piątek, 7 listopada 2014

Uroczysta sesja Rady Miejskiej

W czwartek, 6 listopada w Suchedniowskim Ośrodku Kultury "Kuźnica" odbyła się ostatnia, 48 sesja Rady Miejskiej w VI kadencji 2010-2014. Radni spotkali się po raz ostatni w tym gronie na uroczystym posiedzeniu, które zdominowały podziękowania, gratulacje i podsumowania:
- Zygmunt Miernik, były naczelnik Miasta i Gminy odebrał nagrodę "Zasłużony dla Miasta i Gminy Suchedniów".
- Elżbieta Dziekan, prezes Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej "Promyk" odebrała statuetkę i podziękowania dla NZOZ.
- Wiktoria Dąbczyńska, wielokrotna medalista mistrzostw Polski w badmintonie odebrała (w zastępstwie Aleksandra Dąbczyńska) nagrodę pieniężną za osiągnięcia sportowe
- radni odebrali pisemne podziękowania oraz pamiątkowe tableau.
W kolejnych punktach programu informację z działalności Rady Miejskiej w Suchedniowie w kadencji 2010-2014, przedstawił przewodniczący Rady Miejskiej Eugeniusz Bugała. Wystąpił również zastępca burmistrza Stanisław Kania oraz zaproszeni goście, w tym m. in. Stanisław Dymarczyk, członek Zarządu Powiatu Skarżyskiego, Jerzy Żmijewski, radny Rady Powiatu, Joanna Piasta-Siechowicz, dyrektorka Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie, Zygmunt Miernik, Stanisław Krogulec, kierownik Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie.
Informacja z działalności Rady Miejskiej:
W przeprowadzonych 21 listopada 2010 roku wyborach do Rady Miejskiej w Suchedniowie  - 15-e przysługujących Gminie mandatów radnych społeczeństwo powierzyło:
1. p. Markowi Banaszkowi                                      9. p. Sebastianowi Odelskiemu
2. p. Eugeniuszowi Bugale                                    10. p. Jackowi Odzimkowi
3. p. Sławomirowi Dziekanowi                             11. p. Zdzisławie Połeć
4. p. Łukaszowi Gałczyńskiemu                           12. p. Danucie Rokita
5. p. Maciejowi Garbala                                        13. p. Pawłowi Słomie
6. p. Piotrowi Hermanowi                                     14. p. Małgorzacie Styczeń
7. p. Iwonie Michta                                                15. p. Agnieszce Włoch
8. p. Januszowi Mik                                               
Podczas pierwszego posiedzenia, jakie miało miejsce w dniu 1 grudnia 2010 roku, funkcję Przewodniczącego - Rada Miejska powierzyła Panu Eugeniuszowi Bugale.
Rada ustaliła również liczbę dwóch wiceprzewodniczących, którymi wybrani zostali: p. Sławomir Dziekan i p. Paweł Słoma.
Działalność Rady Miejskiej.
W okresie 4-ro letniej kadencji Rada Miejska odbyła ogółem 48 sesji na 49 posiedzeniach. :
w 2010 roku   -    3 posiedzenia (od wyborów tj. od 21 listopada 2010r.)
w 2011 roku   -  13 posiedzeń
w 2012 roku   -  11 posiedzeń
w 2013 roku   -  11 posiedzeń
w 2014 roku   -  11 posiedzeń
Podkreślenia wymaga fakt obecności na wszystkich Sesjach 5 - ciorga radnych, którzy zasługują na szczególne wyróżnienie, należą do nich:
1) radny Marek Banaszek
2) radny Łukasz Gałczyński
3) radny Maciej Garbala
4) radny Piotr Herman
5) radna Agnieszka Włoch
W okresie kadencji Rada Miejska podjęła ogółem - 257 uchwał. W tym :
-  13 na przestrzeni 2010 roku,
-  69 na przestrzeni 2011 roku,
-  71 na przestrzeni 2012 roku,
-  57 na przestrzeni 2013 roku,
-  47 w 2014 roku (do dnia dzisiejszego).
Prócz tematyki obligatoryjnej związanej z działalnością organizacyjną Rady Miejskiej dotyczącej: wyboru Przewodniczącego Rady, Zastępców, komisji Rady Miejskiej, Rada Miejska podejmowała uchwały statutowe wynikające z ustawy o „Samorządzie Gminy” dotyczące:
- corocznego uchwalania budżetu Gminy,
- udzielania absolutorium Burmistrzowi,
- uchwalania stawek podatkowych,
- uchwalania planów pracy Rady i Komisji,
- uchwalania zadań inwestycyjnych i zmian budżetowych.
Ponadto Rada podejmowała uchwały, decyzje i inicjatywy dotyczące :
- podziału Gminy na 15-to jednomandatowych okręgów wyborczych;
- podział Gminy na 12 stałych obwodów głosowania;
- wyboru ławników do Sądu Rejonowego;
- strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Miasta i Gminy Suchedniów na lata 2011-2018;
- przyjęcia Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy na lata 2012-2016 oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
- wymagań jakie powinny spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami;
- przyjęto uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za śmieci oraz szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów co miało związek z uchwaleniem przez parlament tzw. „Ustawy śmieciowej”;
- upamiętnienia 150-tej rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego;
- podjęto uchwałę w sprawie nadania godności „Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Suchedniów – Janowi Pawłowi II”. Odbyła się uroczysta Sesja RM, odsłonięto pamiątkową tablice w budynku Urzędu MiG oraz przemaszerowano do kościoła parafialnego na uroczystą mszę świętą;
- nadano nazwę placowi przed kościołem parafialnym w Suchedniowie „ Plac imienia ks. Infułata Józefa Wójcika” honorując w ten sposób zmarłego długoletniego  proboszcza suchedniowskiej parafii;
- odbyła się uroczysta Sesja RM z okazji 50-lecia nadania praw miejskich dla Suchedniowa, wręczono odznaczenia dla osób i pracowników samorządowych zasłużonych na rzecz rozwoju miasta i gminy;
- wyrażono poparcie dla inicjatywy Gminy Sędziszów w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z ustawą o dochodach jednostek samorządowych (w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego – gminy wiejskie i miejskie).
Bardzo ważnym obszarem w pracach Rady były uchwalone miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego terenów: „Gazociąg I” i „Gazociąg II”. Były to zadania czasochłonne , gdyż wymagały bezpośrednich rozmów i negocjacji przez projektantów z właścicielami, jak tez szczegółowej analizy przez komisje i Radę Miejską, w celu ustalenia ostatecznej wizji zagospodarowania.
Rada wyszła z inicjatywą i podjęła uchwały w sprawie przyznania i wręczenia nagród przez Radę Miejską za wybitne osiągnięcia w nauce młodzieży z terenu Gminy, oraz ustanowienia nagrody honorowej „Zasłużony dla Miasta i Gminy Suchedniów”;
- Rada Miejska wystąpiła w dniu 30 grudnia 2010r. na Sesji z oświadczeniem skierowanym do Premiera RP, Ministra Infrastruktury, Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad oraz Posłów i Senatorów Ziemi Świętokrzyskiej o utrzymanie w planach inwestycyjnych na rok 2011 budowy drogi ekspresowej S-7 ze Skarżyska-Kamiennej do granic województwa mazowieckiego.
- Podjęto uchwałę zajmującą stanowisko w zakresie oczekiwań, co do efektywnej realizacji zadań oświatowych w Gminie Suchedniów.
Rada zderzyła się również z problemami i  nieunikano trudnych decyzji takich jak podjęcie uchwał w sprawie:
- likwidacji filii bibliotecznych w Mostkach i w Ostojowie;
- likwidacji Samorządowego Zespołu Obsługi Oświaty, oszczędności Gminy z tego tytułu wyniosły ok.120 tys. zł rocznie ;
- likwidacji Zakładu Inwestycji Komunalnych i Budownictwa.
W mijającej kadencji Rady Miejskiej 2010-2014 podjęto, kontynuowano oraz zakończono szereg działań w zakresie inwestycyjnym. Należało do nich realizacja:
- kontynuacja i zakończenie projektu pn. Budowa ulic i infrastruktury osiedla Jasna I i Jasna II w Suchedniowie.
Całkowita wartość projektu brutto to 12.771.119,55 zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 4.848.079,12 zł tj. 40,45% kosztów kwalifikowanych.;
- projektu pn. Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Suchedniowskiego Ośrodka Kultury „Kuźnica”. Całkowita wartość projektu brutto to kwota 4.938.264,91 zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 1.464.799,15 zł  tj. 37,5% kosztów kwalifikowanych;
- zagospodarowania centrum miasta Suchedniów – etap I. Wartość zadania wyniosła 1.390.250,09 zł, w tym dofinansowanie wyniosło 834.150,05 zł tj. 60% kosztów kwalifikowanych;
- projektu pn. Przebudowa ul. Traugutta i Szarych Szeregów. Projekt zrealizowano za kwotę 734.688,84 zł przy czym Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych dofinansował zadanie kwotą 303.122,00 zł tj. 50% kosztów kwalifikowanych;
- zadania pn. Usługa oświetleniowa o podwyższonym standardzie na terenie Miasta i Gminy Suchedniów. Była to modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie miasta i gminy. Zadanie to realizowane jest bez udziału środków własnych, natomiast finansowanie zadania pochodzić będzie z oszczędności na zużytej energii elektrycznej.
Podjęto również zadania inwestycyjne w sołectwach tj:
- kontynuacja i zakończenie w ramach projektu pn. Mostki ku przyszłości – zagospodarowanie terenu wokół zalewu w Mostkach zrealizowano zadanie za kwotę brutto 1.057.980,00 zł w tym dofinansowanie stanowiło 500.000,00 zł tj.51,82 % kosztów kwalifikowanych;
- niewielkim udziałem finansowym wspólnie z zarządem Powiatu Skarżyskiego zrealizowano pierwszy etap budowy chodnika w Mostkach;
- w Michniowie wykonano remont budynku po byłej szkole z przeznaczeniem na Centrum Kształceniowo-Integracyjne. Wartość zadania wyniosła 659.252,69 zł przy dofinansowaniu z zewnątrz w wys.400.265,00 zł tj. 75% kosztów.
Znaczne środki przeznaczono na ochronę środowiska, tj.:
- kontynuacja i zakończenie budowy kanalizacji sanitarnej na ul. Stokowiec, Szeroka, części ulicy Langiewicza kosztowała brutto 3.933.748,44 zł, z czego dofinansowanie wyniosło 927.553,23 zł tj. 60 % kosztów kwalifikowanych;
- kontynuacja i zakończenie budowy kanalizacji sanitarnej na ul. Zagórskiej za kwotę 2.462.144,57 zł przy dofinansowaniu w wys. 1.477.286,74 zł tj. 60 % kosztów kwalifikowanych;
- budowę kolektora sanitarnego od ul. Sportowej do ul. Bugaj w wys. 3.170.313,00 zł przy dofinansowaniu unijnym w wys.1.436.158,89 zł tj. 40% kosztów.
Obecnie w trakcie realizacji jest modernizacja ul. Gajzlera i Kościelnej.
Zlecono również projekt modernizacji ul. Powstańców, Spokojnej i Krótkiej. Projekt przewiduje  przebudowę kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, wybudowanie kanalizacji deszczowej, wskazanie zatoczek i miejsc parkingowych.
Ogółem wartość realizacji dużych projektów w Gminie wyniosła 37.698.859,45 złw tym środki własne wyniosły 20.429.905,64 zł. Warto przypomnieć, iż roczny budżet Gminy wynosi 22.704.096,-  zł.
Realizacja powyższych zadań wymagała zabezpieczenia tzw. wkładu własnego tym większego, im mniejszy procent dofinansowania. Niezbędnym posunięciem było więc zaciągnięcie kredytów, które umożliwiły realizację powyższych zadań ze względu na niemożność wygospodarowania tak znacznych środków przez Gminę.
Wysokość zaciągniętych kredytów w obecnej kadencji Rady Miejskiej wynosi kwotę 7.031.214,00 zł. Zadłużenie Gminy na początku kadencji wynosiło ok. 12.800 tys. zł, obecnie wynosi ono ok. 15.060 tys zł.
Poważnym obciążeniem budżetu Gminy są wydatki na oświatę, które wynoszą 10.845.158,- zł w tym Gmina wydatkuje ok. 47% tej kwoty ze środków własnych tj. 5.097.224,- zł, resztę stanowi subwencja oświatowa z budżetu państwa.
W okresie 4-ro letniej kadencji - podczas Sesji i posiedzeń komisji Rady Miejskiej zgłaszano wiele wniosków, interpelacji i zapytań w sprawach aktualnych problemów terenu Gminy, w celu poprawy sytuacji i uzyskania informacji o stanie faktycznym. Odpowiedzi udzielane były przez Burmistrza i adresatów bezpośrednio ustnie podczas Sesji i posiedzeń komisji, lub w terminach późniejszych. Podkreślenia wymaga fakt, że znacząca ilość zgłoszonych wniosków i interpelacji została zrealizowana i miała wpływ na pomyślne rozwiązanie wielu problemów społecznych.
Prace związane z ustaleniem kształtu podejmowanych decyzji Rady - wykonywały 4-y powołane przez Radę Miejską komisje:
1) Rewizyjna pod przewodnictwem radnego Marka Banaszka, która zgodnie z procedurą ustawową wykonywała działalność kontrolną w Gminie z efektem przeprowadzenia - w tym związaną z corocznym badaniem budżetu Gminy i wypracowaniem wniosków o absolutorium dla Burmistrza.
2) Budżetu i Finansów, pod przewodnictwem radnej Małgorzaty Styczeń, która zajmowała się finansami w Gminie. Do jej kompetencji należało w szczególności uzgadnianie treści budżetu gminy, uzgadnianie podstawowych kierunków wydatków i dochodów gminy, uzgadnianie wysokości stawek podatkowych uchwalanych przez gminę.
3) Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska i Ładu Publicznego pod przewodnictwem radnego Jacka Odzimka, do której należała rozległa sfera działalności tematycznej, dot. m.in. planowania przestrzennego terenu, ochrony środowiska oraz zabezpieczenia porządku i bezpieczeństwa publicznego w Gminie.
4) Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Turystyki, powołana pod przewodnictwem radnego Piotra Hermana, do kompetencji której należy w szczególności sprawy z zakresu funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, tworzenie bazy do prowadzenia działalności kulturalno oświatowej w gminie, zabezpieczenie społecznych potrzeb w zakresie usług zdrowotnych, tworzenie warunków do prowadzenia działalności sportowej i rekreacyjnej, w tym dla rozwoju klubów sportowych.
Stwierdzić należy dużą pracowitość komisji i pozytywne efekty ich działania w postaci wypracowanych opinii, propozycji i wniosków, które po każdym posiedzeniu przekazywane były do Burmistrza i w większości miały znaczący wpływ na treść podejmowanych decyzji zarówno przez Radę Miejską, jak i Burmistrza Miasta i Gminy.
Prócz komisji stałych podkreślenia wymaga działalność komisji doraźnych, a mianowicie: Statutowej powołanej pod przewodnictwem radnej Danuty Rokita, do której należało aktualizacja Statutu Gminy oraz Inwentaryzacyjnej Mienia Komunalnego, do której należały czynności opiniodawcze związane z nabywaniem mienia komunalnego przez Gminę. Komisji tej przewodniczył radny Maciej Garbala.
Ponadto w Radzie działał Klub Radnych „Razem dla przyszłości” oraz Klub Radnych „Stowarzyszeni na rzecz Miasta i Gminy Suchedniów”, które w ramach swojej działalności opiniowały materiały wnoszone pod obrady sesji Rady Miejskiej i były inicjatorem wielu przedsięwzięć oraz wnosiły projekty uchwał.
Działalność Rady Miejskiej w mijającej kadencji przejawiała się również:
- aktywnym udziałem w organizowanej rok rocznie 1 listopada kweście cmentarnej, z której zebrane środki wpływają na poprawę estetyki miejscowego cmentarza parafialnego, jak też pełnieniem stałych dyżurów dyżurów przez radnych i Przewodniczącego Rady, celem utrzymania stałego kontaktu z wyborcami.
Organem pomocnym w działalności Gminy są wybrani przez lokalne społeczności Sołtysi w 4-ch sołectwach naszej Gminy i 7 Komitetów Osiedlowych na czele z Przewodniczącymi tych organów, którzy swoim zaangażowaniem przyczyniają się do poprawy życia mieszkańców w naszej Gminie za co należne są słowa podziękowania.
W naszej kadencji mimo starań nie udało się wykonać kilku zadań, które wymagają dużych nakładów inwestycyjnych. Należą do nich:
- budowa nawierzchni drogowych (Krzyżka, ulice w mieście),
- kanalizacja sanitarna całego terenu miasta i gminy (m.in. kanalizacja Mostek)
- rozbudowa SSP Nr 1,
Oceny pracy Rady Miejskiej i całego samorządu gminy najlepiej dokona nasze społeczeństwo, któremu ten samorząd ma służyć. Pragnę jedynie powiedzieć, że z uwagi na ograniczone możliwości finansowe – do realizacji wybieraliśmy zadania mające szanse wykonania.
Uważam, że przy podejmowaniu decyzji w formie uchwał i nie tylko staraliśmy się uwzględniać wszystkie uwarunkowania, które były zgodne z prawem i dobrze służyły społeczeństwu. Ale mam również świadomość, jak wiele jeszcze spraw został do zrobienia, które niewątpliwie przejmie nowo wybrany samorząd naszej Gminy.
W podsumowaniu pracy minionego okresu, w imieniu całej Rady – pragnę złożyć podziękowanie wszystkim prowadzącym działalność samorządową, za pomoc i wykazane inicjatywy w tworzeniu prawa lokalnego, które ma służyć i poprawiać na lepsze codzienne życie naszych mieszkańców.
(więcej zdjęć na Facebooku Nasz Suchedniów w albumie Uroczysta Sesja Rady Miejskiej).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz