Osoby starsze
często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery
instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS
i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.
Z doświadczenia
UOKiK wynika, że konsumenci III wieku są najczęściej narażeni na nieuczciwe
praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach, a także w czasie wizyt
akwizytorów. Często zapraszani są na rzekomo bezpłatne pokazy, których
rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. urządzeń
kuchennych, pościeli, czy pakietów medycznych.
Kolejnym działaniem niezgodnym
z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod
dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych i energii.
Nieświadomi konsumenci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko
ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym
czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy.
Wspólna akcja
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendy Głównej Policji, Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ma
ostrzegać seniorów przed nieuczciwymi praktykami, a także przypominać
o przysługujących im prawach, w tym możliwości rezygnacji –
w ciągu 14 dni – z umowy podpisanej we własnym domu lub na pokazie.
Szefowie czterech instytucji podpisali dziś porozumienie dotyczące wspólnej
akcji.
- Ochrona
starszych konsumentów to jeden z priorytetów UOKiK. Urząd prowadzi
wiele postępowań i wydaje decyzjedotyczące
sprzedaży na pokazach lub podczas wizyt w domach konsumentów.
Zaproponowaliśmy zmiany prawne,
które mają ograniczyć nieuczciwe działania. Edukujemy również
konsumentów w zakresie ich praw oraz przestrzegamy przed nieuczciwymi
praktykami – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Do konsumentów
trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK,
a dystrybuowanych przez Policję, ZUS i KRUS. Ulotki będą rozdawane
podczas spotkań przedstawicieli czterech instytucji z seniorami. To nie
wszystko – ponad 3 tysiące plakatów będzie dostępnych w siedzibach ZUS
i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów.
- Cieszę się, że możemy przeprowadzić
kolejną akcję edukacyjną razem z instytucjami. Dzięki temu możliwe będzie
dotarcie do większe liczby najbardziej wrażliwych konsumentów
i ostrzeżenie ich przed nieuczciwymi sprzedawcami– mówi prezes Marek
Niechciał. – Bardzo dziękuję partnerom za wspólne działania.
Jestem przekonany, że nasza kampania zwiększy świadomość seniorów na
rynku – dodaje.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz