Zbyt wysoka prowizja,
nakłanianie konsumentów do pożyczenia większej sumy pieniędzy niż mogli spłacić
– naruszają dobre obyczaje. Prezes UOKiK nałożył prawie 3
mln zł kary na Kancelarię Prawną Proculus. Ten pośrednik finansowy
kierował ofertę do osób, które nie posiadały zdolności kredytowej.
Kancelaria Prawna Proculus pośredniczyła w pożyczaniu pieniędzy.
Ofertę kierowała głównie do osób, które nie miały zdolności kredytowej, ale
potrzebowały pieniędzy na spłatę wcześniejszych zobowiązań. Ze skarg
konsumentów wynikało, że pożyczając pieniądze przez Kancelarię Prawną Proculus,
popadali w jeszcze większe kłopoty finansowe.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że spółka
naruszyła dobre obyczaje. – Działania
pracowników Proculusa miały jeden cel: nakłonić jak największą liczbę osób do
zawarcia umów pośrednictwa finansowego, ponieważ pobierali za to prowizję. Im
większa kwota, tym większa opłata, dlatego Proculus namawiał konsumentów do
tego, żeby pożyczali więcej pieniędzy niż mogliby spłacić –
mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Urząd zakwestionował:
Zbyt wysokie prowizje,
które nie odpowiadały pracy wykonanej przez Proculus. Pośrednik zobowiązywał
się do wyszukiwania ofert finansowych, co kosztowało klientów ok 20 proc. kwoty
kredytu. Pracownicy Proculusa
pobierali prowizję nawet wtedy, gdy wszystkie czynności wykonywał bank lub nie
doszło do zawarcia umowy. Zdarzało się, że klient płacił
i Proculusowi, i bankowi. Urząd zapytał 14 innych pośredników
finansowych o to, czy pobierają prowizje i w jakiej wysokości. 13
z nich nie obciąża tą opłatą konsumentów, płaci ją bank udzielający pożyczki.
Namawianie konsumentów do
tego, żeby pożyczyli więcej pieniędzy niż mogliby spłacić.
Pracownicy Proculusa tak manipulowali informacjami, że ostatecznie pożyczane
kwoty były wyższe niż możliwości i potrzeby konsumentów. W efekcie,
Proculus otrzymywał wysoką prowizję, a klienci wpadali w jeszcze
większe problemy finansowe.
Weksle in blanco,
które nie zawierały wymaganej klauzuli „nie na zlecenie”. Weksel zabezpiecza
roszczenia pożyczkodawcy i spłatę zobowiązania, ale musi wskazywać kwotę
i zawierać klauzulę „nie na zlecenie”. Proculus mógł wpisać dowolną kwotę
i przenieść zobowiązanie na inną osobę.
Prezes UOKiK uznał, że
Kancelaria Prawna Proculus naruszyła dobre obyczaje. Nałożona kara to prawie 3
mln zł (2 914 028 zł). Spółka musi też oddać
konsumentom weksle. Decyzja jest prawomocna. Ponadto postępowanie
w sprawie działań Proculus prowadzi Prokuratura Regionalna we Wrocławiu.
(Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz