Kamionka (1923 r.). |
Dzisiaj kilka wiadomości z "dawnego" Suchedniowa. Gdy powstała linia kolejowa Iwangorodzko-Dąbrowska przebiegająca między innymi przez Suchedniów, bardzo często zdarzały się napady na stację. Pisałem o tych przypadkach we wcześniejszych postach. Dlatego nie dziwi, że w 1890 roku postanowiono wzmocnić obsługę.
Na
stacyi Suchedniów przyjęto jeszcze jednego stróża etatowego z płacą rs. 144 i
mieszkaniem do pilnowania składu towarów, ponieważ w pobliżu Suchedniowa szajka
rabusiów zagraża własności publicznej. Na stacyi, o której mowa, skradziono
podobno w m. listopadzie różnych towarów za dość znaczną sumę.
A w 1900 roku, w bufecie na stacji wprowadzono kolportaż prasy.
P.
Marja Szenk otrzymała od naczelnika kolei dąbrowskiej pozwolenie kolportowania
gazet, pism i książek na stacjach:…Suchedniów., za opłatą na rzecz kolei rb. 60
rocznie. P. Szenk obowiązana na każdej wspomnianej stacji posiadać pewną ilość
egzemplarzy gazet rosyjskich do sprzedaży.
Po uzyskaniu niepodległości, Suchedniów był jednym z liczących się ośrodków przemysłowych na ówczesnej mapie Polski z 1922 roku.
Kraj nasz
posiada z górą sto kilkadziesiąt odlewni żelaznych, z których większość
wykonywa wszelkie odlewy maszynowe, liczne zaś z nich wyspecjalizowały się w
odlewach poszczególnych, np. Górka Węgierska w Małopolsce i K. Rudzki w
Warszawie w rurach wodociągowych, Rohn-Zieliński i Kamienna w piecach
ogrzewalnych (radyatorach i rurach żebrowych), Suchedniów, Stąporków i Białogon
w artykułach kanalizacyjnych, Suchedniów i Słowianin w Końskich w garczkach i
t.p.
W maju 1939 roku na obszarze województwa kieleckiego przeswzły burze, które spowodowały liczne powodzie, w tym w Suchedniowie.
Po
gwałtownych opadach 15-go i 16-go maja 1939 roku, w województwie kieleckim wylała Kamienna, czyniąc wielkie spustoszenie, zwłaszcza w okolicy Skarżyska i w gminie Suchedniów. Opad za dobę (15
maja) wynosił 54,4, co dało 9 procent w stosunku do rocznych opadów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz