czwartek, 7 listopada 2019

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY SUCHEDNIÓW

Rozdział 1. Postanowienia ogólne 
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suchedniów, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady postępowania i obowiązki wszystkich osób przebywających na terenie Gminy Suchedniów. 
Rozdział 2. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości 
§ 2. 
1. Właściciele nieruchomości zamieszkałych i innych, na których powstają odpady komunalne, zobowiązani są do selektywnego zbierania i przekazania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych takich jak: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady, odpady niebezpieczne, przeterminowane leki i chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, popiół, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady tekstyliów i odzieży. 
2. Zabrania się mieszania odpadów zebranych selektywnie ze zmieszanymi odpadami komunalnymi oraz mieszania różnych rodzajów odpadów zbieranych selektywnie ze sobą.
3. Obowiązek prowadzenia przez właściciela nieruchomości selektywnego zbierania odpadów komunalnych uważa się za spełniony, jeżeli odbierane od właściciela nieruchomości odpady występują co najmniej w następujących frakcjach: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, bioodpady. 
4. Frakcje wymienione w §2 pkt. 1 powinny być oddawane bezpośrednio podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. 
5. Bioodpady które ulegają biodegradacji mogą być poddawane procesowi kompostowania, w celu uzyskania kompostu na własne potrzeby właścicieli nieruchomości lub zbierane w pojemniki/worki przystosowane do tego celu i usuwane zgodnie z harmonogramem wywozu odpadów. 
§ 3. 
Z chodników położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości, właściciele tych nieruchomości mają obowiązek usuwać błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów na dojazdach do nieruchomości. 
§ 4. 
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami można przeprowadzić pod warunkiem, że ścieki z mycia są odprowadzane przez osadnik i separator oleju do kanalizacji sanitarnej lub zbiorników bezodpływowych. 
2. Naprawy pojazdów poza warsztatami samochodowymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeśli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleb oraz uciążliwości dla sąsiadów.
Rozdział 3. 
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym 
§ 5. 
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są we własnym zakresie do wyposażenia nieruchomości, w odpowiednią ilość pojemników/worków do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że obowiązki te gmina przejmie jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami. 
2. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomościach oraz na drogach publicznych przeznacza się pojemniki lub worki z folii i kosze na śmieci. 
3. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności 120 l lub worki o pojemności 120 l z folii LDPE. 
4. Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych przeznacza się kosze uliczne o pojemności od 35 l. 
§ 6. 
1. Ustala się minimalną pojemność pojemników/worków, w kolorze czarnym lub z napisem „odpady zmieszane”, przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych: 
a) na terenie nieruchomości zamieszkałych – pojemniki 120 l, 
b) w budynkach wielorodzinnych - pojemniki 1100 l, 
c) pozostałe nieruchomości (szkoły, przedszkola, placówki lecznicze, lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne) – pojemniki 120 l. 
2. Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub workach z folii wyłącznie do tego przeznaczonych, o ujednoliconych kolorach i pojemnościach uwzględniających następujące normy: 
a) Niebieskich lub oznaczonych napisem „papier” z przeznaczeniem na opakowania z papieru, tektury, czasopisma, książki – 120 l, 
b) Zielonych lub oznaczonych napisem „szkło z przeznaczeniem na butelki i słoiki po napojach i żywności - 120 l, 
c) Żółtych lub oznaczonych napisem „metale i tworzywa sztuczne” z przeznaczeniem na odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach, plastikowe opakowania po produktach spożywczych, opakowania wielomateriałowe, opakowania po środkach czystości, worki plastikowe, puszki po konserwach, napojach i sokach - 120 l, 
d) Brązowych lub oznaczonych napisem „bio” z przeznaczeniem na odpadki warzywne i owocowe, trociny i korę drzew, gałęzie drzew i krzewów, skoszoną trawę, liście, kwiaty – 120 l. 
3. Popiół należy gromadzić w pojemnikach o pojemności 120 l, metalowych lub dostosowanych do przechowywania tej frakcji i oznaczonych napisem „popiół”. 
4. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub kontenerach, uniemożliwiających pylenie. 
§ 7. 
1. Pojemniki/worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników podmiotu prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich. 
2. W zabudowie jednorodzinnej pojemniki/worki należy wystawić w dniu odbioru do godziny 7.00.
3. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu przed posesją, z wyjątkiem chodników i innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej powierzchni, w miarę utwardzonej. Pojemniki po opróżnieniu zawartości przez odbierającego odpady komunalne winny wrócić na miejsce wystawienia przez właściciela nieruchomości. 
4. Odbiór odpadów nie obejmuje załadunku odpadów leżących poza pojemnikami/workami przygotowanymi do odbioru. 
5. Odpady ulegające biodegradacji i odpady zielone (np. duże gałęzie) powinny być rozdrobnione w sposób umożliwiający umieszczenie ich w pojemniku/worku. 
Rozdział 4. 
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego 
§ 8. 
1. Odpady komunalne zmieszane powinny być usuwane z obszaru nieruchomości w terminach uzgodnionych z prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych na zasadach: 
a) z zabudowy jednorodzinnej nie rzadziej niż raz na miesiąc, 
b) z zabudowy wielorodzinnej nie rzadziej niż raz w tygodniu. 
2. Odpady komunalne segregowane powinny być usuwane z obszaru nieruchomości w terminach uzgodnionych z prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych na zasadach: 
a) szkło – w zabudowie jednorodzinnej raz na kwartał, w zabudowie wielorodzinnej dwa razy w miesiącu, lub do PSZOK, 
b) tworzywa sztuczne – w zabudowie jednorodzinnej raz w miesiącu, w zabudowie wielorodzinnej dwa razy w miesiącu, lub do PSZOK, 
c) papier – z terenu gminy dwa razy w roku, w zabudowie wielorodzinnej raz w miesiącu, lub do PSZOK, 
d) Zużyte opony – do PSZOK, 
e) Odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone – z zabudowy jednorodzinnej: raz w miesiącu w okresie listopad - marzec i dwa razy w miesiącu w okresie kwiecień – październik, z zabudowy wielorodzinnej: raz w tygodniu w okresie styczeń - grudzień, lub do PSZOK, 
f) Odpady wielkogabarytowe – z terenu gminy dwa razy w roku lub do PSZOK, 
g) Popiół – z terenu gminy raz w miesiącu w okresie październik – kwiecień oraz w miesiącu lipiec 
h) Zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory – z terenu gminy raz na kwartał lub do PSZOK, 
i) Przeterminowane leki – do pojemników przy aptekach lub do PSZOK. 
3. Przekazywanie odpadów do PSZOK odbywa się zgodnie z odrębnym regulaminem tego obiektu. 
4. Dopuszcza się oddawanie odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych w postaci zużytych baterii, drobnego zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opakowań z tworzyw sztucznych (zwłaszcza nakrętek), tekstyliów i odzieży podczas okolicznościowych /charytatywnych akcji zbierania odpadów komunalnych. 
5. Usuwanie odpadów komunalnych z terenów publicznych należy wykonywać z koszy ustawionych: 
a) Na przystankach komunikacyjnych nie rzadziej niż raz w tygodniu, 
b) Z pozostałych terenów użyteczności publicznej z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie rzadziej niż raz w tygodniu.
§ 9. 
Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych, nie rzadziej jak raz do roku. 
§ 10. 
Liczba pojemników/worków na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości do potrzeb, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny nagromadzonych odpadów komunalnych lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika. 
§ 11. 
Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni powinna być realizowana zgodnie z ich instrukcjami użytkowania/obsługi.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarowania odpadami
§ 12. 
Przedsiębiorcy, którzy realizują zadania z zakresu odbioru z nieruchomości i zagospodarowania odpadów na terenie gminy, są zobowiązani do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, właściwych dla Rejonu 6, w którym znajduje się Gmina Suchedniów, zgodnie ze wskazaniami Wojewódzkiego Programu Gospodarowania Odpadami dla województwa świętokrzyskiego. 
Rozdział 6. 
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku 
§ 13. 
1. Właściciele bądź opiekunowie utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia. 
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru. 
3. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy także: 
a) Zapewnienie zwierzętom w razie potrzeby opieki weterynaryjnej, 
b) Prowadzenia psa na smyczy, a psu rasy uznawanej za agresywną lub zagrażającą otoczeniu, do nałożenia kagańca. Zwolnienie psa z uwięzi dozwolone jest wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscu mało uczęszczanym przez ludzi oraz gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, 
c) Pozostawienie zwierząt domowych bez uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce w przypadku nieruchomości ogrodzonej w sposób uniemożliwiający zwierzętom domowym jej opuszczenie. 
d) Natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do użytku publicznego; za wyjątkiem psów przewodników towarzyszących osobom niepełnosprawnym. 
4. Utrzymujący zwierzęta domowe, a szczególności: gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
5. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, które w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi zwierzętami, ponoszą w razie ucieczki koszty ich wyłapania, transportu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia w schronisku. 
6. Gmina zapewnia ochronę przed bezdomnymi zwierzętami poprzez realizację Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Suchedniów. 
Rozdział 7. 
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej 
§ 14. 
1. Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, a w szczególności na terenach zabudowy wielorodzinnej, osiedli mieszkaniowych, terenach użyteczności publicznej, ogródków działkowych. 
2. Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się prowadzenie małych przydomowych hodowli zwierząt gospodarskich na potrzeby własnego gospodarstwa domowego. 
3. W przypadku określonym w § ust. 2 właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania zwierząt gospodarskich we właściwych warunkach sanitarnych i zoohigienicznych, w sposób nieuciążliwy dla otoczenia i właścicieli nieruchomości sąsiednich, szczególnie w zakresie hałasu i przykrych zapachów. 
§ 15. 
1. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązania są do usuwania nieczystości powstałych podczas prowadzenia chowu lub hodowli, w sposób nie powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych. 
2. Właściciele i użytkownicy zwierząt gospodarskich maja obowiązek niezwłocznego usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych. 
Rozdział 8. 
Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania 
§ 16. 
1. Właściciele nieruchomości na terenie Gminy Suchedniów w zabudowie mieszkaniowej zobowiązani są do przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji raz w roku w okresie od 1 do 31 października. Obowiązkowi corocznej deratyzacji podlegają w szczególności: 
- nieruchomości w których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich, 
- nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi, 
- placówki szkolne i przedszkolne, - obiekty gastronomiczne i handlowe. 
2. Ponadto obowiązkowi corocznej deratyzacji podlegają nie znajdujące się w zabudowie mieszkaniowej obiekty służby zdrowia i zakłady pracy. 
3. Przeprowadzenie deratyzacji poza terminem wskazanym w pkt. 1. winno nastąpić w przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne. 
Rozdział 9. 
Przepisy końcowe 
§ 17. 
1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z regulaminu sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy Suchedniów.
2. Nieprzestrzeganie zapisów regulaminu powoduje sankcje określone w art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz