Prezes UOKiK ukarał
spółki Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar) za naruszenie interesów
konsumentów. To kolejne
działania urzędu w walce z nieuczciwymi pokazami.
Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas
sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem.
Prezes UOKiK ukarał dwie spółki prowadzące sprzedaż w taki sposób.
Pollana Med z Mrowina zapraszała
konsumentów na organizowane przez siebie prezentacje produktów, takich jak maty
i pasy masujące, systemy czyszczące (specjalistyczne, wielofunkcyjne
odkurzacze), naczynia kuchenne, zestawy noży i wyciskarki, obiecując przy tym
darmowe prezenty. Handlowcy informowali konsumentów, którzy decydowali się na
zakup, że nie przysługuje im prawo odstąpienia od umowy. Ze skarg wynikało, że
postanowienia o prawie do odstąpienia były wykreślane z wzorców umów przez
pracowników Pollana Med. Rzekomo powodem był fakt, że towar był w promocji.
- Zgodnie z
ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem
przedsiębiorstwa oraz na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej
zawarcia bez podania przyczyny. Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w
standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać – mówi Tomasz
Chróstny, prezes UOKiK.
Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że gdy konsumenci skutecznie
odstępowali od umowy i odesłali towar, firma nie zwracała im pieniędzy, mimo
kierowanych do niej wezwań do zapłaty. Prezes Urzędu nakazał zaniechać tej
praktyki. Przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w
grudniu 2018 roku. Nałożona kara wyniosła ponad 1 mln zł (1 052 684
zł).
Firma MEDISPOL ze Stęszewa
(obecnie Radnar z Poznania)
również prowadziła sprzedaż na pokazach. W ofercie miała aparat medyczny do
terapii pulsującym polem magnetycznym niskiej częstotliwości. Informowała, że
celem spotkania są bezpłatne badania profilaktyczne. W rzeczywistości chodziło
o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Co więcej, w trakcie prezentacji
przedstawiciele handlowi prowadzili „badania” wykorzystując urządzenie AM Scan,
choć urządzenie to nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu
zdrowia. Następnie, na podstawie tak uzyskiwanych wyników informowali
konsumentów o rzekomo stwierdzonych dolegliwościach i tym samym wprowadzali
konsumentów w błąd co do ich aktualnego stanu zdrowia. Przedstawiciele handlowi
mogli w ten sposób wpływać na decyzje konsumentów o zakupie oferowanego aparatu
do magnetoterapii.
Firma zaniechała kwestionowanych praktyk w maju 2019 roku. Kary za
wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosły prawie 400 tys. zł (397 111 zł).
Ponadto o decyzji Prezesa UOKiK przedsiębiorca musi poinformować
wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 29 grudnia 2017 r. a
21 maja 2019 r.
Konsumencie, uważaj
na pokazach!
Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz
handlowy, mający przekonać Cię do zakupu produktu.
Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy
będą na nim oferowane towary lub usługi. Pamiętaj – nie ma nic za darmo!
Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz
podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy - nie działaj pod
presją czasu.
Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
Uważnie czytaj umowy, konsultuj decyzje z kimś bliskim.
Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w
banku ze sprzedawcą.
Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.
(źródło: UOKiK)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz