Dziś wystartował
drugi etap społecznej kampanii informacyjnej Oczarowani. Ma ona na celu
zwrócenie uwagi na ryzyka związane z inwestowaniem w zakup tzw. condohoteli/aparthoteli. Kampania Oczarowani została
przygotowana wspólnie przez: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
W poniedziałek, 18 listopada br. wystartował drugi etap społecznej kampanii
informacyjnej mającej na celu zwrócenie uwagi na ryzyka związane z
inwestowaniem w zakup tzw. condohoteli/aparthoteli. Kampania Oczarowani została przygotowana wspólnie przez: Urząd Komisji Nadzoru
Finansowego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo
Inwestycji i Rozwoju.
Nazwa kampanii Oczarowani jest
nieprzypadkowa. Określa ona szeroką grupę nieprofesjonalnych inwestorów, jak
również konsumentów - osoby poszukujące atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych,
nieposiadające jednocześnie niezbędnej wiedzy lub doświadczenia do właściwej
oceny dostępnych ofert. Brak świadomości wielu ryzyk sprawia, że takie osoby
mogą one łatwo zostać „oczarowane” możliwościami uzyskania szybkich
i wysokich profitów.
Inwestowanie w condohotele/aparthotele, czyli głównie apartamenty, pokoje
na wynajem krótkoterminowy, oferowane jest coraz intensywniej i z
wykorzystaniem różnorodnych form komunikacji. Komunikaty marketingowe, które
promują inwestycje w condohotele/aparthotele, często zawierają
informacje o bezpieczeństwie lokaty oraz gwarancji osiągnięcia 7 czy nawet 10
procent zysków w skali roku przez kilka, a nawet w perspektywie 10 lat.
Przedstawione tam obietnice zysku niejednokrotnie prezentowane są ogólnie,
przy wykorzystaniu atrakcyjnej szaty graficznej. Mogą nie uwzględniać jednak przy
tym m.in. konieczności poniesienia kosztów wynikających z posiadania
nieruchomości, opłacania stosownych podatków, finansowania remontów czy też
braku wpływów ze względu na sezonowość najmu lub zwiększoną konkurencję w
pobliżu. Inwestorzy decydujący się na zakup tego typu nieruchomości mogą
posiłkować się kredytami, co dodatkowo naraża ich na ryzyko finansowe. Może się
bowiem okazać, że inwestycja nie tylko nie przyniesie zysków, ale będzie
obciążeniem ze względu na konieczność spłaty odsetek kredytu i ponoszenie
wydatków na utrzymanie nieruchomości. Niezmienne również pozostaje ryzyko
nieukończenia inwestycji lub jej zrealizowanie w sposób budzący zastrzeżenia
prawne.
Dostrzegając rosnące zainteresowanie inwestycjami w
tzw. condohotele/aparthotele, trzy instytucje publiczne współtworzące
kampanię zdecydowały się rozszerzyć skalę i zasięg działań informacyjnych.
Opublikowane 26 września br. komunikaty UKNF i UOKiK spotkały się z pozytywnym
odbiorem, a działania urzędów były szeroko komentowane. Wobec zwiększonego
zainteresowania inwestowaniem w condohotele/aparthotele UKNF, UOKiK
i MIiR zdecydowały się zwiększyć aktywność upowszechniania wśród obywateli
wiedzy o istniejących ryzykach związanych z tymi inwestycjami. W tym celu kolejny etap kampanii wykorzystuje
najważniejsze środki masowego przekazu.
W pierwszej
kolejności, bazując na posiadanym doświadczeniu, stworzono dedykowaną
inwestorom stronę internetową w domenie oczarowani.pl. Umieszczono na niej katalog
najistotniejszych wytycznych, które pomogą nieprofesjonalnym uczestnikom obrotu
uzyskać większą wiedzę o czynnikach, które należy wziąć pod uwagę w planowanej
inwestycji. Strona internetowa oczarowani.pl zawiera
bazę wskazówek i pytań, na które należy znaleźć odpowiedź przed finalizacją
zakupu w sferze tzw. condohoteli/aparthoteli. Ich syntetyczny wyciąg przygotowano
również w formie jednego pliku, który może stanowić przydatny materiał do
rozmowy z osobą oferującą takie inwestycje.
Kampanii towarzyszą utrzymane w „oczarowanej” konwencji telewizyjne i
radiowe spoty informacyjne, które od poniedziałku prezentowane będą w Telewizji
Polskiej, na antenie Polsatu, w Polskim Radiu, RMF oraz Radiu Zet. Kampania
jest również obecna w mediach społecznościowych na profilach podmiotów
zaangażowanych w kampanię informacyjną Oczarowani.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz