Rodzicu, zarejestruj swoje dziecko online! Profil zaufany i kilka minut - to wszystko czego potrzeba, by
zarejestrować narodziny dziecka online. Nowa usługa ruszyła 1 czerwca 2018
r. Rodzicu, już nie musisz spieszyć się do urzędu. Wszystko czego
potrzebujesz to Profil Zaufany i kilka minut. Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia
wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję – wizyta
w urzędzie. Od 1 czerwca mają wybór – pędzić do urzędu czy spędzić ten
czas z nowym członkiem rodziny.
Zdążysz w trakcie drzemki. Prościej, szybciej i wygodniej – to najkrótszy opis uruchomionej
usługi. Jak z niej skorzystać? Cały proces to 5 prostych kroków.
WAŻNE: rodzic, który będzie rejestrował narodziny
(może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany.
Jeśli go nie masz, sprawdź jak to zmienić.
Co dalej? Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i tam
wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi
Cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka. Następnie –
o zweryfikowanie Twoich danych.
Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. To
czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko
przyszło na świat oraz imię dziecka. Dobrze, by było uzgodnione przez oboje
rodziców ;-) Ustal także numer Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie
jesteś w związku małżeńskim) - to znacznie ułatwi weryfikację Twoich
danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe.
Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz
sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty
lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis
(Profilem Zaufanym).
Gotowe! Wszystko powinno potrwać krócej, niż poobiednia drzemka
malucha.
Rejestracja w 5 krokach
Tak to wygląda w skrócie:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych,
wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok 3: wpisujesz dane dziecka
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka
i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka
na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną)
Krok 5: podgląd wniosku i… podpis (Profilem
Zaufanym).
Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji,
zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem
z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie
o zameldowaniu.
To nie koniec zmian
To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które
dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach
i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących
dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona,
nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują.
Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np.
realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.
Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany:
jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze
PESEL (tzw. parentyzacja):
Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie
urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Planowane wejście
w życie - od 1 grudnia 2018 r.,
szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych
w rejestrze PESEL:
Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL
będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu
Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie - 1 maja 2019 r.
(źródło: Ministerstwo Cyfryzacji)
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńJest to na pewno pomocne, gdyż faktycznie młodzi rodzice mają również kilka obowiązków prawnych. Ja jestem zdania, że warto jest zapoznać się z wpisem https://whisbear.com/pl/blog/8-rzeczy-ktore-robisz-codzienne-czy-wiesz-jaki-wplyw-maja-na-twoje-dziecko/ gdzie świetnie przedstawiono to jak należy się opiekować maluchem.
OdpowiedzUsuń