Black Friday i Cyber
Monday – to dni, w których możesz zrobić korzystnie zakupy w sklepach
stacjonarnych i internetowych w kraju i zagranicą. Pamiętaj, produkt
z wyprzedaży możesz reklamować. Przeczytaj porady UOKiK
oraz Europejskiego
Centrum Konsumenckiego.
Już wkrótce
nie lada gratka dla wielbicieli okazji. Black Friday i Cyber Monday to
dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Zwyczaj
wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność
w Polsce. Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po
Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada.
Teoretycznie
dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział
również e-sklepy. Cyber Monday (Cyfrowy Poniedziałek) natomiast dotyczy sklepów
internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada.
Niezależnie
od tego, czy kupujesz towar w cenie promocyjnej, regularnej,
u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii
Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie.
Gdy kupujesz
stacjonarnie
Kupując na
wyprzedaży masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do
sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub
wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację
w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał.
Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić
reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu.
Jesteś
niezadowolony z zakupów? Chcesz je oddać? Pamiętaj, jeżeli kupujesz
stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj
o to przed zakupem. Sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia
oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon
podarunkowy lub wymianę towaru.
Jeśli cena
przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, masz
prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
Zwróć uwagę
na to, czy „promocja” rzeczywiście jest atrakcyjna – czy sprzedawca
sztucznie nie podwyższył ceny wyjściowej. Być może w innym sklepie można
ten sam produkt kupić taniej.
Gdy kupujesz przez internet
Masz prawo do reklamacji na
takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. Jeżeli
produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty wydania
towaru.
Towar zakupiony przez
internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od
momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz
również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem. Jeżeli nie zostałeś
poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12
miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności,
w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób
dostarczenia, jaki oferuje.
Zwracany towar nie powinien
nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić na takiej
samej zasadzie jak w sklepie stacjonarnym (w zakresie koniecznym do
stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy). Jeżeli ślady
użytkowania są, przedsiębiorca może pomniejszyć wartość zwrotu.
Sprawdzenie przesyłki przy
kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc
w późniejszym dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona
uszkodzeniu w czasie transportu.
Nie wszystkie towary
podlegają zwrotowi. Ograniczenia dotyczą produktów
posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na
specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań
dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte
po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku
(np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług
dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy).
Koszty zwrotu towaru ponosi
konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie
poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.
Co sprawdzić przed
kliknięciem „ZAMAWIAM I PŁACĘ”?
Kontakt –
w tej zakładce sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę,
adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
Regulamin –
w pierwszych akapitach powinny się znajdować dane rejestracyjne
działalności gospodarczej czy spółki. To, że sklep jest prowadzony
w języku polskim, a nazwa domeny ma końcówkę „.pl”, wcale nie musi
oznaczać, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą.
Prawa konsumenta –
na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach
konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz prawie do reklamacji.
Sposób płatności –
jeżeli opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub opłata na konto
osoby prywatnej, można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie
jest to sklep godny zaufania.
Ogólny wygląd strony
internetowej – wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne,
a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić podejrzenia.
Opinie innych klientów –
sprawdź informacje o danym sprzedawcy na forach internetowych lub
w mediach społecznościowych.
Produkty z Chin –
upewnij się, czy nie korzystasz z usług pośrednika. Istnieje wiele
e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po
niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając
w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się
przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera
poniższych sformułowań:
[…] sprzedawca towaru z Azji.
[…] wysyłka w 24 h.
Klient jako importer towaru uiszcza opłaty celno-skarbowe
Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy.
Towar należy odesłać do dostawcy […].
[…] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.
Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę.
[…] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może
wydłużyć się nawet
do 40 dni roboczych.
Pomoc i porady
Możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy dla
konsumentów: zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, 22 290
89 16, adres . Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa.
W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj
w ECK Polska.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz