1
października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. Sprzedawcy często
wykorzystują ufność seniorów. UOKiK, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej oraz Inspekcja Handlowa wspólnie przypominają o prawach
konsumentów-seniorów.
Seniorzy niechętnie
składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy,
a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy. Powszechne jest podszywanie się
pod sprzedawcę prądu, wprowadzanie w błąd co do leczniczych właściwości
produktów. W Międzynarodowy Dzień Osób Starszych Urząd Ochrony Konkurencji i
Konsumentów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Inspekcja
Handlowa wspólnie przypominają o prawach seniorów.
– Konsumenci III
wieku są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów.
Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne
są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów.
Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – mówi Marek Niechciał prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd rozważa m.in. wprowadzenie
obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, czy
określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem
przedsiębiorcy.
- Seniorzy to
rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują. To
prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta,
prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją
zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się na co
uważać i przede wszystkim - gdzie znaleźć pomoc - powiedziała Elżbieta
Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.
Seniorze, pamiętaj, że:
- Masz prawo
powiedzieć „nie". Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni,
telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. Odłóż słuchawkę i
zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora.
Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.
- Idziesz na pokaz,
aby odebrać „nagrodę"? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w
przeciwnym razie sprzedawca „pomoże" tobie zaciągnąć kredyt na produkty,
których nie potrzebujesz. Zaproszenie na „bezpłatne badania", „odbiór
nagrody", „pokaz kulinarny", może oznaczać sprzedaż kosztownych
produktów. Nie daj się zmanipulować.
- Masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą
zawarłeś na pokazie. Skorzystaj z naszego wzoru
Miejscowość,
data
Podaj swoje imię i nazwisko
oraz adres
Nazwa i adres przedsiębiorcy
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza
lokalem przedsiębiorstwa
Ja………………….……………niniejszym informuję o moim
odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy:
………………………………..……………………………..
Data odbioru/otrzymania
produktu………………………………………..……………….
……………………………………
Twój podpis
- Zapoznaj się z kampanią „Bezpieczny i aktywny
senior", którą przygotowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej.
- Masz
prawo do bezpłatnej pomocy prawnej. Skorzystaj z porad rzecznika konsumentów w
twoim mieście lub powiecie. Zadzwoń na infolinię: 801 440 220, 22 290 89 16.
Napisz na: porady@dlakonsumentow.pl. Jeżeli zostałeś oszukany, zgłoś sprawę
policji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz