Sprzedawca energii elektrycznej i gazu nie może karać konsumenta za
rozwiązanie umowy przed terminem. Niedopuszczalne jest też automatyczne przedłużanie umów znów na czas
określony. UOKiK wszczął postępowanie o uznanie za niedozwolone 47 klauzul
stosowanych przez spółkę Polski Prąd i Gaz (PPiG).
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Spółka Polski Prąd i Gaz (dawniej Polska Energetyka Pro) sprzedaje
energię elektryczną i paliwo gazowe. UOKiK już raz nałożył na nią karę,
m.in. za wprowadzanie konsumentów w błąd przez podszywanie się pod ich
dotychczasowego sprzedawcę prądu (ta sprawa czeka na rozstrzygnięcie przez Sąd
Apelacyjny). Przy okazji UOKiK nabrał wątpliwości co do niektórych postanowień
stosowanych przez PPiG we wzorcach umów zawieranych z konsumentami.
Zwracali na nie również uwagę klienci w swoich skargach. Efektem jest
postawienie zarzutów i wszczęcie postępowania w sprawie
o uznanie 47 klauzul umownych za niedozwolone.
W postępowaniu kwestionujemy dwie grupy postanowień umownych. Pierwsza
dotyczy opłat za przedterminowe rozwiązanie umów zawartych na czas określony -
48 lub 60 miesięcy. Polski Prąd i Gaz zastrzegał sobie, że jeśli konsument
wcześniej zrezygnuje, to będzie musiał zapłacić tzw. „Opłatę Jednorazową”.
W zależności od umowy wynosiła ona 11 lub 17 zł za każdy miesiąc, jaki
został do końca okresu, na jaki została zawarta. Podobnie było w sytuacji,
gdy to spółka rozwiązywała umowę z winy klienta.
Zdaniem UOKiK takie postanowienia są niedopuszczalne w branży
energetycznej, w szczególności gdy umowy zawierane są na kilkuletnie
okresy. Ograniczają bowiem fundamentalne prawo konsumenta do swobodnego wyboru
sprzedawcy prądu czy gazu, które zostało zagwarantowane w prawie
energetycznym. Nieco inna może być sytuacja w branży telekomunikacyjnej,
gdzie opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umów na czas określony stanowią zwrot
udzielonych klientom przy zawieraniu umów rabatów (ulg) lub zwrot kosztów za
urządzenia np. telefony lub routery, które klienci nabyli po promocyjnej cenie,
w związku z zawarciem umowy na usługi telekomunikacyjne.
- Spółka Polski Prąd
i Gaz nie może zniechęcać konsumentów wysokimi karami do zmiany sprzedawcy
prądu lub gazu. Dodatkowo utrudnia w ten sposób rozwiązanie umów zawartych
dlatego, że konsumenci zostali wprowadzeni w błąd np., że podpisują aneks
z dotychczasową firmą. Wątpliwości budzi też brak równowagi w umowach.
Spółka nakłada wysokie kary na klientów, a sama jest bezkarna, gdy się nie
wywiąże z obowiązków – mówi Marek Niechciał, prezes
UOKiK. Zwraca też uwagę, że opłaty są wygórowane, a ich wysokości nie
można wytłumaczyć kosztami poniesionymi przez PPiG. – Przykładowo, gdy konsument po 5 miesiącach
rozwiąże umowę zawartą na 60 miesięcy, musi zapłacić 935 zł. Tymczasem spółka
ma możliwość elastycznego reagowania na zmianę zapotrzebowania i może
odsprzedać prąd lub gaz innemu odbiorcy - dodaje Marek
Niechciał.
Druga grupa klauzul, których dotyczy postępowanie UOKiK, ma związek
z przedłużaniem umów. Polski Prąd i Gaz stosuje zasadę, że
automatycznie przekształcają się one w kolejne umowy na czas określony,
tym razem na 36 miesięcy. Aby temu zapobiec, konsumenci muszą złożyć specjalne
oświadczenie najpóźniej 45 dni przez upływem terminu pierwszej umowy. –Zasada jest taka, że umowy na czas określony powinny wygasać
z upływem terminu ich obowiązywania. Ten przypadek jest szczególny, bo
chodzi o to, żeby konsumenci nie zostali bez prądu. Dlatego dopuszczamy
automatyczne przedłużenie umowy, ale tylko na czas nieokreślony – tak aby
klienci w każdej chwili mogli ją bez problemów rozwiązać –
wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Za stosowanie klauzul niedozwolonych UOKiK
może nałożyć na PPiG karę do 10 proc. jego obrotów z poprzedniego roku.
Takie postanowienia w umowach nie mają mocy wiążącej.
Podpisujesz umowę z firmą energetyczną, uważaj! Obejrzyj krótki film przygotowany
przez Stowarzyszenie Aquila i dowiedz się, jak
ustrzec się pułapek.
(źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńJa się nad tymi kwestiami nigdy nie zastanawiałam i dla mnie przede wszystkim najważniejsze jest to aby płacić jak najmniej za media. Wybierając ofertę od https://poprostuenergia.pl/gaz-dla-domu/ wiedziałam, że w końcu będę mogła płacić mniej za gaz, co dla mnie jest istotne.
OdpowiedzUsuńInwestując w nowe technologie i rozwiązania z zakresu elektrotechniki, warto mieć zaufanego partnera, który doradzi i pomoże w ich wdrożeniu. Odwiedzając https://elektryk-wroclaw.pl/, znajdziesz specjalistów, którzy są na bieżąco z najnowszymi trendami i potrafią efektywnie zintegrować nowoczesne systemy z istniejącą instalacją elektryczną.
OdpowiedzUsuń