesz się więcej, nie tylko o swoich prawach, ale poznasz również
najpopularniejsze sztuczki sprzedawców. Na Twoje pytania odpowiedzą eksperci
ECK i UOKiK.
Nie musisz się rejestrować wystarczy, że klikniesz na link i podasz
swoje imię
UWAGA: Polecamy korzystanie z przeglądarek Chrome lub Internet
Explorer.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz