Okulary jako przyrząd służący poprawie jakości życia,
jakości patrzenia, wyostrzenia jednego z wiodących zmysłów stały się jednym z
pierwszych modeli trójwymiarowych wykonanych długopisami 3D przez uczniów SSP w
Ostojowie podczas zajęć rozpoczętego już projektu. Ich symboliczne znaczenie
nawiązuje do innego spojrzenia na uczenie się, poznawanie świata, rozwiązywanie
problemów.
W treningu zmiany perspektywy patrzenia powiedzieliśmy
„TAK” technologiom informacyjno-komunikacyjnym. Na przełomie października i listopada
zainaugurowaliśmy zajęcia projektu „Szkoła TIK na TAK!” współfinansowanego ze
środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Świętokrzyskiego 2014-2020 dla EFS. Oś priorytetowa 8 – Rozwój
edukacji i aktywne społeczeństwo. Poddziałanie 8.3.3 – Rozwój edukacji
kształcenia ogólnego w zakresie stosowania TIK.
Celem realizacji zajęć jest nabycie przez uczniów
kompetencji cyfrowych. Zajęcia w formie warsztatów obejmują warsztaty z zakresu
modelowania 3D, drukarek 3D oraz warsztaty z zakresu mediów cyfrowych. W
założeniach projektu czytamy: Uczeń po
realizacji warsztatów będzie m. in. potrafił: tworzyć modele lub wykorzystywać
już istniejące modele w trójwymiarowej przestrzeni, uczniowie poznają zasady
działania drukarek 3D oraz dodatkowo będą potrafili analizować teksty, przekazy
medialne, uczniowie poznają metody i narzędzia wyszukiwania informacji, będą
tworzyli proste komunikaty medialne: radiowy, hipertekstowy lub multimedialny,
będą potrafili dokonywać prostego montażu materiałów medialnych. Warsztaty
przygotują uczniów pod względem wiedzy, umiejętności i obsługi sprzętu, aby
następnie mogli realizować projekty edukacyjne. Podczas realizacji pierwszego
projektu, uczniowie projektują i drukują modele 3D,podczas realizacji drugiego
uczniowie tworzą blogi i strony internetowe, kształtują wizerunek szkoły z
wykorzystaniem nowych technologii, tworzą przekazy medialne i stosują zasady
netykiety. Jednym z takich działań planowanych jest Blog Szkolny, w którym
uczniowie będą dzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z nabywaniem
wiedzy. Odpowiedzi na pytania kluczowe stawiane podczas formułowania celu
wyposażą ich w cenną dla samokształcenia autorefleksję. To zadanie jest
związane z realizowaną w szkole innowacją „Oceniania w Dialogu”.
Zajęcia projektu „Szkoły TIK na TAK” są spójne z
koncepcją pracy szkoły, realizowanymi innowacjami, harmonogramem uroczystości i
wydarzeń szkolnych, programem wychowawczym. Efektem pracy są m.in. wyrazy
przygotowane długopisami 3D 3DoodlerStart kojarzone ze słowem „wolność” na
„Drzewo wolności” z okazji Święta Niepodległości. Długopisy 3D, w czasach
nadmiaru bodźców utrudniających dzieciom skupienie się dłużej na jednej
czynności, są jednym ze sposobów na wzmacnianie umiejętności koncentracji,
cierpliwości i planowania.
Technologia informacyjna umożliwia zdobywanie informacji,
jednak możliwość komunikacji społecznej wymaga od uczniów właściwej selekcji,
krytycznego spojrzenia i dystansu. W tym spojrzeniu pomaga, w bardziej
dosłownym aspekcie, trening i wykorzystanie wyobraźni przestrzennej.
Co dzień korzystamy z inteligencji przestrzennej. Czy
jesteśmy świadomi, jak można ją twórczo i praktycznie wykorzystać? To przecież
wyobraźnia przestrzenna umożliwia nam poruszanie się ulicami miasta, planowanie
podróży z wykorzystaniem map tworzonych w naszych umysłach. Umiejętność
wyobrażania przedmiotów, obiektów w innym położeniu, z innej perspektywy
wykorzystywana jest w wielu praktycznych, codziennych sytuacjach, nie tylko
zawodowych tak jak w przypadku malarzy, architektów, rzeźbiarzy, szachistów,
przyrodników, lekarzy i in. Umiejętność rozpoznawania i nazywania relacji
przedmiotów względem siebie, przewidywania sekwencji ruchów prowadzących do
efektu końcowego np. podczas montażu elementów w całość powinna być
kształtowana u dzieci od najmłodszych lat. Zajęcia projektu „Szkoły TIK na TAK”
to lepsza jakość w drodze do kształtowania pojęć z zakresu innych edukacji.
(więcej zdjęć na fanpage KLIKNIJ)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz