Idea Bank, ITI Neovision, Go Ride Serwis, Potenza di Lana. To przedsiębiorcy, których
dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony
konsumentów
Pierwszy wyrok dotyczy decyzji z października
2014 r. UOKiK stwierdził, że sposób, w jaki Idea Bank informował
o możliwości przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie
i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym wprowadzał konsumentów
w błąd. Spółka, zawierając umowy, nie informowała o ryzyku związanym
z oferowanym produktem, a także o wysokich kosztach rezygnacji
z umowy przed końcem jej obowiązywania. Pracownicy, prezentując ofertę,
eksponowali tylko korzyści i nie informowali o możliwości straty.
Przedstawiali ją jako standardową lokatę lub jako produkt oszczędnościowy.
Potwierdziły to liczne skargi klientów napływające do urzędu.
Prezes UOKiK nałożył na ubezpieczyciela ponad 4 mln zł kary finansowej
i nakazał zaniechanie praktyki. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
obniżył sankcję do 1,5 mln zł.
W styczniu 2019 r. Sąd Apelacyjny zmienił wyrok sądu I instancji
i zwiększył karę do 3 mln zł. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd
wskazał, że zachowanie pracowników Idea Banku wprowadzało konsumentów
w błąd. W ocenie sądu klienci banku mają prawo oczekiwać
profesjonalnej i rzetelnej informacji. Zdaniem SA kara ma charakter
represyjny i edukacyjny i powinna być odczuwalna dla spółki.
Kolejny z wyroków dotyczy decyzji z kwietnia
2013 r. Urząd uznał, że ITI Neovision, jednostronnie zmieniając umowy zawarte
z abonentami telewizji „n”, naruszył zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK
zakwestionował również sam sposób przekazywania informacji o zmianie umowy
oraz zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji z automatycznego przejścia
na ofertę „nc+”.
UOKiK nałożył na spółkę ponad 10 mln zł kary oraz zobowiązał ją do
usunięcia skutków zakwestionowanych działań.
Po wyrokach sądów I i II instancji w maju 2015 r.
i listopadzie 2016 r. sankcja nałożona na spółkę wyniosła ponad 1,2 mln
zł.
W lutym 2019 r. Sąd Najwyższy rozpatrzył skargę kasacyjną ITI Neovision.
Sąd musiał rozstrzygnąć, czy do wprowadzenia nowego wzorca w umowie
zawartej z konsumentem konieczne jest, aby kontrakt zawierał klauzulę
modyfikacyjną. W ustnych motywach uzasadnienia SN stwierdził, że takie
postanowienie umowne jest niezbędne. Wskazał też, że treść klauzuli musi
wskazywać okoliczności upoważniające przedsiębiorcę do wprowadzenia zmiany oraz
jej konieczność. Sąd oddalił skargę kasacyjną. Kara ustalona przez sądy niższej
instancji nie uległa zmianie.
Trzeci z wyroków dotyczy firmy Potenza di Lana z
Poznania, która m.in. sprzedawała wełnianą pościel. Postępowanie UOKiK
wykazało, że przedsiębiorca ograniczał prawo do zwrotu zakupionego towaru
(odstąpienia od umowy) oraz wprowadzał w błąd w sprawie terminu,
w jakim konsumenci mogli odstąpić od umowy. Dodatkowo klienci nie mieli
możliwości wyboru sposobu usunięcia wady produktu. W swoim formularzu
reklamacyjnym przedsiębiorca narzucał nieodpłatną naprawę jako jedyne możliwe
rozwiązanie.
W grudniu 2016 r. urząd wydał decyzję, w której
uznał, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK nałożył
na Potenza di Lana karę finansową o łącznej wysokości ponad 29 tys. zł.
W lutym 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił
odwołanie przedsiębiorcy. Sąd stwierdził, że przedsiębiorca wprowadzał
konsumentów w błąd w zakresie przysługujących im uprawnień. Ocenił
także, że nałożona na niego kara jest proporcjonalna do stwierdzonych naruszeń.
Go Ride Serwis - sygn. VI
SA/Wa 1844/18
Ostatni z wyroków dotyczy skargi spółki Go Ride Serwis na decyzję prezesa UOKiK
z lipca 2018 r. Urząd stwierdził, że maski antysmogowe nie miały m.in.
oznakowania CE, a także przedsiębiorca nie posiadał certyfikatu typu WE
i deklaracji zgodności. Negatywny wynik badań laboratoryjnych zleconych
przez UOKiK potwierdził, że maski nie spełniały wymagań dla środków ochrony
indywidualnej.
UOKiK nakazał przedsiębiorcy wycofanie z obrotu, zaprzestanie
sprzedaży oraz odkupienie od konsumentów wadliwych masek. Dodatkowo urząd
zobowiązał spółkę do zapłacenia 13 tys. zł za badania laboratoryjne.
W marcu 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
stwierdził, że zaskarżona decyzja nie narusza prawa. Sąd w całości
podzielił argumentację prezesa UOKiK. Za podstawową kwestię uznał
zakwalifikowanie masek antysmogowych do środków ochrony indywidualnej, które
powinny spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki.
Wyrok sądu jest nieprawomocny.
O testach masek antysmogowych przeprowadzonych przez UOKiK informowaliśmy
wcześniej w komunikacie prasowym.
Baza wyroków
Od listopada 2015 r. na stronie UOKIK działa baza wyroków sądowych. Zamieszczane są w niej
informacje dotyczące wszystkich rozstrzygnięć w sprawach decyzji
z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji,
naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie
klauzul za niedozwolone (w których powodem był prezes UOKiK). Baza dostępna
jest w zakładce „Wyroki” na stronie internetowej UOKiK: http://decyzje.uokik.gov.pl/bp/wyroki.nsf.
Szczegóły dotyczące zasad zamieszczania wyroków znajdują się
w dokumencie: Zasady informowania
o sprawowaniu sądowej kontroli nad decyzjami prezesa UOKiK.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
A według mnie najlepiej skorzystać usług Kancelarii Notarialnej Adama Żaby title="kancelaria notarialna">www.kancelaria-notariusz-debica.pl/> – najlepsi notariusze.
OdpowiedzUsuńW wielu przypadkach trzeba postawić na zbiorowe reklamacje i wtedy można łatwiej ubiegać się o swoje. Szczególnie gdy sprawa dotyczy przedsiębiorców, a nie konsumentów.
OdpowiedzUsuń