wtorek, 5 marca 2013

Kuźnice-fryszerki


Po kuźnicach w Ostojowie, Ogonowie, Jędrowie i Berezowie, teraz kolejne na terenie Suchedniowa nad rzeką Łączną. Oto ich opis pochodzący z początku XIX wieku: 
"Suchedniów w r. 1839 w miejsce przypadkiem spłoniętej, urządzoną została fryszerka o 2ch ogniskach z 2ma młotami i miechem skrzynkowym. W tej kuźnicy wykuwają rocznie 2,800 centnarów żelaza.
Ruiny kuźnicy nad Pastrążnicą.
W Pstrążnicy jest kuźnia sprzętowa o dwóch ogniskach, w zabudowaniu dawnej fryszerki i tyfarni, w roku 1839 na nowo urządzona.
W Stokowcu poniżej Suchedniowa były fryszerki w złym stanie, o 2ch ogniskach z 2ma młotami, rocznie 2,000 centnarów żelaza kutego wydające, które ustać mają.
Baranów trzy ogniska dla których w r. 1834 zbudowano miechy skrzynkowe. Są 2 młoty, prócz tego 3ci narzędziowy (Zeughammer). W kuźnicy tej wykuwa się 1,000 centnarów żelaza, oraz 1,600 centnarów różnego żelaza modelowego, sztorców na blachę kotłową, narogów i t.d.

2 komentarze:

  1. Panie Szymonie świetna stronka, historia przeplata się z teraźniejszością, gratuluje pomysłu

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie Panie Szymonie, kiedy sam chciałem pochwalic stronkę, musiałem napisac opinie jako komentarz do artykułu,owszem mogłem wysłac e-mail na adres Pana lub Pana Andrzeja,ale chciałem to zrobic na forum publicznym, a nie znalazłem odpowiedniej zakładki,(czy jak to się tam nazywa).Dlatego prosze rozważyc pomysł dodania "miejsca" gdzie moglibyśmy przesyłac opinie, czy pomysły dotyczące bloga.
    Pozdrawiam Blady.
    przepraszam za pisownię,ale nie działa mi "c" to znaczy c z kreseczką

    OdpowiedzUsuń