Home Broker, Orange Polska,
Allegro. Wobec tych przedsiębiorców
sąd podtrzymał decyzję UOKiK z zakresu ochrony zbiorowych interesów
konsumentów.
Pierwszy wyrok dotyczy odwołania Home
Broker od decyzji z października
2015 r. Sprawa dotyczy sprzedaży apartamentów w hotelu 4 Kolory we
Władysławowie w latach 2011-2013. Urząd ustalił, że konsumenci zostali
wprowadzeni w błąd przez Home Broker co do pewności zysków
z inwestycji. Nie byli też informowani o ryzyku finansowym,
a także poddawani presji, by jak najszybciej zawierali umowy.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów została nałożona kara ponad
330 tys. zł. UOKiK stwierdził jednocześnie zaniechanie praktyki.
W lutym 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił
odwołanie spółki. Sąd uznał, że w toku postępowania UOKiK jednoznacznie
wykazał, że Home Broker zataił przed nabywcami lokali problemy finansowe
dewelopera i związane z tym opóźnienia w budowie hotelu. Sąd
zgodził się z prezesem UOKiK, że nakłanianie do zakupu produktu
obarczonego dużym ryzykiem jest działaniem nieetycznym i niezgodnym
z dobrym obyczajem. SOKiK stwierdził brak podstaw do obniżenia
kary.
Kolejny z wyroków dotyczy odwołania Orange Polska od decyzji UOKiK
z grudnia 2016 r. Postępowanie zostało wszczęte po skargach napływających
do urzędu od rzeczników konsumentów i osób korzystających z usług
spółki.
Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym
przedłużaniu umów zawartych na czas oznaczony w sytuacji braku działania
ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient z niego
nie zrezygnował, nie ulegał on rozwiązaniu, lecz wydłużał się o kolejny
okres. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24
miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy
wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.
W maju 2014 r. operator zmienił praktykę, jednak nawet wówczas wielu
konsumentów miało trudności ze swobodnym wyborem sposobu przedłużania umowy.
Spowodowane to było forsowaniem przez konsultantów Orange przedłużania
kontraktu na czas oznaczony.
Długotrwały charakter oraz znaczny zasięg zakwestionowanej praktyki miały
wpływ na wysokość kary finansowej dla spółki. Wyniosła ona blisko 30 mln zł.
Oprócz kary finansowej, prezes Urzędu zdecydował o usunięciu skutków
zakwestionowanej praktyki w postaci rekompensaty publicznej dla
konsumentów. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za
przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musiała
również umożliwić abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak
przedłużonych kontraktów.
W styczniu 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił
odwołanie spółki. Sąd zgodził się z zarzutami zawartymi w decyzji
i stwierdził, że kara nałożona na Orange jest adekwatna do naruszeń.
Trzeci z wyroków dotyczy odwołania Allegro od decyzji UOKiK z lutego
2016 r. Spółka nie informowała w swoim regulaminie o zasadach
udzielania konsumentom ostrzeżeń oraz zawieszania ich kont w przypadku
ubiegania się przez sprzedających o zwrot prowizji w związku
z niewykonaniem umowy zawartej za pośrednictwem serwisu aukcyjnego.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał praktykę
Allegro za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazał jej
zaniechanie. Jednocześnie spółka została zobowiązana do publikacji, przez
miesiąc, treści decyzji urzędu na stronie internetowej www.allegro.pl.
W styczniu 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił
odwołanie przedsiębiorcy. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd
podkreślił, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej muszą być
transparentne, a praktyka zakwestionowana przez UOKiK stanowi naruszenie
ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ponadto SOKiK uznał, że
nałożenie obowiązku publikacyjnego jest adekwatnym środkiem, który nie
spowoduje nadmiernych kosztów finansowych dla spółki.
Baza wyroków
Od listopada 2015 r. na stronie UOKIK działa baza wyroków sądowych. Zamieszczane są w niej
informacje dotyczące wszystkich rozstrzygnięć w sprawach decyzji
z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji,
naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie
klauzul za niedozwolone (w których powodem był prezes UOKiK). Baza dostępna
jest w zakładce „Wyroki” na stronie internetowej UOKiK: http://decyzje.uokik.gov.pl/bp/wyroki.nsf.
Szczegóły dotyczące zasad zamieszczania wyroków znajdują się
w dokumencie: Zasady informowania
o sprawowaniu sądowej kontroli nad decyzjami prezesa UOKiK.
(źródło: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz